شهر الوان و تنها دانشگاهی که نماد توسعه و علم است!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  جوانان الوان و روستاهای اطراف که از مستعدترین مناطق کشاورزی خوزستان به شمار می روند چشم انتظار حمایت مسئولان برای توسعه تنها دانشگاه منطقه برای ادامه تحصیل در کنار زمین های کشاورزی خود هستند.

در طی سال های اخیر و با توجه به مهاجرت روزافزون روستائیان به شهرها بارها در مجلس قوانینی مبنی بر ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﺳﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻫﯽ و ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺭﺳﺎﻧﯽ تصویب شده تا از مهاجرت اجباری روستائیان که اغلب به دلیل نبود امکانات صورت می گیرد، جلوگیری شود.

دانشگاه پیام نور شهر الوان که مدت زیادی از تاسیس آن نمی گذرد یکی از دانشگاه هایی است که تاسیس آن در منطقه شرایطی را برای فرزندان روستانشین این منطقه فراهم آورده که مانع از مهاجرات آنها به شهر برای ادامه تحصیل شده است. این دانشگاه که با استقبال خوبی از دانشجویان بخش شاوور و سایر مناطق مجاور مواجه شده است، به رغم داشتن امکانات محدود، به دلیل برخورداری از موقعیت مناسب پذیرای دانشجویان زیادی است که انتظار می رود با افزایش رشته های تحصیلی، امکانات و فضای آموزشی به تعداد آنها افزوده شود.

این دانشگاه که در شهر الوان و در فاصله بین شهرهای اهواز و شوش تاسیس شده، تنها دانشگاهی است که در مسیر صد کیلومتری بین این دو شهر بزرگ که در طول آن صدها روستا قرار دارد، واقع شده و شرایط را برای ادامه تحصیل خیل عظیمی از فرزندان منطقه به خصوص دختران فراهم کرده است. پیش از این دانشجویان برای رفتن به سایر شهرها با مشکلات زیادی مواجه بودند که از جمله آنها می توان به دوری مسیر، نبود وسایل نقلیه عمومی و مشکلات مالی اشاره کرد، عواملی که سبب می شود اهالی روستاها به اجبار برای ادامه تحصیل فرزندانشان به شهر مهاجرت کنند یا فرزندان آنها مجبور به ترک تحصیل شوند.

دانشگاه پیام نور الوان اما با مشکلات و کمبودهای متعددی دست و پنجه نرم می کند، برخی از این کمبودها پس از گذشت هفت سال از تاسیس دانشگاه هنوز دیده می شوند که به عنوان نمونه می توان به بهره مندی از ابتدایی ترین امکانات یک دانشگاه مانند ساختمان اداری و کلاس درس در این دانشگاه اشاره کرد.

دانشجو

دانشگاه الوان شرایط ادامه تحصیل را برای تعداد زیادی دانشجو فراهم کرد

حسن چعب دانشجوی سال آخر مهندسی آب و خاک دانشگاه پیام نور الوان با اشاره به اینکه تاسیس این دانشگاه شرایط تحصیل را برای تعداد زیادی از دانشجویان مهیا کرده، می افزاید: خیلی از دانشجویان به دلایل مالی قادر به ادامه تحصیل نبوده و یا با مخالفت خانواده ها برای رفتن و ادامه تحصیل در سایر شهرها روبرو می شدند که با ساخت دانشگاه الوان شرایط ادامه تحصیل برای آنها فراهم شد.

این دانشجوی دانشگاه الوان نقطه قوت دانشگاه را اساتید مجرب و نقطه ضعف آن را نداشتن آزمایشگاه و وسایل مورد نیاز برخی رشته ها از جمله رشته آب و خاک می داند.

