نقش کارون در توسعه نخیلات خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری کشور با بیان این‌که مشکل شوری آب از حدود ۵۰ سال پیش یعنی از سال ١٣۴٠ وجود داشته و اثرات نامطلوب آن روز به‌روز گسترش یافته است، گفت: در سال‌های اخیر عملکرد اغلب نخیلات پایین‌دست به‌علت شوری زیاد آب متوقف و یا با نقصان شدید روبه‌رو شده است.

 

دکتر عبدالحمید محبی گفت: از همان سال‌های اولیه بروز معضل شوری آب، بنگاه مستقل آبیاری و سایر مؤسسات وابسته به وزارت نیرو و کشاورزی، مطالعاتی را به‌منظور چاره‌اندیشی و تأمین آب با کیفیت مطلوب جهت آبیاری نخیلات و تأمین آب مشروب مردم منطقه شروع و راه‌حل‌هایی را مطرح کردند.

 

وی ادامه داد: وجود تاسیسات عظیم و ملی نظیر صنایع فولاد، نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع فلزی و کانی غیرفلزی، صنایع شیمیایی و صنایع نیشکر و غذایی در کنار رودخانه‌ کارون، مدیریت و برنامه‌ریزی برای حفظ و حراست از منابع آب و بهره‌برداری بهینه را دو چنان می‌سازد. در سال‌های اخیر رشد سریع جمعیت، اجرای طرح‌های توسعه کشاورزی و به تبع آن افزایش مصارف آب افزایش حجم پساب‌ها و منابع‌آلاینده، خشکسالی، پدیده طبیعی جزر و مدی، هزینه‌های تامین آب، مسائل زیست‌محیطی و حفظ کیفیت آب و انتقال آب از سرشاخه‌های کارون از جمله عوامل موثر بر کیفیت منابع آب و چگونگی مدیریت آن بوده است.

 

محبی افزود: به‌طور کلی در طی سال‌های خشکسالی نسبت به ده سال گذشته هدایت الکتریکی و میزان شوری بیشتر بوده است. شوری آب طی سال‌های اخیر به حدی بوده که برای مصارف شرب، صنعت و کشاورزی به معضلی پیش روی برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران کشوری و استان تبدیل شده است. علاوه بر زه‌آب‌های کشاورزی شبکه‌های آبیاری و زهکشی با تخلیه روزانه بالغ بر ۸ هزار تن نمک و املاح معدنی بیشترین سهم و نقش را در افزایش شوری منابع آب کارون به عهده دارد؛ به عبارتی دیگر درصد بالایی از نمک و املاح معدنی از کل بار آلودگی معدنی که به رودخانه وارد می‌شود، توسط زهکش‌های شبکه‌های آبیاری و زهکشی است.

 

وی گفت: به لحاظ بار آلودگی مواد آلی پساب‌های صنعتی با تخلیه پساب‌ها سالانه مقدار زیادی مواد آلی قابل تجزیه بیولوژیکی را وارد رودخانه کارون می‌کنند.

 

مشارکت‌کننده علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون عنوان کرد: اثرات نامطلوب کمبود و شوری آب جاری در رودخانه کارون در منطقه حاکم است و نخیلات بسیاری را از بین برده و به کشاورزان بسیاری زیان وارد کرده است و بیم آن می‌رود که در صورت عدم اجرای طرح‌های به موقع آبیاری و زهکشی با نفوذ زیرسطحی آب شور دریا به زمین‌ها، عامل شور شدن بسیاری از اراضی کشاورزی شود.

 

محبی با بیان این‌که نخلستان‌های شهرهای جنوبی استان به‌دلیل شوری آب در حال نابودی است، هشدار داد: با وضعیت فعلی نخلستانی‌های حوزه بهمن‌شیر و اروندرود که سالیان سال قدمت دارد از بین می‌روند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.