گزارش جامع سفر سید حسن خمینی به استان خوزستان + تصاویر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی روز پنجشنبه وارد استان خوزستان و شهر آبادان شد. یادگار امام در این سفر یک روزه ضمن سخنرانی در ششمین سالروز ارتحال آیت الله جمی، سخنرانی در جلسه شورای اداری استان خوزستان و سخنرانی در بیت آیت الله موسوی جزایری در منزل شهیدان پرورش و دریساوی حضور یافت و در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه با خانواده این شهیدان به گفت وگو پرداخت.
به گزارش عصر جنوب به نقل از جماران،
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در بدو ورود به شهرستان آبادان  مورد استقبال آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهواز و جمعی از مسئولان این استان قرار گرفت.

یادگار امام  بعد از استقبال مسئولان در گلزار شهدای آبادان حضور یافت و با نثار تاج گل و قرائت فاتحه نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.
همچنین یادگار امام با حضور در محل یادمان شهدای فاجعه سینما رکس آبادان نسبت به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی ادای احترام کرد.

۲

سخنرانی در مراسم ششمین سالگرد آیت الله جمی
سید حسن خمینی: آیت الله جمی در شرایطی که نام امام هزینه داشت برای شهادت فرزند امام فاتحه برگزار کرد/ خدا کسانی که بزرگان و جانشین امام در دفاع مقدس را هدف قرار می دهند هدایت کند
 حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در میان جمع پرشور شیفتگان امام خمینی در  مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت الله جمی در حسینیه ثار الله آبادان سخن می گفت، اظهار داشت: حضور در آبادان و مراسم آیت الله جمی در سالروز عملیات کربلای چهار سخن گفتن از هر گونه موضوعی به غیراز دفاع مقدس را بیراهه می سازد. دفاع مقدس ما جنگ نبود جهاد بود. دفاع مقدس ما تلاش گروهی محدود یا غیرمحدود برای سرزمین یا قطعه ای از کشور یا جغرافیا برای ثبت نام در دفتر تاریخ نبود.
وی افزود: دفاع مقدس ما جهاد مقدسی بود که فراتر از قطعه ای خاک یا محدوده جغرافیایی یا تاریخی قرار داشت و اگر به درستی تحلیل کنیم دوران هشت ساله دفاع مقدس قطعه ای درخشان را دربردارد که افقی نورانی در انسانیت فراتر از آب و خاک و جغرافیاست.
سید حسن خمینی با بیان این که آبادان گره عمیقی با روزهای دفاع مقدس خورده است یادآور شد، داستان شکستن حصر آبادان از جمله این روزهاست که انقلابی در دوران رهبری امام بود. در آن اتفاق دستور امام دل رزمندگان را مستحکم  کرد و روح دشمن را لرزاند و آن را از دیوارهای شهر عقب کشاند. آبادان همچنین حماسه‌ای چون حماسه ذوالفقاری را در مهر ۵۹ به خاطر دارد.
همچنین نقش بی بدیل صنعت نفت در دوران انقلاب، اعتصابات و  توانمندسازی نظام در دوران دفاع مقدس افتخاری برای کارمندان صنعت نفت است. 
یادگار امام در ادامه سخنان خود با اشاره به ابعاد گوناگون تحلیل دفاع مقدس گفت: ببینید که امروز ما در کدام نقطه قرار داریم و آن ها که تانک هایشان را به آرزوی تسخیر این سرزمین فرستادن در کجا قرار دارند، اگر از حیث «نتیجه» به دفاع مقدس نگاه کنیم امروز تکلیف موضوع خیلی روشن است، اما آن روز صدام  فکر نمی کرد که شیفتگان امام خمینی در سرنوشت امروز عراق نقش آفرینی خواهند کرد و عظمت خون شهیدان را خواهیم دید.
باید دید که امروز آن ها کجا هستند و نام امام و شهدا و مبارزینی که ایستادند کجاست. صدامی ها آمدند و جمعی از جبهه مقابل خود را به شهادت رساندند اما امروز آن مهاجمین کجا هستند و امام کجا، همان گونه که باید بپرسیم در حادثه کربالا نام سیدالشهدا(ع) کجا و نام آن ها که مظفرانه با اسب بر نعش مبارک او و یارانش تاختند کجا؟
نمونه عظمت آن ها عظمتی است که هر ساله در اربعین دیده می شود.
وی در ادامه یادآور شد،  آن ها نه تنها نتوانستند یک وجب از خاک ایران و خوزستان را جدا کنند بلکه خود به اضمحلال رسیدند و امروز در منجلاب تاریخ قرار دارند.