وی درباره چگونگی تحصیل در این دانشگاه در بدو تاسیس و با نبود مکانی مشخص برای تشکیل کلاس ها می گوید: سال اول تحصیلی را در مدرسه مجلسی شهر الوان گذراندیم و در سال دوم به خاطر مشکلات قراردادی به صورت سیار در مدارسی دیگر سرکلاس حاضر می شدیم اما بعد از آن و با همت شورای الوان زمینی برای دانشگاه در نظر گرفته شد که کلاس های آن به صورت کانکس بودند که پس از گذشت چند سال وضعیت به همان حال ادامه دارد.

چعب ادامه می دهد: با تمام کمبودهایی که دانشگاه با آن مواجه است اما اگر دوباره کنکور می دادم به دلیل نزدیکی این دانشگاه به محل سکونتمان، باز هم آن را انتخاب می کردم زیرا کار ما کشاورزی است و باید بیشتر وقت را در زمین کشاورزی سپری کنیم.

فاطمه الوانی دیگر دانشجوی دانشگاه الوان تاسیس این دانشگاه را خوشحال کننده ترین خبر زندگیش می داند،  این دانشجو که ساکن یکی از روستاهای بخش شاوور است، با  اشاره به قبولی اش در دانشگاه پیام نور اهواز می گوید: در دانشگاه اهواز نیز قبول شدم اما به دلیل نبود خوابگاه باید روزانه به آنجا رفت و آمد می کردم که گاهی مجبور می شدم صبح زود و قبل از طلوع آفتاب از خانه خارج شوم تا به موقع سرکلاس حاضر شوم. گاهی هم کلاس ها تا تاریکی شب ادامه پیدا می کردند که رفت و آمد در آن شرایط برای من واقعا سخت و غیر ممکن بود، همین مساله باعث شد بعد از مدتی از ادامه تحصیل در دانشگاه اهواز انصراف بدهم اما با تاسیس دانشگاه پیام نور الوان که فاصله زیادی با روستای ما ندارد دوباره مشغول به تحصیل شدم.

وی با درخواست توجه بیشتر از جانب مسئولان به این دانشگاه می افزاید: امیدوارم متولیان امر با نگاهی دلسوزانه به فرزندان این منطقه شرایط را برای تجهیز و تکمیل امکانات این دانشگاه مهیا سازند.

وام دانشجویی

پیام دانشجویان به مسئولان به واسطه فعالیت های علمی

حسین طرفی علیوی یکی از اساتید دانشگاه الوان به خبرنگار مهر می گوید: دانشجویان دانشگاه الوان از لحاظ حضور در کلاس و انجام فعالیت های علمی و پژوهشی دانشجویانی ممتازند که من شخصا به عنوان استاد در رشته ادبیات عرب شاهد فعالیت و پشتکار آنها هستم. این فعالیت ها که در همه رشته های دانشگاه صورت می گیرد این پیام را به مسئولان می دهد که به این دانشجویان بیشتر توجه کنند.

وی می افزاید: در این چند سال که اینجا درس می دهم شاهد استقبال خوب دانشجویان از این دانشگاه هستم که با تکمیل و مجهز شدن دانشگاه به امکانات مورد نیاز به طور حتم شاهد استقبال بیشتری از جانب دانشجویان خواهیم بود. عواملی که موجب ادامه فعالیت و موفقیت این دانشگاه به رغم کمبودها شده علاقه فرزندان این منطقه به تحصیل و فعالیت دلسوزانه اساتید برای خدمت به آنها است که به این عوامل باید تلاش های بی وقفه کادر اداری دانشگاه را نیز اضافه کنیم.

نقش مهم پیام نور در ارتقای سطح علمی جامعه

عبدالعزیز حمادی رئیس جدید دانشگاه الوان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح می کند: تمام تلاش خود را می کنم که این مسئولیتی که همانند فرض واجب بر گردنم نهاده شده را به نحو احسن و خالصانه ادا کرده و شرایط را برای ترقی و پیشرفت این واحد دانشگاهی مهیا کنم که این امر بدون کمک مسئولان شهرستان و منطقه میسر نمی شود.

