ملخ های صحرایی در جنوب استان کرمان زمین گیر شدند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: مبارزه با ملخ های صحرایی در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از زمین های جنوب استان کرمان خصوصا در مراتع حوزه تالاب بین المللی جازموریان توسط جهادگران سازمان جهاد کشاورزی و کمک نیروهای مردمی به صورت ویژه دنبال شده و مانع از ورورد انان به مزارع شده است.

به نقل از ایرنا، مبارزه با آفت ملخ صحرایی با همکاری و عزم جدی همه دستگاه ها در جنوب استان کرمان در حال انجام است و جای هیچگونه نگرانی نیست .
** مبارزه هوایی با ملخ ها در سطح یکهزار هکتار از مراتع جازموریان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از عملیات سم پاشی هوایی علیه ملخ صحرایی در مناطق صعب العبور آلوده به ملخ در این منطقه خبر داد و گفت: از ابتدای مبارزه هوایی تاکنون یکهزار هکتار از زمین های این خطه به صورت هوایی سم پاشی شده است.
سعید برخوری افزود: طبق پیش بینی کارشناسان جهاد کشاورزی، در منطقه جازموریان قریب به ۶ هزار هکتار سمپاشی با هواپیما خواهیم داشت.
وی از اتمام عملیات احداث و تحویل باند فرود اضطراری هواپیماهای سم پاش در حاشیه تالاب جازموریان خبر داد و گفت: این باند طی ۱۰ روز تلاش شبانه روزی برای مبارزه با ملخ های صحرایی راه اندازی شده است.
برخوری تصریح کرد: نخستین ریزش ملخ در بهمن ماه سال گذشته در جنوب کرمان اتفاق افتاد و از همان ریزش نخست، مبارزه با ملخ آغاز و تاکنون ادامه دارد.
** اجازه ورود ملخ ها به مزارع را نداده ایم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان اظهار داشت: ملخ ها تقریبا تحت کنترل هستند و هنوز اجازه نداده ایم هیچ ملخی وارد مزارع شود.
برخوری افزود: بحث هجوم ملخ ها با وجود همه تلاش ها، همچنان خطرناک است چون دسته‌ های جدیدی وارد منطقه می‌شود و ما هم در حال مبارزه با آنها هستیم.
** افزون بر ۳۰ هزار هکتار از اراضی آلوده به ملخ سم پاشی شد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان از مبارزه با ملخ صحرایی در سطح ۳۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از مناطق آلوده به این آفت در این منطقه خبر داد و گفت: از این میزان شامل یکهزار هکتار مبارزه هوایی و ۲۹ هزار و ۷۰۰ هکتار مبارزه زمینی انجام شده است.
محمدرضا ساردویی همچنین از اضافه شدن پنج سم پاش ULV (پشت وانتی) به مجموعه تیم مبارزه با آفت ملخ صحرایی در این منطقه خبر داد و افزود: با افزودن این دستگاه ها ۱۳ سم پاش ULV در منطقه جنوب کرمان فعالیت سم پاشی را انجام می دهند.
وی تصریح کرد: هر سم پاش ULV روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هکتار سم پاشی انجام می دهد که با اضافه شدن پنج دستگاه جدید، شاهد افزایش میزان مبارزه به صورت ماشینی خواهیم بود.
وی اظهار داشت: طبق برآورد کارشناسان حدود ۶۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار پیش بینی سم پاشی داریم و این بدین معنی نیست که این میزان آلوده به ملخ صحرایی است بلکه ممکن است در یک منطقه چندین بار سم پاشی شود.
ساردویی تصریح کرد: سم پاشی گسترده طی سال جدید انجام و همه دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی در این طرح مشارکت دارند.
** همه دستگاه ها در زمینه مبارزه با ملخ همکاری کردند
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز ضمن تشکر از همکاری آحاد مردم، سپاه پاسداران، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای از آمادگی کامل برای زمین گیر کردن ملخ های صحرایی خبر داد.
مجید فرخی افزود: فعالیت تیمی مبارزه با ملخ صحرایی در جنوب کرمان به ویژه منطقه جازموریان، با محوریت سازمان جهاد کشاورزی جنوب به خوبی پیش رفته و نتیجه مطلوب این عملکرد ناشی از فعالیت گروهی در این مبارزه است.
وی اظهار داشت: تمهیدات لازم برای مبارزه با ملخ های صحرایی در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان اتخاذ شده و جای نگرانی نیست.
با توجه به اینکه عربستان سعودی سال گذشته مبارزه جدی در کنترل ملخ ها انجام نداده، این حشرات مخرب با ورود به ایران از تنگه هرمز عبور و استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، جنوب کرمان، خوزستان، بوشهر و فارس را آلوده کرده اند.
برخی از کارشناسان، هجوم این ملخ ها را یکی دیگر از شیطنت های شنیع و ناپسند مسئولان عربستان عنوان کرده و تاکید می کنند که باید از این حشرات زرد رنگ به عنوان ملخ های سعودی نام ببریم تا رزالت و فرومایگی مقامات سعودی را هیچ وقت فراموش نکنیم.
گزارش: هادی شفیعی

مطالب پیشنهادی