سید حسن خمینی سپس به تحلیل دفاع مقدس از حیث نیت پرداخت و بابیان این که ارزش آن انسان ها به نیت آن‌هاست، یادآور شد: نیت دشمنان ما کشورگشایی بود و در طول تاریخ همواره کسانی بوده اند که جنگیده اند تا نامشان ولو به بدی در تاریخ بماند که نمونه این افراد در سرزمین ما زیاد است. اما آنچه که دفاع مقدس را متمایز می کند این ها نیست بلکه آن دل های پاک برای خدا بودن و استمرار دفاع از ناموس و خاک به عنوان ودیعه خداوند و مایه شرافت و همیت است. دشمنان آمدند تا نفت ببرند اما نه نفت بردند، نه نام نیک، چون نیت خوبی نداشتند.
وی گفت ذره ذره ایران در حفظ خوزستان به ابروی اشاره امام آمدند و اجازه بردن نفت و جداکردن خاک ایران را ندادند و نیت پاک داشتند، لذا آن ها کشته نشدند بلکه شهید شدند و روی پیشانی بندشان نام مبارک محمد و علی و فاطمه و حسین بود و برای کلمه توحید جنگیدند. پدران و مادران و همسران و برادران آن ها نیز پدران و مادران و همسران و برادران خود ما و انسانیت، آرمان و شرافت ما هستند.
سید حسن خمینی سپس به تحلیل دفاع مقدس از حیث مباشران این جنگ پرداخت و یادآور شد: آن ها کسانی بودند که ایمان در وجودشان نبود؛ اما طرف مقابل مستظهر به دین و ایمان و اندیشه توحیدی بود و حسین فهمیده در همین افراد به زیرتانک رفت و امام او را رهبر جامعه خواند که از مباشران این دفاع بودند. نیروی جناح مقابل نیرویی شیطانی و غیرالهی بود و نیروی این سو مستظهر به ایمان و آغشته به اندیشه و خرد، لذا مدافعین خوزستان و مرمان ایران اسلامی به دنبال نام نبودند و دفاع مقدس را به عنوان یک لباس برای خودشان ندوختند، بلکه آن دفاع را به عنوان ایمان الهی برای آخرت خودشان ودیعه کردند. آن ها از جنگ برای خودشان پله کان درست نکردند بلکه ارتقای روحی و معنوی را از آن وامدار شدند. همچنان که برخی از رزمندگان هنگام برگشت از جبهه ها لباس رزم را در می آوردند تا مردم فکر نکنند آن ها منتی بر سرشان می گذارند که این ناشی از ایمان بود.
وی ادامه داد، طرف مقابل جنگید تا نام کسب کند اما طرف ایرانی برای اندوخته آخرت می جنگید بسیاری از رزمندگان نزد امام می آمدند و می گفتند دعا کنید ما شهید شویم و امام دعا می کردند که خدا پیروزتان کند.
یادگار امام با بیان این که طرف مقابل ما تا دندان مسلح بود و بسیاری از بخش های جنوبی ما هر چه داشتند در اختیار آن ها قرار دادند گفت: در طرف جبهه حق شهیدان بودند و گوشت و پوست انسان تبدیل به سلاح می شد و در مقابل آن همه سلاح این سلاح پیروز شد؛ زیرا آمیخته به ایمان و معرفت بود.
سید حسن خمینی با بیان این که ارزش وافر مرحوم جمی به ایستادگی در این فضا بود، افزود: اگر یاد ایشان را گرامی می داریم و از ایشان می گوییم برای این است که کسانی که آن روزها فرماندهان جنگ بودند  و از ذره ذره خاک کشور دفاع کردند فراموش نشوند زیرا فراموش کردن آن آرمان ها لطمه ای جبران ناپذیر به کشور می زند که تکرار شدنی نیست. مرحوم آیت الله جمی روزی پرچم امام را در این شهر برافراشت که مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی به شهادت رسیده بود و ایشان در مسجد خود فاتحه برای او برقرار کرد در حالی که آن روزها بردن نام فرزند امام در ایران لطماتی داشت که آیت الله جمی دچار آن ها هم شد اما او در مقابل رژیم شاه ایستاد و فاتحه برگزار کرد، گرچه تعداد کمی آمدند اما از السابقون السابقون اولئک المقربون.
وی ادامه داد: ایشان در فضای دفاع مقدس نگذاشت یک لحظه نماز جمعه تعطیل شود؛ در حالی که در بعضی روزها شاید تعداد مأمومین به انگشتان دو دست هم نمی رسید، اما او ایستاد و ایستادن در آن روزها ارزش داشت. به این جهت همه باید پاسدار آن ارزش ها باشیم و پاسداری از آن ارزش ها در گرو گرامیداشت یاد بزرگانی است که آن شعائر را آفریدند.
وی تأکید کرد: بزرگانمان را با ادب یاد کنیم و آنان را تکریم کنیم و به بزرگی از آن ها سخن بگوییم.
سید حسن خمینی در پایان سخنان خود با بیان این که آیت الله جمی یادآور ایستادگی و مبارزه است، گفت: خداوند کسانی که دانسته یا نداسته بزرگان دفاع مقدس، فرماندهان و جانشین امام در دفاع مقدس را مورد هدف قرار می دهند هدایت کند.