وی این خدمت مسئولان دانشگاه پیام نور و تمام کسانی که نقشی در تاسیس دانشگاه الوان داشتند را امری قابل تحسین می داند و می گوید: پیام نور نقش مهمی را در ارتقای سطح علمی جامعه ایفا می کند و تاسیس این دانشگاه در منطقه ای که فرزندانش از نبود واحد دانشگاهی محروم بودند دید وسیع موسسه پیام نور و سعی آن در آموزش و ترقی همه اقشار جامعه در تمام نقاط کشور را می رساند.

رئیس دانشگاه الوان اظهار می کند: به رغم امکانات محدود دانشگاه با اقبال خوبی از جانب دانشجویان مواجه شده که دلیل این اقبال حضور اساتیدی صاحب سبک، فعالیت های علمی، فرهنگی و موقعیت مکانی مناسب دانشگاه است، این دانشگاه در شهر الوان و در بخش شاوور واقع شده که به رغم جمعیت زیاد ساکن در این بخش و در طول مسیر بین اهواز تا شوش و نبود واحد دانشگاهی دیگری در این محدوده شرایط استقبال از آن به وجودآمده که با توجه به این امر از مسئولان انتظار می رود گامی برای تجهیز و گسترش تنها دانشگاه این مسیر بردارند تا فرزندان این منطقه، محروم از تحصیل یا مجبور به پیمودن مسیرهای طولانی برای ادامه تحصیلاتشان نشوند.

دانشجو

دانشگاه الوان نیازمند بدیهی ترین امکانات

حمادی، اهداف و برنامه کاری خود را که اعتقاد دارد باید زودتر محقق می شدند، اینگونه شرح می دهد: احداث ساختمان آموزشی – اداری، احداث سالن چند منظوره ( به منظور برگزاری امتحانات، برگزاری همایش ها، سمینارها و برنامه های فرهنگی و امور ورزشی )، احداث مسجد، راه اندازی سلف سرویس برای اساتید و دانشجویان و افزایش رشته های تحصیلی با پذیرش دانشجویان بیشتر از جمله امکاناتی است که این دانشگاه به آن نیازمند است.

وی ادامه می دهد: احداث کتابخانه، ایجاد فضای سبز محوطه دانشگاه، ایجاد همکاری های دو جانبه بین دانشگاه و ادارات و موسسات شهرستان و منطقه در امور فرهنگی، پژوهشی و علمی، ارتقای سطح علمی – پژوهشی دانشگاه و مهیا کردن فضای مناسب برای جذب دانشجویان بیشتر، اهمیت بیشتر به امور ورزشی و فرهنگی و پیگیری امر آسفالت خیابان منتهی به دانشگاه از دیگر مواردی است که باید برای ارتقای کیفی و کمی این دانشگاه به آنها رسیدگی و توجه شود.

رئیس دانشگاه الوان می گوید: ناگفته پیداست که برخی از این اهداف از بدیهی ترین امکاناتی هستند که یک دانشگاه باید داشته باشد اما احداث ساختمان آموزشی – اداری در صدر برنامه ها قرار می گیرد، که تحقق سایر اهداف بدون تحقق این مهم امکان پذیر نیست.

حمادی عنوان می کند: در اولین اقدام در روزهای گذشته کارهای مربوط به سند زمینی که شورا برای ساخت دانشگاه تعیین کرده بود را برای تحویل به پیام نور انجام داده تا برای احداث ساختمان دانشگاه گام مهمی را برداشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رشته های حقوق، مدیریت بازرگانی، مدیریت صنعتی، حسابداری، مهندسی آب و خاک، الهیات، زبان و ادبیات عرب در این دانشگاه تدریس می شوند، عنوان می کند: مدیریت دانشگاه سعی دارد در آینده ای نزدیک رشته های عمران، مهندسی آی تی، زبان و ادبیات انگلیسی و جامعه شناسی را به رشته های موجود بیافزاید.

