تانکرهای سوخت واژگون شده و …

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  هرازگاهی شاهد واژگونی یا تصادف تانکرهای حمل سوخت در جاده​های برون‌شهری هستیم که بعضا با آتش‌سوزی همراه شده و منجر به وقوع حادثه‌ای ناگوار می​شود. حال اگر یک تانکر حمل سوخت در یک منطقه مسکونی واژگون شود، با کوچکترین جرقه‌ای ممکن است حادثه به چه وسعتی رخ دهد؟

 

روز گذشته، یک تانکر حمل سوخت در ابتدای پل راهنمایی در منطقه کمپلوی اهواز واژگون شد که موجب تخلیه ساکنان منطقه تا شعاع یک‌صد متری و حضور عوامل امنیتی و امدادی به طور گسترده در محل شد. این حادثه که وحشت ساکنان منطقه از بروز آتش‌سوزی در مجاورت منازلشان را در پی داشت‎؛ سرانجام با عملیات نیروهای امدادی مدیریت شد.

 

هاشم بالدی، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان، با اشاره به این حادثه، گفت: جهت ارایه یک راهکار اجرایی برای جلوگیری از تکرار این حوادث، موضوع به صورت ویژه و خاص در کارگروه تخصصی سوخت و تامین مواد نفتی، بررسی و تجزیه و تحلیل می​شود.

 

وی اظهار کرد: تردد تانکرهای حمل سوخت که سوخت​رسانی به پمپ بنزین​های داخل شهر را بر عهده دارند، با ایمنی و هماهنگی کامل انجام می​شود و ایمن​سازی تردد این تانکرها بر عهده شرکت پخش فراورده​های نفتی است.

 

بالدی با بیان این که به شرکت پخش فراورده​های نفتی برای تهیه و ارایه گزارش کامل از واژگونی تانکر حمل سوخت در یک منطقه مسکونی دستور داده شد، عنوان کرد: این گزارش امروز باید ارایه و علت واژگونی این تانکر مورد بررسی دقیق قرار گرفته و عنوان شود.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تشریح حادثه واژگونی تانکر سوخت‌رسان در منطقه کمپلو افزود: تیم​های امدادی و آتش​نشانی حدود ۱۵ دقیقه پس از وقوع حادثه به محل رسیدند و بعد از آن نیز مناطق نفت​خیز جنوب ماشین​آلات مهار حریق و امدادی خود را به محل حادثه اعزام کرد و حادثه مهار شد.

 

وی ادامه داد: در این حادثه علت واژگونی، چیزی به جز تخلف راننده در رانندگی نبوده است؛ حتما راننده سهل‌انگاری کرده است اما این حوادث نباید رخ دهد و به هیچ عنوان برای ما قابل پذیرش نیست که جان مردم در یک منطقه مسکونی با یک خطای انسانی به خطر بیافتد.

 

بالدی تصریح کرد: کارگروه تخصصی سوخت و تامین مواد نفتی با ریاست شرکت پخش فراورده​های نفتی در استان فعال است و این چنین موضوعات در این کارگروه مورد بررسی قرار می​گیرند و از تصمیمات اتخاذ شده در این کارگروه به منظور برنامه​ریزی برای سیاست​گذاری​های بعدی در این حوزه استفاده می​شود.

 

وی در خصوص واکنش مردم هنگام وقوع این حوادث، گفت: مردم در عین هوشیاری باید خونسردی خود را حفظ کنند. مهارت​ها و آموزش​های اولیه هم برای برخورد با شرایط در این حوادث وجود دارد و مردم باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند که فرهنگ​سازی و آموزش مردم در این زمینه ضروری است. به همین دلیل صدا و سیما یکی از اعضای کارگروه تخصصی سوخت و تامین مواد نفتی است.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: در این شرایط با توجه به وسعت حادثه، شاید اولین و ضروری​ترین اقدام تخلیه محل باشد. همچنین پیش از وقوع هر حادثه​ای، لازم است مردم در خصوص بیمه ساختمان​های محل سکونت خود اقدام کنند. درباره آموزش گسترده برای پیشگیری از بروز خسارت​های وسیع نیز در حال تهیه دستورالعملی با آموزش و پرورش در این زمینه هستیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.