۲Q2A0042

 

همچنین پیش از سخنان یادگار گرامی امام، در مراسم بزرگداشت آیت الله جمی، دکتر مقتدایی استاندار خوزستان با تقدیر از حضور یادگار گرامی امام گفت: بخشی از فرامین و متون تاریخی امام مهربانمان همچون تشکر امام از مهاجرین جنگ، کارکنان شرکت نفت و رزمندگان، و دستور رفع حصر آبادان، مربوط به مردم آبادان است و بخش اعظم این موضوع نیز برآمده از حضور و ارتباط صمیمانه مرحوم آیت الله جمی با امام خمینی محسوب می شود که دفتر او پایگاه رزمندگان در این شهر بود.
وی تأکید کرد: باید مناسبت سالگرد آیت الله جمی را تقویت کرده و غنا ببخشیم تا سیره او در نسل های بعدی تدوام یابد و البته او را در آنچه که خود دوست داریم خلاصه نکنیم.

 

 

حضور در منزل شهیدان پرورش
حجت الاسلام و المسلمین بعد از سخنرانی در ششمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی و اقامه نماز راهی منزل شهیدان علیرضا، محمدرضا و حمیدرضا پرورش در فضایی صمیمی با خانواده ایشان دیدار و گفت وگو کرد.