شورای الوان آماده همکاری برای تجهیز دانشگاه

رییس شورای شهر الواندر گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: پنج سال پیش و با درخواست و پیگیری شورای شهر الوان زمینی به مساحت یک و نیم هکتار از شهرداری الوان در اختیار دانشگاه پیام نور این شهر گذاشته شد که ورودی و ساماندهی محوطه دانشگاه نیز توسط شهرداری انجام شد.

عبدالزهرا عبدالخانی با انتقاد از عدم توجه کافی مسئولان پیام نور استان به این دانشگاه بیان می کند: سال ها از زمانی که این زمین در اختیار دانشگاه قرار داده شده می گذرد اما تاکنون ساختمانی در آن ساخته نشده و حتی محوطه آن خاکی باقی مانده که انتظار می رود با توجه به حضور تعداد زیادی دانشجو در این دانشگاه مبلغی از شهریه آنها برای تکمیل دانشگاه اختصاص داده شود.

وی می گوید: شهر الوان نیاز مبرمی به وجود دانشگاه داشت و حالا که این دانشگاه تاسیس شده باید آن را به امکانات ایده آل یک دانشگاه مجهز کنیم که شورای شهر الوان به سهم خود از هیچ تلاشی برای تحقق این مهم کوتاهی نمی کند و در حال حاضر و با توجه به نزدیکی فصل زمستان و شروع بارش ها پیگیر فراهم کردن اعتبار لازم برای آسفالت کردن خیابان منتهی به دانشگاه هستیم تا دانشجویان با مشکلی در تردد مواجه نشوند.

ثبت نام دانشجویی

شهریه دانشجویان را برای ساخت دانشگاه تخصیص دهید

سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه از عدم توجه مسئولان به مشکلات این دانشگاه تصریح می کند: چندین بار جلساتی را با مجموعه پیام نور استان و تهران برگزار کردیم اما در هر بار مساله نبود اعتبار مطرح می شود در حالی که اگر شهریه خود دانشجویان دانشگاه برای ساخت و تجهیز آن کنار گذاشته شود یقینا مشکلات این دانشگاه برطرف می شود.

وی اظهار می کند: تمام تلاشم را برای رفع نیازهای این واحد آموزشی می کنم و قول می دهم در آینده ای نزدیک این دانشگاه صاحب ساختمان اداری و کلاس شود چرا که دانشجویان برای رشد و ترقی نیاز به محیطی مناسب برای تحصیل دارند که این امر باعث آرامش، تمرکز و نتیجه گیری آنها می شود که این می تواند برای جامعه و کشور مثمر ثمر باشد.

بهترین کار خیر ساخت مدرسه و دانشگاه است

علیرضا رازقی زاده رییس دانشگاه پیام نور استان خوزستان به خبرنگار مهر می گوید: وزارت علوم در سعی بر گسترش آموزش عالی به طور عادلانه و در مناطق محروم اقدام به تاسیس واحدهای آموزشی در این مناطق کرده که در خوزستان نیز دانشگاهای الوان، بستان، دهدز و اروند تاسیس شدند.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور الوان از واحدهای مهم به حکم موقعیت و استقبال دانشجویان به شمار می رود، تصریح می کند: در سال های اخیر تلاش های زیادی برای تکمیل این واحد آموزشی انجام داده ایم که متاسفانه با توجه به وضع اقتصادی کشور و نبود بودجه عمرانی مناسب قادر به انجام کار زیادی نشدیم، البته بعد از پیگیری های مستمر، سال قبل احداث ساختمان دانشگاه پیام نور الوان را در نوبت قرار دادیم.

رازقی زاده با تشکر از شورای شهر الوان می گوید: در تمام جاهایی که واحد دانشگاه پیام نور احداث شده با شورای آن شهر جلسه ای برای همکاری و مساعدت گذاشتیم که شورای شهر الوان نسبت به بقیه شهرها در مدت زمان به مراتب کمتری با عمل به وعده ای که برای کمک به این دانشگاه داده بودند، زمینی را برای احداث دانشگاه معین کردند که این زمین نیز در مرکز شهر الوان و در مکانی مناسب واقع شده است.

