زمین های تشنه خوزستان و قصه تلخ «کم آبی»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی جنوب غرب کشور در استان خوزستان تشنه اند و باید برای جلوگیری از وارد آمدن خسارت به کشاورزان این منطقه آب مورد نیاز زمینهای آنها تامین شود.

هزاران هکتار از زمین های کشاورزی حوزه غرب کرخه در انتظار آب هستند. تا پایان آبان ماه پارسال سطح زیر کشت ۱۳۰ هزار هکتار بود که این آمار امسال به ۷۰ هزار هکتار تنزل پیدا کرد. این درحالی است که پارسال یکی از سال های خشکسالی به شمار می رفت. اخیرا نیز مقرر شد به زمین های کشاورزی حوزه کرخه و مارون تنها ۶۰ درصد آب تخصیص داده شود که باعث نگرانی کشاورزان این منطقه شده است.

فعالان کشاورزی می گویند کشاورزان غرب کرخه در سال کشت تابستانی ندارند و جزء مناطق مرزی محسوب می شوند به همین دلیل به توجه بیشتری نیازمند هستند.

بی آبی، تنش و تبعات اجتماعی

رئیس مجمع تشکل‌های کشاورزی خوزستان نیز اخیرا در جلسه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان با گله مندی از سازمان آب و برق به دلیل عدم تامین آب کشاورزی اراضی استان گفت: متاسفانه این سازمان به جای توجه به منافع استان، درآمد محور شده و فقط به دنبال کسب درآمد بیشتر است.

مسعود اسدی بیان‌کرده بود: ​اگر شرایط کشاورزان در این فصل چنین ادامه یابد قطعا شاهد نابودی کشت خواهیم شد. اگر آب محصولات کشاورزی تامین نشود، پس حجم آبی که نگهداری می‌شود به چه درد می‌خورد.

مسئولان همچنین هشدار داده بودند که اگر مسئله تامین آب اراضی کشاورزی به خوبی مدیریت نشود در غیر این صورت تنش ایجاد می‌شود و تبعات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

گندم

گفته می شود حجم کشتی که اکنون جهاد کشاورزی مجوز آن را به کشاورزان داده، براساس موافقت در جلسات مشترک با سازمان آب و برق صادر شده است. هم اکنون بیش از گذشت دو ماه از فصل کشت پائیزه، کشاورزان حوضه های کرخه و مارون هنوز آبی برای مزارع خود ندارند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بارها به وزارت و سازمان آب و برق هشدار دادیم اما گویا هشدارها بی نتیجه است.

سید راضی نوری افزود: سازمان آب و برق می گوید نصب پمپاژ موجب تخریب زیرساخت های کانال می شود و به کانال آسیب وارد می کند.

نوری توضیح داد: با توجه به عبور آب از کنار زمین های کشاورزان برای طرح آبرسانی غدیر اهواز، کشاورزان نمی توانند ببینند که آب از کنار زمین های خشکشان بگذرد و واکنشی نشان ندهند.

وی یادآورشد: پیشنهاد می شود که برای این کشت به صورت موقت به کشاورزان اجازه پمپاژ آب داده شود. در غیر اینصورت کشاورزی منطقه آسیب جدی می بیند.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کانال های شبکه از کیلومترهای ۷۴ روستای محارب تا کیلومتر ۸۸ از چند سال پیش آماده بهره برداری هستند، می افزاید: تاکنون شرکت های بهره برداری اقدامی برای تحویل گرفتن این کانال های آماده نکردند و باید این موضوع شفاف شود تا قسمتی از مشکلات کشاورزان حل شود.

شانه خالی کردن مدیران بهره برداری آب

یکی از فعالان کشاورزی که در صورت تامین نشدن آب برای زمین هایش ضرر زیادی می بیند در این باره به خبرنگار مهر گفت: با توجه به شروع آبگیری کانال پای پل از چند سال پیش متاسفانه کشاورزان سالانه با بهانه های ازجمله خشکسالی یا کم آبی و … مواجه می شوند.

عزیز محسن چنانی به خبرنگار مهر افزود: با توجه به پر آب بودن کانال و عبور آن از کنار مزارع کشاورزان غرب کرخه برای آبرسانی طرح غدیر چگونه می شود کشاورزان را به نبود آب قانع کرد؟

محسن چنانی افزود: با توجه به مخالفت سازمان آب و برق در خصوص نصب پمپاژ برای آبیاری، جای سئوال است که شبکه های فرعی کیلومتر ۷۴ تا ۸۸ کانال که آماده بهره برداری هستند را چرا مدیریت بهره بردار طرح های شمال کرخه آنها را از سازمان آب و برق تحویل نمی گیرد؟ در صورت حل شدن این موضوع مشکل حدود پنج هزار هکتار زیرکشت حل می شود.

مزارع هندوانه

وی اظهار کرد: فعلا لازم است که سازمان آب و برق با پمپاژ با رعایت حریم فنی پمپ تا کانال و آبیاری اراضی موافقت کند.

این فعال کشاورزی با بیان اینکه بیش از پنج هزار هکتار از اراضی زیرکشت غرب کرخه شوش به دلیل بی آبی کانال در حال نابودی است، توضیح داد: ۶۵ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این شبکه جزء طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری است که این اراضی اکثراً آماده اما بی آب مانده اند.

سازمان آب و برق تعامل کند

علیرضا ملک زاده، مدیر جهاد کشاورزی شوش گفت: سازمان آب وبرق می گوید که برای کشت این فصل کشاورزان غرب کرخه پیش بینی آب صورت نگرفته است.

وی افزود: توصیه می شود به کشاورزان اجازه داده شود به طور موقت زمین هایشان را آبیاری کنند. از طرفی قرار است در فصل های بعدی آبیاری قطره ای تحت فشار صورت گیرد که بیش از ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود، به همین منظور انتظار همکاری از سازمان آب و برق بیشتر است.

ملک زاده گفت: سازمان آب و برق که متولی شبکه های فرعی ۷۴ تا ۸۸ با نام های ER-SC1، ER-SC2، ER-LA2-و… است را باید به شرکت های بهره برداری تحویل دهد.

کاهش تولیدات داخلی

دو ماه از فصل کشت گذشته و کشاورزان باید نظاره گر آب هایی باشند که از کنار زمین های خشکشان می گذرد و برای طرح آب غدیر اهواز روانه این شهر می شود. سهمیه پائین آب کشاورزان این منطقه که منجر به پائین آمدن سطح زیر کشت نسبت به پارسال شد، همچنین آسیب هزاران هکتار دیگر که به صورت انتظاری کاشت کرده بودند از جمله تبعات جدی بی آبی برای کشاورزان این منطقه است. در نهایت ضرر کشاورزان باعث خسارتی می شود که منطقه را هدف قرار می دهد و نتیجه آن کاهش تولیدات داخلی کشور می شود.
————————-
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.