مشکلات مسکن خوزستان از زبان رییس انجمن انبوه‌سازان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: بازار مسکن همچنان راکد است و تقریبا ۲ سال است که صنعت مسکن خوزستان در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد.

 

فرشید پورحاجت گفت: ممکن است در حال حاضر خرید و فروشی صورت گیرد اما اکثر این معاملات به واحدهای کوچک ساختمانی و واحدهای دسته دوم که چند سال که از ساخت آن‌ها می گذرد مربوط می‌شود.

 

وی عنوان کرد: مشکل رکود بیشتر متوجه معاملات ساختمان‌های نوساز است و ما در این زمینه بازار و وضعیت خوبی نداریم.

 

پورحاجت ادامه داد: تاکنون هیچ حمایتی از صنعت ساختمان خوزستان نشده و این مساله را فقط در استان خوزستان شاهد هستیم. نهادهای عمومی استان مثل شهرداری و شورای شهر می‌توانند به رونق بازار ساختمان کمک کنند.

 

وی اظهارز کرد: اگر برای انبوه‌سازان و سازندگان مسکن خوزستان مکانیزم​های تشویقی در نظر گرفته شود، این بازار به این صورت نخواهد بود و ما باید آینده بازار مسکن را در نظر بگیریم.

 

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان تصریح کر: سوال ما از مسوولان شورای شهر این است که تاکنون چه بسته پیشنهادی برای رونق صنعت ساختمان در کلانشهر اهواز داشته‌اند و شهردار اهواز چه برنامه مدونی جهت رونق بازار مسکن در اهواز دارد.

 

وی ادامه داد:​ با وجود پیگیری‌ها و جلسات مختلف بارها و بارها از اعضای شورای شهر خواسته‌ایم که یکسری موانع صنعت ساختمان را رفع کنند اما این کار را نمی‌کنند.

 

پورحاجت گفت: در استان تهران بابت پرداخت نقدی عوارض شهرداری هر ساختمان ۲۰ درصد تخفیف یا جایزه خوش حسابی در نظر می‌گیرند و این مکانیزم در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز و اکثر مراکز استان‌ها نیز عملی ‌شده اما این مکانیزم​ در اهواز وجود ندارد.

 

وی افزود: باوجود این‌که انبوه‌سازان خوزستان در بدترین شرایط کاری فعالیت می‌کنند، مورد تشویق قرار نمی‌گیرند و بابت تقسیط عوارض شهرداری با سود بانکی از آن‌ها اخذ می‌شود.

 

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان اظهارکرد: متاسفانه در دوره قبلی استانداری، قوانینی برای صنعت ساختمان وضع شد که این قوانین، قوانین درستی نیستند. مثلا میزان عوارض فروش تراکم ساختمانی در اهواز کارشناسی نیست و با وجود پیگیری‌ها و تایید نادرست بودن این نوع عوارض توسط مسوولان اما متاسفانه هنوز اقدام موثری در این زمینه مشاهده نشده است.

 

پورحاجت بیان‌کرد: در اهواز هر چه تعداد طبقات بالاتر می‌رود عوارض آن سنگین‌تر می‌شود درحالی که ما باید به رشد عمودی ساختمان‌ها و بلندمرتبه‌سازی کمک کنیم اما به این مساله توجهی نمی‌شود.

 

وی خاطرنشان‌کرد: شهرداری اهواز موانع بسیاری در روند صدور پروانه ساختمانی برای انبوه‌سازان گذاشته، به‌طوری که صدور پروانه ساختمانی و پایان‌کار در اهواز پروسه‌ای زمان بر شده است و کسی به این مساله توجهی نمی‌کند.

 

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: نرخ خدمات ساختمانی سازمان نظام مهندسی ساختمان متناسب با استان نیست.

 

پورحاجت بیان‌کرد: ​نمی‌دانیم از مهرماه امسال تاکنون در استان خوزستان چه اتفاقی افتاده که یکدفعه نرخ هر سرویس ماسه شسته از ۲۷۰ هزار تومان به سرویس ۴۲۰ هزار تومان رسیده است؛ ماسه یکی از مصالح استراتژیک در صنعت ساختمان است اما هیچ‌کس به این اتفاقات توجهی نمی‌کند.

 

وی در ادامه به وضعیت برگزاری نمایشگاه صنعت ساختمان خوزستان اشاره و خاطرنشان‌کرد:​ این نمایشگاه به لحاظ موقعیت جغرافیایی و امکانات و مساحت در شان استان نیست؛ اگر این نمایشگاه شرایط مناسبی داشت می‌توانسیتم از ظرفیت این نمایشگاه با توجه به همجواری با کشور عراق، در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی ساختمان گام‌های مثبتی برداریم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.