۱۰

عزیمت به اهواز و حضور در جلسه شورای اداری استان خوزستان
سید حسن خمینی: جامعه ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است/ بزرگترین انتظار امام از ما همت بیشتر برای رفع محرومیت است/جامعه ای که در آن فقر باشد؛ لاجرم به فرموده پیامبر به کفر می رسد؛ چه رسد به فسق!
یادگار امام در جلسه شورای اداری استان خوزستان گفت:بزرگترین کاری که همه به عنوان ادای دین باید انجام دهند؛ رفع محرومیت است.
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، عصر امروز پنج شنبه در جلسه اداری شورای اداری استان خوزستان اظهار داشت: پرسشی که در بسیاری از مواقع به ذهن من خطور می کند و ممکن است برای بسیاری دیگر نیز مطرح باشد؛ این است که اگر امروز امام در میان ما بودند؛ چه انتظاری از ما داشتند و انتظار  امام در حال حاضر یا همیشه تاریخ از مسوولین و مردم چیست؟
یادگار امام افزود: برای پاسخ به این پرسش می توان به وصیت نامه امام مراجعه کرد؛ اما من سعی می کنم بر اساس قاعده استیصادی (به معنای صید کردن)، بر اساس جمع حاضر به این پرسش پاسخ دهم.
وی در پاسخ به این پرسش به شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی به عنوان شعار بزرگ انقلاب اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن انقلاب شعارهای بزرگ دیگری مانند نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی در کارنامه و فرهنگ وجود دارد. اما آرمان دیگری که در آن زمان برای جامعه اسلامی ترسیم شد؛ رفع محرومیت از همه عرصه های جامعه مان بود؛ هم محرومیت اقتصادی ، هم سیاسی و هم فرهنگی.
یادگار امام یادآور شد: وقتی انقلاب پیروز شد؛ آرمان خواهان نخستین به رهبری امام، همه تلاششان را کردند تا محرومیت را بردارند و حتی شعار سه گانه مطرح شده، بیان دیگری برای رفع محرومیت بود؛ یعنی استقلال رفع محرومیتی است که ناشی از وابستگی است، و آزادی محرومیتی است که ناشی از استبداد است و جمهوری اسلامی رفع محرومیتی است که یک جامعه در اثر بی توجهی به معنویت دچار آن می شود. از این رو تمام تلاش انقلابیون در ابتدا به یک عرصه محرومیت منحصر نمی شد و شامل همه عرصه ها بود و حتی به خارج از مرزها کشیده می شد. رفع محرومیت آرمان انقلاب بود که همیشه باید پیش روی ما باشد تا راه را گم نکنیم.
سید حسن خمینی ادامه داد در همین راستا جهاد سازندگی، کمیته امداد و … در همان ماه های اول انقلاب تشکیل شد و واژه مستضعف برای محرومین به کار برده شد؛ تمام تلاش انقلابیون این بود که وابستگی که آن ها را به ضعف کشانده محکوم است و باید فرآیند استکمال محرومین توسط جامعه دنبال شود. به قدری این بحث ها پررنگ شد که انقلاب به کمونیسم متهم شد و امام آن پاسخ معروف را دادند که ما نه طرفدار کمونیسم هستیم و نه سرمایه داری.
یادگار امام در ادامه سخنان خود با تأکید بر دنبال کردن موضوع محرومیت به عنوان یک بحث کلان؛ تصریح کرد: انتظار امام از مسوولان تلاش در جهت محرومیت زدایی؛ از جمله محرومیت های فرهنگی و اخلاقی است. جامعه ای که در آن فقر باشد؛ لاجرم به فرموده پیامبر به کفر می رسد؛ چه رسد به فسق. هیچ وظیفه ای پیش روی مسوولین به پررنگی تلاش برای رفع محرومیت از عرصه های جامعه نیست و بزرگترین انتظار امام از ما همت بیشتر برای رفع محرومیت است.
وی با تأکید بر رفع محرومیت از عرصه سیاسی، اظهار داشت: جامعه ای که آزاد نباشد؛ جامعه محرومی است؛ به خصوص آن که آزادی شعار انقلاب است. جامعه ای که مردم احساس کنند برای حرف زدن باید هزینه دهند؛ جامعه مطلوب اسلامی نیست؛ بلکه جامعه مطلوب اسلامی، مدینه النبی و کوفه علی (ع) است که مردم در آن راحت حرف می زنند؛ جامعه ای که در آن حرف زدن باعث پرداخت هزینه نمی شد؛ بلکه باعث ارتفا و بالارفتن جامعه می شد.
