دوپینگ انتخاباتی با تریبون مجلس

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هم‌اکنون تعداد زیادی از نمایندگان مجلس کنونی به نوعی از تریبون صحن با دادن پیشنهاد یا نطق و یا گاه تذکر سعی در اجرای برنامه‌های تبلیغاتی خود همزمان با اجرای حیطه وظایف خود در جایگاه نمایندگی دارند کما اینکه این مهم در زمان تصویب برجام و یا با سر دادن پیشنهاداتی شعارگونه از جمله حل معضل بیکاری جوانان که دغدغه رفع آن بعد از گذشت ۴ سال شدت گرفته به خوبی هویدا است. البته در کنار تریبون مجلس، فضای رسانه‌ای هم که به راحتی در اختیار نمایندگان کنونی قرار دارد یکی دیگر از ابزارهای مهمی است که شانس حضور آنها را برای راهیابی به مجلس دهم افزایش می‌دهد.
اما اینکه بازی‌های جناحی و تخریب برخی نمایندگان توسط برخی از رقبای آشکار آنها تا چه اندازه این فرصت را برای آنها مهیا می‌کند که از این امکانات بتوانند به بهترین شکل استفاده کنند، جای تامل دارد؛ ضمن اینکه رقبای جدید نیز بدون اعلام اینکه در حال فعالیت انتخاباتی هستند به راحتی به معرفی برنامه‌های خود مشغول بوده و با فرصت زمانی بیشتری که در اختیار دارند به نظر می‌رسد یک گام جلوتر از نمایندگانی باشند که در کنار اشتیاق برای حضور مجدد در کرسی‌های صحن مجلس شورای اسلامی دغدغه بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح روی زمین مانده را هم دارند.
نمایندگان مجلس نهم بدون دسترسی به تریبون صحن جانشین نمایندگان دوره قبل شدند
احمد آریایی‌نژاد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این مورد به «ابتکار» گفت: شاید برای افزایش آراء نمایندگان در شهرستان‌ها این امتیاز به حساب بیاید اما روی هم رفته کاندیداهای جدید فرصت بیشتری به منظور برنامه‌ریزی برای برنامه‌های تبلیغاتی دارند کما اینکه تعدادی از آنها فعالیت‌های خود را حتی قبل از ثبت‌نام برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده‌اند. وی افزود: البته فراموش نکنیم که اکثر نمایندگان مجلس کنونی بدون در اختیار داشتن تریبون صحن مجلس یا فضای رسانه‌ها توانستند جانشین نمایندگان دوره قبل مجلس شورای اسلامی شوند بنابراین نمی‌توان گفت که نمایندگان کنونی به دلیل در اختیار داشتن این امکانات می‌توانند در انتخابات پیش رو یک گام جلوتر از کاندیداهای جدید باشند. نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنچه مسلم است مردم برای انتخابات کاندیدای مورد نظر خود لحظه‌های آخر به ویژه در ۴۸ ساعت قبل از برگزاری انتخابات تصمیم می‌گیرند ضمن اینکه آنها در انتخاب کاندیداهای مدنظر خود بیشتر روی فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی که افراد انجام داده‌اند، دقت می‌کنند نه نطق و پیشنهادی که نمایندگان کنونی در زمینه قانونگذاری یا اصلاح قوانین انجام داده‌اند. وی یادآور شد: اگر نمایندگان کنونی بخواهند که بیشتر به فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی بپردازند خواسته یا ناخواسته از فضای قانونگذاری فاصله خواهند گرفت که این خود آفتی برای فعالیت نمایندگان بوده و کشور را نیز به دلیل اختلال در کار قانونگذاری با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد.
ساختار و قانون انتخابات و فعالیت احزاب در ایران مشخص نیست
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اصولگرای مجلس هشتم در گفت‌وگو با «ابتکار» اینکه جایگاه نمایندگان کنونی مجلس می‌تواند شانس حضور آنها در مجلس آتی را افزایش دهد را مختص آراء شهرستان‌ها دانست و اظهار کرد: اعتقاد من این است که نوعی خلاء قانونی و تبعیض در نظام انتخاباتی کشور وجود دارد که متاثر از حلقه‌های مفقود ساختاری در فعالیت‌های حزبی و شفافیت در رفتار انتخاباتی است چراکه ساختار و قانون انتخابات و فعالیت احزاب در ایران مشخص نیست. وی افزود: حل این مشکل فقط در چند ماه قبل از انتخابات امکان‌پذیر نیست و تحقق این مهم نیاز به ایجاد قانون و فضای رسانه‌ای دارد که به راحتی در اختیار همه کاندیداها قرار داشته باشد. این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نمی‌توان مجلس را برای عدم تبعیض در انجام فعالیت‌های انتخاباتی بین رقبا تعطیل کرد، تصریح کرد: این امر طبیعی است که نمایندگان مستقر در مجلس کنونی حافظ وضع موجود باشند و با ابزاری که در اختیار دارند تا لحظه آخر از مواضع خود دفاع کنند اما این نکته را هم نباید نادیده گرفت که سایرین ممکن است نمایندگان را در جایگاه مدافعی که در آن قرار دارند، نقد کنند.
نمایندگان کنونی مجلس در تیررس نگاه دستگاه‌های نظارتی قرار دارند
ابراهیم نکو عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با تاکید بر اینکه حضور در فضای مجلس نمی‌تواند عامل موثری برای موفقیت نمایندگان کنونی جهت ورود به مجلس دهم باشد به «ابتکار» گفت: متاسفانه نمایندگان مجلس کنونی بیشتر در تیررس حملات حریفان انتخاباتی خود قرار دارند ضمن اینکه تریبون صحن به راحتی در اختیار همه نمایندگان قرار نمی‌گیرد البته این نکته را هم نباید فراموش کرد طرح‌ها و لوایحی که تا پایان دوره باید بررسی شوند این اجازه را نمی‌دهند که نمایندگان بتوانند از این تریبون برای رفتارهای انتخاباتی خود استفاده کنند. وی افزود: هم‌اکنون برخی کاندیداهای جدید بدون اینکه اعلام کنند مشغول فعالیت‌های انتخاباتی هستند و قبل از ثبت‌نام در محافل مختلف حضور پیدا کرده و بدون اینکه تحت نظر باشند ضمن بیان عملکردها و اظهارنظرهای خود به راحتی می‌توانند منکر تصمیم خود برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی شوند. این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس یادآورشد: آنچه مسلم است نمایندگان مجلس کنونی بیشتر در تیررس نگاه دستگاه‌های نظارتی قرار دارند و نمی‌توانند به راحتی برای حضور در انتخابات آتی مجلس فعالیت‌های انتخاباتی داشته باشند بنابراین نمی‌توان حضور افراد در مجلس را امتیاز مهمی برای موفقیت آنها در انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی دانست.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.