شورای هماهنگی اصلاحات با هاشمی دیدار کرده است؛ اصلاح‌طلبان حامی استانی‌شدن انتخابات

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  حجت السلام محسن رهامی می‌گوید: «در تمام دنیا نمایندگان پارلمانی در خصوص موضوعات کلان کشور تصمیم گیری می‌کنند، موضوعاتی مانند اقتصاد، صنعت، تولید ثروت و رفاه و اشتغال که متاسفانه هیچ کدام از این مسایل در کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارند و اگر نمایندگان فرصت کافی برای پرداختن به این امور داشته باشند می‌توان امیدوار بود که بهبود نسبی یابند» دغدغه انتخابات اصلاح طلبان را به خود مشغول داشته است. حال باید دید که اصلاح طلبان چه برنامه‌ای برای انتخابات دارند طبعا محسن رهامی کسی است که از برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان به خوبی اطلاع دارد مشروح گفت‌و‌گوی حجت السلام و المسلمین محسن رهامی با پایگاه خبری ندای ایرانیان در ذیل آمده است:

این روز‌ها بحث انتخابات استانی مطرح می‌شود نظر شما در این خصوص چیست؟
در تمام دنیا نمایندگان پارلمانی در خصوص موضوعات کلان کشور تصمیم گیری می‌کنند، موضوعاتی مانند اقتصاد، صنعت، تولید ثروت و رفاه و اشتغال که متاسفانه هیچ کدام از این مسایل در کشور ما وضعیت قابل قبولی ندارند و اگر نمایندگان فرصت کافی برای پرداختن به این امور داشته باشند می‌توان امیدوار بود که بهبود نسبی یابند. ارتباطات مردم با نمایندگان نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه منطقی می‌شود،‌‌ همان طور که اشاره شد مردم اکنون برای کوچک‌ترین امور هم به نمایندگان مراجعه می‌کنند در حالی که این موضوعات کوچک در حیطه وظایف شورای شهر است و نیاز به مراجعه به نماینده نیست اگر این اتفاق رخ دهد نماینده فرصت دارد تا با نگاه ملی و استانی مشکلات عمده را برطرف سازد. تصویب طرح استانی شدن انتخابات مجلس باعث توجه بیشتر قانونگذار به مسائل کلان کشور خواهد شد. این طرح به قانونگذار کمک می‌کند تا با نگاهی جامع وکامل به مسائل کلی واساسی کشور که وظیفه اصلی نماینده ملت است، بپردازد. متاسفانه امروز نمایندگان ما درگیر مسائل جزیی حوزه انتخابیه خود می‌شوند و از توجه جدی به وظیفه قانونگذاری و پیگیری مسائل کلان کشور باز می‌مانند. در ‌‌نهایت می‌توانم بگویم این طرح موجب تقویت احزاب هم می‌شود.

اصلاح طلبان و شورای هماهنگی از این طرح استقبال می‌کنند؟
بله؛ این طرح را در جهت تقویت و گسترش احزاب و رسیدگی به مسائل ملی می‌دانیم. بنابراین امیدواریم تصویب شود.

جلسات شورای هماهنگی در مورد انتخابات چه بحث‌هایی می‌شود؟ به لیست واحدی رسیده‌اید؟
ما هنوز به لیست مشخص و واحدی نرسیده‌ایم. دو شب پیش با آیت ا.. هاشمی رفسنجانی دیدار داشتیم و دغدغه اصلاح طلبان را در خصوص انتخابات مجلس مطرح کردیم. مسائلی از قبیل رد صلاحیت‌ها و نحوه برخورد با نامزد‌ها و شرایط انتخابات مجلس را با ایشان مطرح کردیم. البته دیدار با بزرگان و گرفتن مشورت از آنها را مدتی است شروع کرده ایم

فعالیت گروه‌های رقیبتان در استان‌ها را هم رصد کرده‌اید؟
یکی از مأموریت‌های کمیته‌های استانی، رصد فعالیت رقیب است. در عین حال تلاش داریم حق رقابت قانونی را برای رقیب هم قائل باشیم و بر این مبنا در جلسه با سران اصولگرا همچنین دیدار با اصولگرایان در حاشیه نشست‌های وزارت کشور، تأکید داریم در این چارچوب فعالیت و رقابت شود. احمدی نژادی‌ها و پایداری‌ها هم غیررسمی و چراغ خاموش حرکت می‌کنند. البته گزارش رسمی و کتبی در این باره نداشتیم، اما گزارش‌های غیررسمی حاکی است در تهران نشست‌هایی داشته‌اند. فعالیت سیاسی، حق طبیعی همه افراد و گروه‌هاست؛ اما توصیه ما این است که این فعالیت‌ها شفاف باشد. تنها نگرانی اصلاح طلبان پشتیبانی‌های مالی غیر‌شفاف وامثال حرکت‌هایی است که آقای رحیمی در انتخابات مجلس گذشته انجام داد.

