تصمیم‌گیری درباره عوامل فتنه ۸۸ با شخص رهبری است

عصر جنوب: امام جمعه خرمشهر گفت: تصمیم‌گیری درباره عوامل فتنه ۸۸ با شخص مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام سید نبی موسوی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مسجد جامع خرمشهر اظهار کرد: این سخن که «کل یوم عاشورا و کل ارضا کربلا»، به معنای این است که واقعه عاشورا مرتب تکرار می‌شود و بر ما است که از آن درس بگیریم.

*مردم و مسئولان از واقعه عاشورا درس بگیرند

وی، عاشورا را صحنه گذشت و فداکاری امام حسین(ع) برای حفظ دین خواند و افزود: کربلا نمایشگاه ایثار، گذشت و فداکاری بوده و اینک بر ما است که از این حادثه درس بگیریم که از مهم‌ترین درس‌ها، درس گذشت است.

امام جمعه خرمشهر ادامه داد: همه مردم و مسئولان باید از همه لذات دنیوی همچون حرص و هوس بگذرند و یزید زمان خود را بشناسند.

موسوی تصریح کرد: یزید به دینی دیگر تعلق نداشت، او در زمان امام حسین(ع) مسلمان بود و اینک بر ما است که یزید زمان خود را که در درون پیکره عالم اسلام است، بشناسیم.

این مسئول با بیان اینکه هدف از عزاداری‌ها، درس گرفتن از واقعه کربلا است، افزود: واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری پایان یافت و اشک‌ها عملا کارکردی ندارد بلکه هدف درس گرفتن از کربلا است و این حضور باید پرشور‌تر و همراه با شعور باشد.

*لزوم برچیدن سنت‌های نادرست در ایام محرم و صفر

وی واقعه عاشورا را بسان انرژی هستی دانست و عنوان کرد: امروزه در کشورهای غیراسلامی که تجمع‌های کوچک را به نیکی پاسخ نمی‌دهند شاهد تجمع هزاران نفر در ایام تاسوعا و عاشورا برای عزاداری هستیم.

موسوی به رعایت برخی اصول در ایام عزاداری تاکید کرد و گفت: ایجاد راه‌بندان و صدای بلندگو در نیمه‌های شب می‌تواند اسباب ایجاد مزاحمت و حتی زمینه ارتکاب گناه به طور ناخواسته را فراهم سازد.

وی، قمه‌ زدن را از جمله رسم‌هایی خواند که می‌تواند دستاویزی برای دشمنان باشد و تصریح کرد: رسانه‌های غربی از حضور جمعیت عظیم در عاشورا و در کربلا صحنه‌های زیبای دلدادگی به اباعبدالله(ع) را منعکس نکرده و تنها تصاویر قمه‌زنی‌ را منعکس می‌کنند که هدف از این اقدام کاملاً روشن است.

این روحانی، روحانیون و مداحان را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد: ایام محرم و صفر فرصتی است که با بهره‌گیری از اشعار زیبا و پرمحتوا، برخی ارزش‌ها را متذکر شد.

*عمران شهری مستلزم فرهنگ‌سازی است

امام جمعه خرمشهر در ادامه سخنان خود به بحث عمران شهری و ساماندهی بازارهای خرمشهر پرداخت و اظهار کرد: جا دارد از مسئولانی که زمینه اتفاقات مثبت را در شهر فراهم می‌کنند تشکر کرد، همه کسانی که زمینه حضور شهرداران را در خرمشهر فراهم ساخته تا اینکه هیئتی از تهران برای بررسی مشکلات خرمشهر به این شهر سفر کنند.

موسوی به بازدیدهای انجام گرفته توسط هیئت اعزامی از شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: تمام مسئولان تلاش کردند و هرکس به سهم خود برخی نقاط شهر را به این هیئت نشان داد و این افراد از تمام نقاط شهر فیلمبرداری و مستندسازی کردند و نتایج برای تصمیم‌گیری به تهران ارسال شد.

وی اضافه کرد: نقش ما در این امر پیگیری است و این قول را می‌دهیم تا پیگیر عملی شدن تمام وعده‌های این عزیزان باشیم.

امام جمعه خرمشهر، فرهنگ‌سازی را پیش‌زمینه تحول شهر دانست و ابراز کرد: برای تحول نیاز به فرهنگ‌سازی است که در همین راستا از دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه انتظار می‌رود در امر فرهنگ‌سازی ورود کنند.

* بازار کالاهای همراه مسافر خرمشهر فرصت تحول بازار این شهر

امام جمعه خرمشهر به راه‌اندازی بازار کالای همراه مسافر اشاره کرد و ادامه داد: برای احیا و رونق این بازار نیاز به انجام برخی از وظایف است.

موسوی این وظایف را در دو بخش تقسیم کرد و افزود: یک بخش به بازاریان برمی‌گردد که باید تمام سلایق و کیفیت‌ها را در اجناس لحاظ کنند و بخش دیگر نیز بر عهده مردم است که حامی و پشتیبان بازار شهرشان باشند.

وی با بیان اینکه رونق‌گیری بازار سیف خرمشهر می‌تواند باعث ایجاد تحول در شهر شود، متذکر شد: این امر تا زمانی که مردم در صحنه حضور نداشته باشند محقق نخواهد شد.

*تصمیم‌گیری درباره عوامل فتنه ۸۸ با رهبری است

امام جمعه خرمشهر در فراز دیگری از خطبه‌ها با اشاره به فتنه ۸۸، گفت: برخی بیان می‌کنند که عاشورا صحنه مذاکره بود که باید به این عده از افراد گفت، امام حسین در عاشورا بر سر هیچ کدام از ارزش‌های دین مذاکره نکرد و از هیچ کدام کوتاه نیامد.

وی بیان کرد: از پیش‌شرط‌ها بخشش وجود علائم ندامت و توبه است که در سران فتنه ۸۸ هیچ نشانه‌ای از پشیمانی مشاهده نمی‌شود و تا زمانی که ابراز تأسف نکرده‌اند شرایط بخشش فراهم نمی‌شود.

موسوی تشریح کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری، فتنه ۸۸ خط قرمز ما است و تنها کسی که می‌تواند در این زمینه نظر دهد، شخص مقام معظم رهبری است.

امام جمعه خرمشهر در پایان، رحلت آیت‌الله مهدوی کنی را تسلیت گفت و ایشان را از شخصیت‌های ثابت قدم حاضر در کنار امام راحل و مقام معظم رهبری خواند و همچنین از سربازان گمنام امام زمان (عج) که در ایجاد امنیت نقش بسزایی دارند نیز قدردانی کرد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.