دانشجو و دانشگاه

رئیس پیام نور استان خوزستان در جواب اینکه چرا شهریه دانشجویان برای تکمیل دانشگاه تخصیص داده نمی شود، می گوید: بعضی مسئولان به اشتباه چنین برداشتی می کنند که کل شهریه را می توان فقط به ساخت دانشگاه اختصاص داد، شهریه دانشگاه که درآمد دانشگاه محسوب می شود به حساب دولت واریز می شود و دولت آن را به حساب سازمان مرکزی واریز می کند که سازمان مرکزی ۱۰ درصد این مبلغ را نزد خود نگه داشته و ۹۰  درصد مابقی را به دو بخش تقسیم می کند که یک بخش آن که فصل اول نامیده می شود شامل حق التدریس، حقوق کارکنان، بیمه، مالیات و سایر امور مربوط به عوامل دانشگاه است و بخش دوم را به عنوان بودجه به حساب پیام نور استان واریز می کند که برای بودجه های جاری دانشگاه تخصیص داده می شود. در محاسبه ای که برای هزینه های امسال دانشگاه الوان انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نزدیک به ۸۶ درصد مبلغ شهریه دانشجویان برای همین امور خرج شده است.

وی در جواب اینکه چه انتظاری از امام جمعه، فرماندار و نماینده مردم شوش دارید و اینکه آیا آنها به وعده ای که برای کمک به دانشگاه داده بودند، عمل کردند، می گوید: اکثر مسئولانی که در بدو تاسیس دانشگاه الوان وعده کمک داده بودند جای خود را به افراد جدیدی داده اند، البته کمک هایی نیز کردند، اما به مسئولان جدید می گویم، با همدلی و همکاری می توانیم به موفقیت برسیم، ما هرجا که با نماینده، فرماندار، شورا و سایر مسئولان هماهنگ بودیم توانستیم به موفقیت های خوبی برسیم. در حال حاضر هم از آنها می خواهیم در حد امکان به دانشگاه الوان کمک کنند و با توجه به شرایط اقتصادی کشور خیرین را برای کمک به دانشگاه ترغیب کنند.

رازقی زاده می گوید: خیرین استان خوزستان در مدرسه سازی واقعا کارهای بزرگی انجام داده اند که امیدواریم به همان شکل در ساخت دانشگاه در مناطق محروم مشارکت داشته باشند، زیرا اینگونه می توانند در باسواد شدن افرادی که از این نعمت محروم هستند، سهیم شوند.

رئیس پیام نور استان خوزستان اظهار می کند: در مناطق محروم بیشتر این دختران هستند که از تحصیل محروم می شوند که با فراهم کردن شرایط تحصیل به برای آنها می توان کار بزرگی انجام داد زیرا هر یک از این دانشجویان فردا فرزندانی با سواد تربیت می کنند و اینگونه ما هم کار خیر انجام داده ایم و هم در ارتقای سطح علمی جامعه شریک می شویم.

به گزارش خبرنگار مهر، تاسیس دانشگاه در جایی که دسترسی راحت روستائیان را در برداشته باشد می تواند نقش مهمی در جلوگیری از مهاجرت ایفا کند که تاسیس دانشگاه پیام نور شهر الوان که امکان دسترسی به آن برای تعداد زیادی از روستائیان میسر است یک اقدام مثبت در این راه به شمار می رود. اکنون باید دید مسئولان سعی بر رفع نواقص، تجهیز و افزودن به رشته های موجود این دانشگاه می کنند، که اینگونه به علاوه کمک به فرزندان منطقه، می توانند به شکلی در تحقق یکی از اهداف دولت نقش داشته باشند.

گزارش: عبدالرحیم کعب عمیر

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.