دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: آب یا غذای آلوده منشا مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینا کارون بوده است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مرگ چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینای شهرستان کارون اظهار کرد: با قطعیت می توان گفت عامل بیماری منجر به فوت چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا باکتری روده ای ” ایی کولای” بوده است که از طریق دهان و دستگاه گوارش منتقل می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مرگ چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینای شهرستان کارون اظهار کرد: با قطعیت می توان گفت عامل بیماری منجر به فوت چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا باکتری روده ای ” ایی کولای” بوده است که از طریق دهان و دستگاه گوارش منتقل می شود.

وی افزود: آب یا غذای آلوده علت مرگ بیماران بوده است و وجود اسهال خونی نشان می دهد که عامل بیماری از مجموعه ی بیرون از بدن به بیمار منتقل شده است.

دکتر ایرج نظری با اعلام این که بررسی های تیم کارشناسی و مشکل نداشتن بیماران دیالیزی دیگر نشان می دهد که دستگاه های دیالیز مشکلی نداشته اند، گفت: کمیته ی بررسی علت حادثه ی بیمارستان سینا، سازمان ناظر که وظیفه ی پیگیری دارند و نماینده های وزارت بهداشت و گروه های علمی دانشگاه همگی معتقدند که سیستم دیالیز این بیمارستان مشکلی نداشته و این عامل خونی نبوده است و گمانه زنی ها از جمله درخصوص آب آلوده ی دستگاه درست نبوده است.

وی درمورد راه های احتمالی انتقال این میکروب به ۸ بیمار آلوده به این میکروب، عنوان کرد: عامل اصلی و محل انتقال هنوز مشخص نشده اند اما پیگیری در این زمینه وجود دارد و از آن جا که ممکن است این میکروب منشایی فعال داشته باشد، تمام آزمایش ها و نمونه برداری های لازم از محیط و به ویژه آشپزخانه بیمارستان انجام گرفته تا مشخص شود منشا این میکروب چه بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص علت فوت این بیماران با منشا میکروبی یکسان، اما در روزهای مختلف بیان کرد: اکثر بیماران فوت شده زمینه های شدید تر داشته اند و همین ضعف موجب مقاومت کمتر آن ها در برابر این میکروب شده است؛ و چون میزان مقاومت افراد در برابر یک میکروب یکسان متفاوت است، لذا این افراد در روزهای مختلف به بیمارستان مراجعه کرده اند.

وی ضمن تکذیب فوت همزمان این چهار بیمار، خاطرنشان کرد: چهار بیمار فوت شده در روزهای مختلف فوت شده اند که علت آن شرایط فیزیکی و ظرفیت های این افراد و مقاومت آن ها در برابر آسیب بوده است.

نظری افزود: در سال جاری هیچ مورد منجر به فوتی در هنگام دیالیز نداشته ایم؛ هرچند که به علت ریسک های موجود و وجود مشکلات دیالیز و احتمال عفونت به علت ورود جسم خارجی، این امر در جهان پذیرفته شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با تقدیر از حساسیت افکار عمومی نسبت به مرگ چهار شهروند خوزستانی، مردم و گروه ها را به کمک به زنده ها تشویق کرد و گفت: این گونه حساسیت ها برای افراد زنده هم باید وجود داشته باشد و اذهان عمومی باید به همین میزان برای بیماران دیالیزی زنده نیز حساس باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان خوزستان با کمبود ۱۰۰ دستگاه دیالیز مواجه است و خریداری ۸۰ دستگاه در سه سال اخیر نیز نتوانسته از بار فشار موجود بکاهد زیرا اضافه شدن بیماران جدید و افزایش سن بیماران و کشف درمان های بهتر باعث می شود این کسری ها به راحتی جبران نشود.

نظری با بیان این که منابع مالی وزارت بهداشت پاسخگوی حجم زیاد نیازهای درمانی نیست، یادآور شد: برای رفع این عقب ماندگی و جبران کمبودهای درمانی نیاز به حمایت و کمک گروه های و سازمان های خیریه داریم و امیدوارم کسانی که در قبال جان شهروندان احساس مسئولیت می کنند، در برابر ارائه ی خدمات نیز به همین اندازه حساسیت به خرج دهند و در این راه قدم بگذارند.

وی با اعلام این که حجم خدمات رسانی به ۱ هزار و ۶۳۳ بیمار دیالیزی خوزستان در ۲۶ مرکز استان کافی نیست، بیان کرد: ماهانه ۶۵ تا ۷۰ نفر به بیماران دیالیزی استان افزوده می شود که عمده ی این افراد دچار مشکلات دیابتی یا قلبی و عروقی هستند؛ ضمن این که شرایط آب و هوایی استان و بیماری های منطقه ای باعث شده که خوزستان به نسبت جمعیت موجود، دارای آمار بالایی در زمینه این بیماری باشد. مجموعه ی این عوامل می طلبد تا خیرین و سازمان ها در این زمینه سرمایه گذاری کنند زیرا تنها در این صورت است که بسیاری از مشکلات موجود رد زمینه ی دیالیزی و بیماران دیالیزی رفع خواهد شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به این که آمار و ارقام منتشر شده نادرست در فضای مجازی و اظهارات ناصحیح اعتماد مردم را نسبت به دستگاه های خدمات سان سلب می کند، گفت: در این مورد تنها مراجع ذی صلاح می توانند اظهار نظر کنند و مردم باید آمار درست و واقعی را از مراکزی که مجوز این کار دارند استعلام کنند و افراد فاقد مسئولیت که با اظهار نظرهای غیر واقعی موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد بی اعتمادی به دستگاه های خدمات رسان می شوند باید مورد پیگیر قانونی قرار بگیرند.

گفتنی است در روزهای اخیر ۸ بیمار دیالیزی بیمارستان سینا پس از دیالیز، با علایم یکسان به مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند که چهار نفر آن ها در روزهای مختلف فوت کردند و طبق اظهارات معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، حال عمومی چهار نفر دیگر خوب است و خطری آن ها را تهدید نمی کند.

صبحانه پرس-سپیده اسکندری

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.