سید حسن خمینی ادامه داد: رابطه مردم و مسوولین باید مانند رابطه فرزند و پدر باشد. پدر اگر در جایی فرزند را منع می کند، از روی خیرخواهی است و نه تمامیت خواهی.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع مهم استقلال اشاره کرد و با بیان این که استقلال نعمت بزرگی است که نباید آن را فراموش کرد: یادآور شد: قرن ها در این کشور حاکمینی بودند که بدون اجازه بیگانه جرأت تصمیم گیری نداشتند و لذا استقلال نعمت بزرگی است که باید آن را قدر دانست. در آن روزگار حتی آزادیخواهان مملکت در یک سفارتخانه خارجی تحصن کردند؛ البته طیف وسیعی هم در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. اما امروز استقلال جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت منطقه ای و فرامنطقه ای مطرح است که دفاع مقدس و خود شهیدان و پیوند عاطفی مردم با امام از عوامل آن است . شاید هیچ کس چون بنده درک نکند که این پیوند عاطفی به چه میزان بوده است. اگر مردم به من محبتی می کنند؛ ربطی به من ندارد؛ هزاران «حَسَن» وجود دارد، اما این محبت مردم به خاطر پیوند عاطفی و علاقه مردم به امام است.
یادگار امام تأکید کرد: بزرگترین کاری که همه به عنوان ادای دین باید انجام دهند؛ رفع محرومیت است و بدانید که قبل از شما مسوولین دیگری بودند و پس از شما نیز افرادی دیگر. قدر این دوران کوتاه مسوولیت را بندانید و توجه کنید که ادای دین به امام و شهدا تلاش بیشتر برای رفع محرومیت است.
وی با اشاره به پتانسیل ها استان خوزستان گفت: من اولین بار حدودا سیزده چهارده ساله بودم که به خوزستان آمدم و از آن زمان به اهالی آن علقه دارم. این پتانسیل های استان نباید جایی برای رفع محرومیت بگذارد. رفع محرومیت عرب و کرد و لر و فارس نمی شناسد؛ بلکه همت می خواهد. باید تلاش وافری برای رفع بیکاری کنیم که این در گرو سرمایه گذاری است و در این راستا نظام بوروکراتیک استان باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی راه را برای سرمایه گذاری باز کند. البته جذب سرمایه آرامش می خواهد و کسی که آرامش درون ندارد؛ دیگران را هم آرام نمی کند. همان طور که امام می گویند رفتار درس می دهد؛ نه گفتار. شخص ایشان نیز در خانواده درس اخلاق نمی گفت، اما انسان وقتی به ایشان نزدیک می شد، اخلاقی می گشت و مانند یک میدان مغناطیسی دیگران را چون براده های آهن جذب خود می کرد.
وی ادامه داد: هیچ وقت از امام؛ یک سخنرانی قوی و خطیب وار نشنیدید. امام  یک خطیب مانند خطبایی که پشت سر هم آیه و روایت می خوانند نبود. اما وقتی حرف می زد همه را آرام و دل ها را به هم نزدیک می کرد و رادیو وقتی سخنرانی ایشان را پخش می کرد، مردم متأثر می شدند.
سید حسن خمینی با اشاره به سخنان استاندار خوزستان در خصوص آمادگی چهت پیشرفت سرمایه گذاری در استان، تصریح کرد: در این راستا باید گذشته ها را رها کنیم و دل هایمان را پاک کنیم. باید برای ادای دین به آرمان ها و برای فردای جامعه همت کنیم تا اشتغال و سرمایه گذاری رشد یابد که همه این ها مستلزم پاک کردن دل ها از کینه ها  و بالابردن تحمل است. وی در پایان سخنان خود یادآور شد: استان خوزستان با توجه به نیروی انسانی بالا منابع طبیعی، سرمایه انسانی، آب و زمین شأن بالاتری دارد و کسی که همه این ها را در کنار هم جمع کند؛ دستی است که باید آن ها را به هم گره بزند و آن دست نیاز به دل های به هم گره خورده دارد.
پیش از سخنان یادگار امام استاندار خوزستان طی سخنانی ضمن اشاره به فعالیت ها استانداری خوزستان در ماه های اخیر بر ضرورت توجه به تجربیات دوران مدیریت دفاع مقدس تأکید کرد و یادآور شد: مدیریت این جنگ و دفاع مقدس در دست حضرت امام بود و پیشنهاد می کنم در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، موضوع دفاع مقدس به طور ویژه بررسی شود و در یک همایش علمی دفاع مقدس یا در قالب پایان نامه های دانشگاهی تجربیان آن دوران به طور مستند باقی بماند. ناصر سودانی نماینده اهواز در مجلس ضمن خوش آمد گویی ، بر ضرورت توجه به پتانسیل های استان خوزستان تأکید کرد.

