به دنبال شکستن سدها برای حضور دوباره در ایران هستیم/ پای ژرمن ها به صنعت پتروشیمی ایران باز شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به همکاری ایران و آلمان در دولتهای هفتم و هشتم در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون دو کشور خود را برای همکاری دوباره بلافاصله پس از لغو تحریمها آماده می کنند.
عباس شعری مقدم شامگاه یکشنبه (١۶ آذر ماه) در نشست مشترک با هیئت تجاری کشور آلمان با بیان این که هم اکنون دولت یازدهم تلاش زیادی برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای در دنیا انجام می دهد، گفت: حضور شرکتهای آلمانی در ایران حکایت از اقتصاد محور بودن سیاستهای دولت این کشور است.

وی با تاکید بر کیفیت بالای محصولات آلمانی به کار گرفته شده در صنعت پتروشیمی در سالهای گذشته، گفت: هم اکنون به نفع اقتصاد هر دو کشور است که همکاریها در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی ادامه یابد.

گشایش نخستین طرح پتروشیمی ایران به دست ژنرال دوگل

شعری مقدم با یادآوری این که صنعت پتروشیمی ۵٠ سال پیش با افتتاح واحد ۴٠ هزار تنی کود شیمیایی به وسیله ژنرال دوگل شکل گرفت، گفت: ماه آینده پنجامین سالگرد این صنعت را در ایران جشن می گیریم.

وی با اشاره به این که توسعه صنعت پتروشیمی درایران با مشارکت شرکتهای ایرانی و آمریکایی آغاز شد، گفت: ۴٠ سال پیش بزرگترین مشارکت با شرکتهای ژاپنی برای ساخت بزرگترین طرح پتروشیمی ایران و جهان انجام شد تا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۵,۴ میلیون تن برسد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: پس از پایان هشت سال جنگ تحملی عراق به ایران، توسعه صنعت پتروشیمی ادامه یافت و ظرفیت تولید به ١٠ میلیون تن در سال رسید، اما هم اکنون این ظرفیت از مرز ۶٠ میلیون تن گذشته است.

وی با بیان این که از اوایل قرن ٢١ خصوصی سازی شرکتهای پتروشیمی در ایران آغاز شد، گفت: در نتیجه این خصوصی سازی همه ۶٠ میلیون تن ظرفیت تولید به این بخش واگذار شد، از این رو به سبب قانون خصوصی سازی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر اجازه سرمایه گذاری در این صنعت را ندارند و فقط می تواند نقش توسعه ای و حاکمیتی را بازی کند.

شعری مقدم گفت: با توجه به ساختار خصوصی شده صنعت پتروشیمی لازم است دولت زیرساختهای لازم برای توسعه این صنعت را فراهم کند؛ اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس قانون مجاز است در مناطق محروم و توسعه نیافته که بخش خصوصی تمایل به کار ندارد، سرمایه گذاری کند، اما در هر صورت بعد از گذشت سه سال از بهره برداری باید واحدهای ساخته شده به بخش خصوصی واگذار شود.

دسترسی آسان و ارزان خوراک پتروشیمی در ایران

بر اساس این گزارش در این دیدار دو جانبه پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به ذخایر هیدروکربوری کشورمان اظهار داشت: یکی از بزرگترین مزایای صنعت پتروشیمی ایران دسترسی آسان و ارزان به خوراکک است.

وی با بیان این که ایران دارای قطبهای بزرگ پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و ماهشهر است، گفت: در آینده با جذب سرمایه گذاریهای داخلی و خارجی قطبهای جدید دیگری مانند منطقه چابهار ایجاد می شود.

معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در طرحهای نیمه کاره و تازه صنعت پتروشیمی همچون خط لوله های اتیلن غرب و مرکز، روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در ایران و جهان، معرفی پروژه های جدید پتروشیمی در دست مطالعه و روند مصرف اتیلن و پلی اتیلن ها در جهان از جمله مسائل مطرح شده از سوی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این نشست دو جانبه بود.

به دنبال شکستن سدها برای حضور دوباره در ایران هستیم

بر پایه این گزارش در این نشست مشترک رئیس هیئت تجاری کشور آلمان نیز با ابراز خرسندی به دلیل حضور دوباره شرکتهای این کشور در ایران، گفت: این سفر می تواند شروعی برای برداشته شدن سدهای پیش روی دو کشور در زمینه همکاری در صنعت پتروشیمی باشد.

وی با بیان این که شرکتهای حاضر در این جلسه از بزرگترین و معتبرترین شرکتهای فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آلمان هستند، گفت: ایران به عنوان دارنده بزرگترین منابع نفت و گاز جهان یکی از اصلی ترین بازارهای هدف ما به شمار می آید.

رئیس هیئت تجاری کشور آلمان به فعالیت شرکتهای آلمانی در سالهای گذشته با وجود محدودیتهای زیاد بین المللی با صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته برای کار در ایران مشکلات زیادی همچون جابجایی پول را توانسته ایم حل کنیم.

در این نشست مشترک بیش از ٢٠ شرکت معتبر آلمانی فعال در حوزه پتروشیمی به معرفی محصولات خود و چالشهای پیش روی خود برای بازگشت دوباره به صنعت پتروشیمی ایران پرداختند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.