داعش نام کوبانی را تغییر داد / نام جدید کوبانی + عکس

عصر جنوب: در حالیکه شهر کردنشین کوبانی که حکومت سوریه نام آن را به عین العرب تغییر داده بود، در آستانه سقوط به دست شبه نظامیان داعش قرار دارد و ساکنان آن به ترکیه فرار کرده‌اند، گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) که کنترل حدود نیمی از شهر را به دست گرفته از هم اکنون اقدام به تغییر نام این شهر کردنشین کرده‌اند.
داعش به پیشروی خود در شهر مرزی کوبانی (عین‌العرب) ادامه داده و طبق گزارش‌ها، دفا‌تر احزاب سیاسی کُرد را اشغال کرده است و درگیری‌ها در غرب و جنوب شهر کوبانی همچنان ادامه دارد. تروریست‌های داعش کنترل محورهای اصلی کوبانی را به دست دارند و در اولین اقدام پس از ورود به محورهای اصلی این شهر، نام کوبانی (عین العرب) را به «عین الاسلام» تغییر داده‌اند.

در تصویر منتشر شده یکی از اعضای داعش، نام «عین الاسلام» را بر روی یکی از دیوارهای شهر کوبانی نوشته است که نشان می دهد این گروه در صورت تسلط کامل بر آن قصد دارد نام های قبلی کوبانی و عین العرب را حذف و آن را عین الاسلام (چشم اسلام) نامگذاری کند.

نام جدید کوبانی

در همین حال، یکی از نیروهای کرد در حال جنگ علیه شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در شهر عین العرب (کوبانی) گفته است که شبه نظامیان داعش خود را به ۷۰۰ کیلومتری مرزهای ترکیه رسانده‌اند. این نیروی عضو واحدهای حمایت از ملت کرد در مصاحبه تلفنی با شبکه سی.ان.ان گفته است: «نمی‌توانیم جلوی پیشروی شبه نظامیان داعش را از سمت شرق کوبانی بگیریم. آن‌ها به شدت شهر را در معرض گلوله‌باران توپخانه‌ای خود قرار می‌دهند و با شمار زیاد افراد پیشروی می‌کنند.»

دور تازه حمله شبه‌نظامیان داعش به شهر، از حدود سه هفته پیش آغاز شد. حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل به سرکردگی آمریکا نیز نتوانسته جلوی پیشروی شبه نظامیان داعش را بگیرد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید با وجود این که حملات هوایی جنگنده‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف به شبه‌نظامیان گروه خلافت اسلامی در اطراف شهر کوبانی ضربه زده است اما وضعیت این شهر کردنشین سوریه همچنان خطرناک است. او در ارتباط با نقش ترکیه در تحولات جدید سوریه و کوبانی گفت که نمایندگان آمریکا با دولت ترکیه در حال گفتگو هستند اما وی درباره جزئیات این مذاکرات سخن نخواهد گفت و منتظر می‌ماند تا در این باره مقامات آنکارا اظهار نظر کنند.

روز شنبه، نهادهای ناظر بر مسائل حقوق بشری در سوریه اعلام کردند طی یک ماه گذشته و در جریان درگیری‌ها میان کردهای کوبانی و شبه نظامیان داعش ۵۵۳ نفر کشته شده‌اند. به گزارش نهاد ناظر بر حقوق‌بشر در سوریه که دفترش در بریتانیا است، ۲۹۸ نفر از کشته‌شدگان این نبردها از پیکارجویان گروه دولت اسلامی بوده‌اند. ادریس ناسان، از مقام های کوبانی روز شنبه (یازدهم اکتبر) به خبرگزاری رویترز گفته: “شبه‌نظامیان داعش در چند روز گذشته با خودروهای هاموی، موشک‌انداز ، توپ و تانک به ما حمله کرده‌اند… ما فقط به فشنگ و کلاشنیکف احتیاج نداریم، ما تسلیحاتی موثر می‌خواهیم که در برابر توپ و تانک‌های فراوانی که آنها در عراق به دست آورده‌اند بایستیم.”

همزمان روز شنبه در شهرهای مختلف اروپا کردها به پشتیبانی از کوبانی تظاهرات کردند. در دوسلدورف آلمان، حدود ۲۰ هزار کرد به خیابان ها آمدند. در لندن، در شهر برگنز اتریش، پاریس، بارسلونا و باسل هم تظاهرات برگزار شده است. در ایران از برگزاری تظاهرات و تجمع‌های حمایتی در شهرهای کردنشین غرب این کشور چون سنندج و بانه و… برگزار شد و در آنها کردهای ایران از مردم کوبانی پشتیبانی کردند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.