یک عقاب صحرایی در خطر انقراض در خوزستان رهاسازی شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رییس اداره محیط زیست شهرستان کارون گفت: یک فرد عقاب صحرایی ( Steppe Eagle )که دچار ضعف شدید شده بود با همکاری تیم نجات حیات وحش خوزستان و بازپروری پس از اطمینان از سلامت در این شهرستان رهاسازی شد.

به نقل از اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان عباس ظاهری اظهار داشت: عقاب صحرایی یا استپی پرنده ای شکاری و تیز پرواز با طول بدن ۶۲ تا ۷۴ سانتیمتر و طول دو سر بال ۱۶۵ تا ۱۹۰ سانتیمتر و در فهرست گونه های در خطر انقراض است.
وی با اشاره به اهمیت حفاظت این گونه تصریح کرد: به علت کاهش چشمگیر این گونه در سالهای اخیر، این گونه از عقاب در درجه حفاظتی (Endangered ) فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان کارون گفت :عقاب صحرایی که در اروپا، روسیه و قفقاز جوجه آوری دارد و گونه ای مهاجر است از نیمه شهریور تا اردیبهشت ماه به خوزستان می آید، این گونه عقاب تمایل به لاشه خواری دارد و گاهی تعدادی از آنها در طبیعت بر سر لاشه حیوانات دیده می شوند از همین رو مانند پاکبانان طبیعت هستند.
وی افزود: در سالهای اخیر به دلیل شرایط نامساعد حیات وحش این گونه به سمت محل دفن پسماند های انسانی تمایل پیدا کرده است به همین جهت آمار بیماری و مسمومیت در این گونه بالا رفته است که این امر حیات این نوع عقاب را در معرض انقراض قرار داده است.
عباس ظاهری گفت : پرندگان و حیات وحش باید در شرایط مناسب بازپروری شوند به طور نمونه نباید در قفس نگهداری شوند زیرا سیم های قفس باعث آسیب به بال و دم پرندگان می شود و امکان بازگشت به طبیعت آنها را کاهش می دهد از همین رو باید توسط افراد آموزش دیده بازپروری شوند.
مطالب پیشنهادی