۹

سید حسن خمینی در منزل شهید دریساوی
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی عصر دیروز، در منزل شهید جبار دریساوی حضور یافت و در فضایی بسیار صمیمی و دوستانه با خانواده این شهید به گفت وگو پرداخت.

 

دیدار با علما و مسئولین در بیت آیت الله موسوی جزایری
یادگار امام: مسوولیت روحانیت در مرحله اول مقابله با دروغ است /همت آیت الله موسوی جزایری در راه اندازی شبکه ماهواره ای «الاهواز» ستودنی است

 

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در ادامه سفر خود به استان خوزستان پنجشنبه شب در بیت آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با بیان اینکه موضوع تبلیغات در جهانی که همه گونه ابزار دروغ در اختیار دشمنان ماست یک واجب است، اظهار داشت: تبلیغات ولو به دروغ، اثر دارد. معاویه با همین تبلیغات در دوره ای امیرالمؤمنین(ع) و فرزندانش را آزار داد. لذا اهل شام باور کرده بودند که علی(ع)  نماز نمی خواند و وقتی از حضرت  زینب(س) پرسیدند مجا برای شما سخت تر بود؟ فرمود شام؛ زیرا اهل کوفه گرچه امام حسی(ع)( را به شهدات رساندند، اما ایشان را می شناختند.، در حالی که اهل شام به خاطر تبلیغات سنگین معاویه امام و یارانش را خارجی می پنداشتند.
وی افزود: مسوولیت و کار عمده روحانیت در مرحله اول مقابله با تبلیغات دروغین بر اساس مبانی صحیح فکری است. اصل پیدایش نهاد روحانیت نیز همین موضوع تبلیغ است و هر مذهبی اگر از نهاد روحانیت برخوردار بود، باقی می ماند و در غیر این صورت از بین می رود. اما وقتی این نهاد ضعف یافته و کارکرد تبلیغی شان ضعیف شده است، آن مذاهب هم رو به ضعف رفته اند.
سید حسن خمینی با اشاره به راه اندازی شبکه ماهواره ای «الاهواز» توسط آیت الله موسوی جزایری گفت: همت ایشان در تأسیس این نهاد که حتما با عنایت نطام و دستگاههای مختلف بوده است، کاری درست و ستودنی است و با توجه به اینکه دشمن تلاش می کند رخنه کند تا قلب های ما را هدف قرار دهد این کار اهمیت بیشتری می یابد.
وی در ادامه سخنان خود به موضوع «کیفیت» در تبلیغات پرداخت و با تأکید بر این که «تبلیغ» شرط توسعه و ترویج دین و رمز جلوگیری از هجمه هاست، اظهار داشت: امام در کتاب «شرح جنود عقل و جهل» که به زبانی ساده نگاشته شده است می گویند، بسیاری معتقدند کتاب اخلاق باید مانند نسخه باشد؛ در حالی که این غلط است و باید مانند دارو باشد؛ چرا که اگر کتاب را باید خواند و سپس از آن اثر گرفت، دارو به محض خورده شدن شفا می دهد. درس اخلاق باید به گونه ای باشد که وقتی در حوزه نور معلم می نشینید خوب شوید؛ مرحوم مطهری تعبیری دارد که می گوید وقتی به درس امام می رفتیم، تا یک هفته اثر عمیق حرف و سخن او را در خود حس می کردیم؛ گرچه ذات مخاطب هم باید اثرپذیر باشد.
یادگار امام ادامه داد: برای اثرگذاری بر جامعه باید از خودمان شروع کنیم، زیرا خیلی وقت ها سخن اثری ندارد؛ زیرا اگر من به حرف خود ایمان نداشته باشم تأثیری در مخاطب ندارد؛ لذا باید تبلیغ را آمیخته به ایمان کنیم. هر جا یک روحانی با ایمان و پاکدل و لو با دانش کم وجود داشته است، جامعه تحت نفوذ او نیز جامعه خوبی بوده است. البته ممکن است سخن در جاهایی بنا به عللی اثر نکند اما خداوند بر اساس نیت پاک، آن موانع را هم بر می دارد. همه ما نیز اگر لایق عنوان سرباز امام زمان(عج) باشیم باید از خودمان شروع کنیم؛ همانطور که یک فرمانده خوب باید اول از همه مسلح و آماده باشد.
