امکان تردد خودروهای عراقی در خوزستان مهیا شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان از فراهم شدن شرایط ورود خودروهای شخصی عراقی به داخل استان خبر داد.

مسعود مصدقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به هفته راهداری عنوان کرد: حدود ۹۵ درصد از حمل و نقل صورت گرفته در کشور به دلیل وجود فاکتورهایی همچون تنوع مسیر به صورت جاده ای انجام می شود.

وی با اشاره به ورود خودروهای تاکسی پلاک اروند در سطح استان خوزستان افزود: برنامه ریزی های اولیه در راستای  استفاده از خودورهای سبک پلاک اروند به منظور جابه جایی مسافران دورن شهری انجام گرفته است. در صورت استفاده از این خودروها، جایگاه حمل و نقل شهری استان در سطح کشور ارتقا خواهد یافت.

مصدقی اظهار کرد: به دنبال جذب بخش خصوصی برای ورود به این مقوله هستیم؛ همچنین به منظور ارائه تسهیلات به خریداران خودروهای تاکسی پلاک اروند از اعتبارت صندوق توسعه بهره خواهیم برد. سهم آورده متقاضیان خرید این خودروها ۲۵ درصد و سهم بانک ها نیز ۷۵ درصد خواهد بود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان با بیان اینکه برند اول در نظر گرفته شده در این خصوص محصولات شرکت تویوتا خواهد بود، گفت: محصولات این شرکت از لحاظ ایمنی از مولفه های خوبی برخوردار هستند.

لزوم شرکت محوری به جای راننده محوری

وی با اشاره به لزوم شرکت محوری به جای راننده محوری در سیستم حمل و نقل درون شهری تصریح کرد: در هشت ماه نخست سال جاری یک میلیون و ۳۹۰ هزار سفر با خودروهای سنگین همچون کامیون در سطح استان انجام گرفته که این میزان تردد به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان اظهار کرد: بر اساس آمار موجود تناژ این خودورها ۲۵ میلیون تن بوده که به نسبت سال گذشته این میزان تناژ  ۲۴ درصد افزایش داشته است.

مصدقی تصریح کرد: میزان سفرهای صورت گرفته در هشت ماه نخست در سال گذشته در بندر امام خمینی (ره) ۴۲۳ هزار مورد بوده که این میزان در سال جاری به ۵۹۰ هزار سفر رسیده است.

وی با اشاره به مسئله ترانزیت در پایانه مرزی شلمچه گفت: در سال جاری در این پایانه مرزی دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالا جا به جا شده که این میزان جابه جایی به نسبت سال گذشته حدود ۲۰۰ درصد رشد داشته است. این مسئله نشان می دهد که ترانزیت کالا در دو پایانه مرزی استان نیازمند توجه ویژه ای است.

مصدقی همچنین با اشاره به حجم بالای تردد مسافر در دو پایانه مرزی شلمچه و چزابه در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: در این ایام ۲۶۰ هزار نفر از مرز چزابه و ۲۳۰ هزار نفر از مرز شلمچه به کشور عراق وارد شدند همچنین حدود چهار هزار نفز نیز از طریق راه های آبی به این کشور سفر کردند.

به منظور ارائه تسهیلات به خریداران خودروهای تاکسی پلاک اروند از اعتبارت صندوق توسعه بهره خواهیم برد. سهم آورده متقاضیان خرید این خودروها ۲۵ درصد و سهم بانک ها نیز ۷۵ درصد خواهد بود

کاهش تلفات رانندگی استان

وی با بیان اینکه تلفات رانندگی در استان در هفت ماه نخست سال جاری به نسب سال گذشته سه درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: با مدیریت صحیح می توان حجم تلفات جاده ای در استان را کاهش داد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان عنوان کرد: متولی نوسازی ناوگان حمل و نقل خوزستان ستاد سوخت است که متاسفانه تاکنون اقدامات شاخصی در این زمینه در استان خوزستان صورت نگرفته است.

مصدقی با اشاره به جا به جایی، ۳.۵ تن کالا در پایانه های مرزی استان در هفت ماه گذشته اظهار کرد: حدود ۶۰ میلیارد تومان در راستای ایجاد بارانداز در این دو پایانه هزینه شده و در صورتی که بخش ترانزیت در این پایانه ها فعال شود به طور حتم در آینده شاهد افزایش درآمدزایی و ایجاد اشتغال در استان خواهیم بود.

تردد خودروهای شخصی عراقی در کشور

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان تصریح کرد: پایانه مرزی چزابه به لحاظ زیر ساختی با مشکل خاصی مواجه نیست و تا ۲۰ سال آینده ظرفیت پذیرش تعداد بالای مسافر را در اختیار دارد.

مصدقی با اشاره به لزوم افزایش دستگاهای اتوبوس برای حمل مسافر در ایام خاص همچون اربعین حسین در کشور عراق گفت: برنامه ریزی های لازم در راستای ورود دو هزار دستگاه اتوبوس به منظور جابه جایی زائران ایرانی در کشور عراق در سال آینده انجام گرفته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان گفت: در این خصوص تفاهم نامه ای با کشور عراق منعقد شده اما تاکنون به دلیل وجود مشکلات امنیتی این امر محقق نشده است.

وی همچنین از ورود خودروهای شخصی عراقی در جاده های کشور خبر داد و گفت: حجم ورود این خودورها بسیار کم است اما می توان از این طریق برای استان درآمد زایی کرد.

لزوم احداث ۱۳ مجتمع بین راهی در استان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان افزود: در استان خوزستان ۱۴ هزار کیلومتر راه، سه پایانه باربری و دو پایانه مرزی وجود دارد که از لحاظ جا به جایی کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مصدقی با اشاره به استقرار  ۳۰۷ شرکت حمل و نقل کالا در استان گفت: در راستای رفع نیاز و افزایش شاخصه های کیفیت حمل و نقل در خوزستان، برنامه مدونی به منظور احداث ۱۳ مجتمع خدماتی و رفاهی بین راهی در دستور کار اداره حمل و نقل و پایانه های استان قرار دارد. در این خصوص چارچوب های خاصی برای ورود و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم ساخته شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.