مقایسه روحانی با فرعون؟!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حمید روحانی در سخنرانی خود گفت: «رئیس‌جمهوری گفت تعداد کمی هستند که مخالف برنامه‌های ما هستند. گویا هرکس که در مسیر ناحق حرکت می‌کند این‌گونه است، زیرا فرعون هم در مقابل مخالفانش می‌گفت آنها مشتی پابرهنه هستند.»روزنامه ایران در مطلبی نوشت: در شرایطی که از اول هفته جاری طیف‌های مختلف دانشگاهی در دانشگاه‌های مختلف کشور برنامه‌های متنوعی را با حضور چهره‌هایی از جناح‌های مختلف به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو تدارک دیده و برگزار کردند، برخی رسانه‌های منسوب به یک جریان خاص اعلام کردند که دولت اجازه حضور منتقدان در مراسم‌ ویژه این روز را نداده‌ است.

این رسانه‌ها از صبح روز ۱۶ آذر در رویکردی هماهنگ به انتشار مطالب یکسان اقدام کرده و نوشتند «سخنرانی منتقدان دولت در دانشگاه‌ها لغو شده است.» به پشتوانه همین خبرها، برخی روزنامه‌های نزدیک به این جریان با تیتر درشت بر دولت به خاطر تنگ کردن دایره نقد خرده گرفتند. اما واقعیت ۱۶ آذر چه بود و آیا منتقدان دولت هیچ سخنرانی نداشتند؟ بررسی سخنرانان روز دانشجو نشان می‌دهد که تندترین منتقدان هم در بهترین دانشگاه‌های کشور یعنی تهران و شهید بهشتی و … سخنرانی و مناظره داشته‌اند. از جمله این افراد «حمید روحانی» رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر بود که میهمان دانشگاه تهران شد.

حمید روحانی یکی از افرادی است که به واسطه طرح تندترین انتقادات علیه دولت به پای ثابت سخنرانی در دانشگاه‌ها و میتینگ‌های مخالفان تند دولت بدل شده است. هرچند اظهارات او گاهی حتی مرزهای تخریب را نیز در می‌نوردد، اما بدون هیچ مشکلی به حضور خود در دانشگاه ادامه می‌دهد و نمونه مؤخرش هم سخنرانی در دانشگاه تهران در روز دانشجو بود که با طرح ادعاهای او علیه دولت گذشت.

او در دانشگاه تهران رویکرد دولت تدبیر و امید را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «‌ما متأسفیم که امروز عده‌ای حرکت عزتمندانه امام و شهیدان را پایمال می‌کنند و با وضعی اسفناک استقلال را نفی کردند و به دنبال جایگاهشان در دوران قاجار می‌گردند. امروز (۱۶ آذر) رئیس‌جمهوری گفت تعداد کمی هستند که مخالف برنامه‌های ما هستند. گویا هر کسی که در مسیر ناحق حرکت می‌کند این‌گونه است، زیرا فرعون هم در مقابل مخالفانش می‌گفت آنها مشتی پابرهنه هستند. باید به ایشان بگوییم که آقای رئیس‌جمهوری مردم می‌بینند که در عرض چند ماه ۳۱ درصد گرانی شده به همین علت از برنامه‌های شما ناراضی هستند.»

هرچند رسانه‌های خاص تلاش کردند این‌گونه القا کنند که اعضای جبهه پایداری در روز دانشجو از حضور در دانشگاه منع شده‌اند، اما «سعید جلیلی» کاندیدای تحت حمایت این جریان، «بیژن نوباوه» نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس، «مهرداد بذرپاش» از نزدیکان فکری این جریان، سخنرانان ویژه روز دانشجو در دانشگاه‌های پایتخت بودند.

«کامران دانشجو» وزیر علوم دولت قبل و «چمران» رئیس اصولگرای شورای شهر تهران و از حامیان رئیس دولت قبل هم دیگر میهمانان دانشگاه‌های تهران در روز دانشجو بودند. مروری کلی بر نام سخنرانان، محل سخنرانی‌ و حتی انتقادهای تند و تیزی که در این مراسم‌ علیه دولت مطرح شد، کافی است تا بر ادعای تریبون ندادن به منتقدان خط باطل کشیده شود؛ چراکه بر خلاف آنچه در هشت سال دولت‌های نهم و دهم جریان داشت، هم موافقان، هم مخالفان و هم منتقدان در روز دانشجو میهمان دانشگاه بودند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.