وی در ادامه، با اشاره به نقش تاریخی مرجعیت در حفظ وحدت و تمامیت ارضی ایران یادآور شد: مردم آذربایجان در سال ۱۳۲۵ به مناسبت درگذشت آیت الله میرزا ابوالحسن اصفهانی که با غائله پیشه وری همزمان بود،  به مدت چهل روز از صبح تا شام در مساجد عزاداری کردند؛ به گونه ای که شخص پیشه وری هم در یکی از مجالس مجبور شد به عزاداران چای تعارف کند؛ لذا یک پیرغلام امام زمان(عج) (آیت الله میرزا ابوالحسن اصفهانی) یک جامعه را بدین گونه نجات داد  وباعث شد که آذربایجان به دامان تشیع بازگردد.
سید حسن خمینی با بیان اینکه وقتی سخنی که از زبان گوینده در می آید مورد باورش بود، آن سخن بر شنونده هم اثر می کند، گفن: ما آخوند و سید و ملا و افراد شجاع زیاد داشته اسم؛ اما «حاج آقا روح الله» (عنوانی که امام را قبل از نهضت با آن می شناختند) یکی بوده است! اصل اول در این موضوع این است که او به آنچه می گفت باور داشت و هرکس به او نزدیک تر می شد بیشتر متوجه این مسأله می شد. امام ظاهر و باطنش یکی بود و شاگردان او هیچ گاه دروغ و غیبت در او می نمی دیدن . یکی از بزرگان که بعد از انقلاب نیز با امام زاویه پیدا کرد، می گوفت گرچه من با آقای خمینی اختلاف سلیقه دارم اما در وجود او منّیت و هوا نیست.
وی ادامه داد: ما واقعا در منزل امام احساس نمی کردیم که آنچه او می گوید با واقعیت خودش متفاوت است. چه درسی از این بالاتر؟ این درس احتیاجی به گفتار ندارد؛ وقتی شما خوب شوید بقیه هم خوب می شوند.
یادگار امام تصریح کرد: اگر گفته می شود کتاب اخلاق باید چون دارو باشد، آخوند هم باید دارو باشد؛ آخوندی که چون نسخه باشد یک ضبط صوت است که گاهی اوقات ممکن است صدایش خش خش هم کند و مخاطب او بپرسد که چرا خودت به سخنانت عمل نمی کنی!
وی با بیان اینکه «تبلیغ» شرط توسعه و ترویج دین و رمز جلوگیری از هجمه هاست، گفت: هر جا دیدید هجمه ها سنگین شده و تیغ تبلیغ نمی بُرد باید به داروهای موجود در جامعه توجه کنید. در دوره هایی اثر عدم وجود این گونه دارو ها در جامعه را دیدیم و در دوره هایی دیگر هم نَفَس های حقی چون آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی پیدا شدند که افرادی چون امام از مکتب او بیرون آمدند.
سید حسن خمینی با اشاره به اینکه در دوران انقلاب افراد زیادی بودند که یک شبه تحول یافتند و این امر ناشی از یک نیت پاک واراده و بزرگ الهی بود، تأکید کرد: رمز تبلیغ این است که مبلّغ داروی خوبی باشد. یکی از نعم الهی برای خوزستان مرحوم آیت الله جمی بود و نعمت دیگر هم وجود آیت الله موسوی جزایری است. ایشان نکته ای که در صحبت های من بود را به خوبی عمل می کنند که باید خدا را به خاطر آن شکر کرد.
وی در پایان سخنان خود گفت: من چگونه می توانم مردم را به خوبی دعوت کنم اما خودم کانون کینه و نفرت باشم؟  چگونه می توانم به مردم بگویم یکدیگر را ببخشید، اما خودم از کوچکترین مسأله شخصی ام نگذرم؟  چگونه می توانم بگویم دروغ نگویید اما خودم وقتی پای منافع شخصی ام پیش بیاید دروغ بگویم؟ چگونه می  می توانم مردم را به راه راست هدایت کنم اما خودم کج حرکت کنم؟ این کار اثر ندارد؛ اگر کسی هم به غلط از من اثر پذیرفت دائمی نیست.

