مرمت سکه های ۲۲۰۰ ساله در خورستان

عصر جنوب-  رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: ۷۱ سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی با قدمت ۲ هزار و ۲۰۰ سال در خرمشهر مرمت شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: ۷۱ سکه مفرغی تاریخی مربوط به دوران الیمایی با قدمت ۲ هزار و ۲۰۰ سال در خرمشهر مرمت شد.

 سجاد پاک گوهر گفت: سکه های الیمایی در شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان کشف شده بود که تعدادی از این سکه ها با هماهنگی میان پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر، به خرمشهر انتقال داده شد و پس از بررسی و آزمایشات اولیه، مشخص شد که در اثر خوردگی شدید در سطح سکه ها، نقوش قابل شناسایی نیستند

وی افزود: با انتخاب روش مرمت مناسب برای سکه که تلفیقی از روش میکانیکی و شیمیایی بود، اقدامات مرمت مورد نیاز انجام شد
.

پاک گوهر مدت زمان مرمت این سکه ها را سه ماه اعلام کرد و گفت: پاکسازی خوردگی ها و رسوبات، خارج کردن کلریدها (عامل اصلی خوردگی موجود در فلزات)، نمایان کردن نقوش سکه ها برای انجام مطالعات تاریخ نگاری، تثبیت وضعیت خوردگی فلز، ایجاد تمهیدات در کنترل شرایط محیطی آسیب رسان از اهداف مهم در مرمت سکه ها است.

وی افزود: الیمایی ها از بازماندگان حکومت ایلامی در دوران اشکانی بودند که جزو حکومت های محلی در منطقه زاگرس به شمار می روند به مدت ۳۷۱ سال ( از سال ۱۴۷ پیش از میلاد تا ۲۴۴ پس از میلاد) در آن نواحی حکومت کردند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.