 

در این دیدار که جمعی از ائمه جمعه و جماعات، علما و طلاب و نمایندگان شابق و فعلی مجلس حضور داشتند آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز نیز سخنانی را ایراد کرد و به یادگار امام خوشامد گفت.

index

آیت الله موسوی جزایری: درس خارج یادگار امام، کلاسی پربار و پرمحتوا و در سطح بالای علمی است/ بعداز حاج احمد آقا امروز چراغ بیت حضرت امام روشن است

 

آیت الله سید محمد علی موسوی جزایری که یادگار امام در منزل وی حضور یافته بود، با قرائت آیه شریفه «إِنَّ اللّهَ اصْطَفَى آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِینَ ذُرِّیَّهً بَعْضُهَا مِن بَعْضٍ» اظهار داشت: خدای تبارک وتعالی وقتی از انبیاء الهی یاد می کند و از خانواده آن ها نیز سخن می گوید و می فرماید که ما خاندان ابراهیم را انتخاب کردیم که ابراهیم برگزیده آن ها بود و همین آیه در خصوص حضرت داوود علیه سلام نیز بیان شده است. همچنانکه خداوند در آیه دیگری نیز می فرماید: فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو والاصال که در خصوص خاندان پیامبر است.
وی سپس با اشاره به روایات اهل سنت روایات صیوتی و بزرگان اهل سنت در خصوص سهم اهل بیت پیامبر افزود: گاهی اوقات به این موضوع مهم از طریق نقل قول پی می بریم و گاهی اوقات هم از طریق وجدان خود به این حقیقت می رسیم بزرگان زیادی در طول تاریخ آمدند که برخی از آن ها وقتی از دنیا رفتند چراغشان خاموش شد اما کسانی بودند که خداوند به آن ها تفضل کرد و خداوند مانند ابراهیم و داوود کاری کرد که مشعل فروزانی باقی بماند و مردم را به فیض برسانند و از جمله آن ها امام بزرگوار بود که پدر روحی و معنوی ماست و تعریف ایشان در کلام نمی گنجد .
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان با تجلیل از شخصیت یادگار فقید امام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی گفت: ایشان از کسانی است که در تشویق، پایه گذاری و حمایت نسبت به مقام معظم رهبری نقش مهمی داشتند و این امتحان بزرگی بود که این مردم بزرگ از آن با موفقیت خارج شد و از رهبری حمایت کرد. این رفتار از سوی کسی بود که سراسر کلمات او مورد توجه مردم بودو آنان به ایشان علاقه داشتند.
وی ادامه داد: اعتماد امام به جاج احمد آقا عاملی بود که ارادت ما را به ایشان بر می انگیخت اما، این مرحله مهم که از آن سخن گفتم از هر کسی ساخته نیست مگر آن که ایمان و تقوای بالایی داشته باشد و شهواتش را ذوب کرده باشد.
موسوی جزایری با تجلیل از شخصیت حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی گفت: بعداز حاج احمد آقا امروز چراغ بیت حضرت امام روشن است و بحمد الله ایشان مدرس درس خارج بوده و درس پربار و پرمحتوایی دارند که در سطرح علمی بالایی قرار دارد.
وی افزود: همچنین خداوند به ایشان کرامت کرده و راه پدر را در پشتیبانی از نظام اسلامی ادامه داند. وی یادآور شد: امام برای نظام ارزش زیادی قائل بودند و حاج حسن آقا نیز امروز از نظام و رهبری حمایت می کنند و ما این مواضع عارفانه و حکیمانه را ارج می نهیم.
نماینده ولی فقیه در استان خوزستان تأکید کرد: امروز هیچ قدرتی حتی آمریکا نمی تواند نظام ما را تهدید کند و کاری انجام دهد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.