برای تأمین هزینه‌های نامزد‌ها در انتخابات مجلس دهم چه راهکاری دارید؟
انتخابات مجلس متمرکز نیست و پیش‌بینی منابع مالی آن هم متمرکز نخواهد بود. در هر استان، احزاب محلی و خود کاندیدا عهده‌دار هزینه‌ها خواهند بود. در تهران برای هر حزب سهمیه‌ای در نظر گرفته شده که آن را پرداخت می‌کنند؛ شماری از کاندیدا‌ها که وضعیت مالی خوبی دارند، همچنین برخی خیرین و اسپانسر‌ها هم کمک خواهند کرد. در انتخابات شورای شهر چهارم الگوی موفقی داشتیم و کل هزینه‌ها را پایین آوردیم. کمیته انتخابات از پوسترهای بزرگی که برخی افراد استفاده می‌کردند، استفاده نکرد و به جای آن به اطلاع‌رسانی از طریق روزنامه‌های رسمی پرداخت. بزرگ‌ترین کار تبلیغاتی ما در انتخابات شورای شهر این بود که از روزنامه‌هایی مثل شرق، اعتماد، آرمان و آفتاب‌یزد خواستیم فهرست اسامی ما را در صفحه اول با هزینه تمام شده چاپ کنند. به جای اجاره سالن هم از دفا‌تر احزاب استفاده کردیم و به جای بنرهای بزرگ، پوسترهایی در قطع ۱۰در ۲۰ چاپ کردیم. یکی از چاپخانه‌های نزدیک به اصلاح طلبان هم پوستر‌ها را با قیمت تمام شده چاپ کرد که مجموع این اقدامات، هزینه‌ها را پایین آورد. عمده‌ترین هزینه هم تبلیغات در روزنامه‌های رسمی بود.

مجموع هزینه‌ها در انتخابات شورای شهر چقدر شد؟
در مجموع ۳۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای ۳۱ کاندیدا؛ از این ۳۱ نفر، ۱۴ نفر به عنوان عضو اصلی رأی آوردند و ۶ نفر هم علی البدل شدند که تاکنون چند نفرشان جایگزین افرادی شدند که از شورای شهر استعفا دادند. این رقم یکی از پایین‌ترین ارقام هزینه شده در تبلیغات است که اگر بر تعداد افراد تقسیم کنیم، برای تبلیغات هر نامزد در ‌‌نهایت ۱۲ میلیون تومان هزینه شده است.

همین هزینه از کجا تأمین شد؟
برنامه ریزی ما در تهران به گونه‌ای بود که هر حزب بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان کمک کند. اما برخی احزاب نمی‌توانستند این هزینه را بپردازند و برخی احزاب بیشتر پرداختند. بعضی کاندیدا‌ها هم شخصاً هزینه کردند.

اما به گفته نمایندگان فعلی مجلس، هزینه تبلیغات در یک شهرستان کوچک حداقل ۱۵۰ میلیون تومان است؟
هزینه تبلیغات شهرستان‌ها به عهده خودشان است. موفقیت اصلاح طلبان بیش از آنکه وابسته به تبلیغات باشد، مدیون انسجام نیرو‌ها و احزاب بود. چرا که ما نه تنها به منابع مالی دسترسی نداشتیم، بلکه شمار وسیعی از نامزد‌هایمان هم رد صلاحیت شده بود. خانم ابتکار، محسن هاشمی و آقای ربیعی از نامزدهای اصلی اصلاح طلبان بودند که صلاحیتشان تأیید نشد و تلاش ما برای صحبت با مجلس به جایی نرسید. رد صلاحیت‌ها به حدی بود که ما با کمبود کاندیدا مواجه شدیم. به همین خاطر هفت روز مانده به انتخابات شورای شهر، نتوانستیم فهرست را ببندیم و در روز آخر با افرادی که در فهرست‌های ذخیره داشتیم، توانستیم فهرست را ارائه کنیم. اما با همه این دشواری‌ها، نیمی ازکرسی‌های شورای شهر را به دست آوردیم.

برای بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس دهم چه تدبیری اندیشیده‌اید که دوباره با مشکل کمبود نامزد‌ها مواجه نشوید؟
در گام نخست تلاش داریم فضای اعتدال حاکم شده و نگذاریم فضای افراطی به‌وجود بیاید؛ چرا که در فضای افراطی، نیروهای افراطی رشد می‌کنند. بر این اساس سعی می‌کنیم از طریق رایزنی‌ها و لابی با جناح مقابل، از نفوذ و میدان داری افراطیون جلوگیری کنیم. این سیاست مختص به امروز نیست و از سال ۹۱ شروع شد. در‌‌ همان دوران طیفی از اصلاح طلبان به این باور رسیدند که به جای مشروط کردن حضور در انتخابات به کاندیدای اول خود، در صورت لزوم از نامزدی میانه رو حمایت کنند. بر همین اساس پیش‌بینی شد اگر مانعی برای حضور نامزدهای اصلی این جریان پیش آمد، از کاندیداتوری آقای ناطق نوری –که زمانی رقیب اصلاح‌طلبان بود- حمایت شود. در ‌‌نهایت دیدیم علی‌رغم اینکه آقای عارف به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر از آقای روحانی بود، اما اصلاح طلبان از کاندیدای خود به نفع نامزدی میانه رو چشمپوشی کردند.

از سوی دیگر از طریق رابط‌ها با دولت و شورای نگهبان و مسئولان ارشد رایزنی خواهیم داشت. رهبر معظم انقلاب همواره بر خلق حماسه سیاسی تأکید داشته‌اند و در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز اعلام کردند هر کس که ایشان را هم قبول ندارد در انتخابات شرکت کند. لازمه حماسه سیاسی هم ایجاد فضای اعتدال و حضور کاندیدای متنوع است. بر این اساس رد صلاحیت غیرقانونی خیانت به حق الناس است.

با گروه‌های رقیب دیدار کردید یا قرار است ملاقات داشته باشید؟
هم ملاقات داشتیم و هم این ملاقات‌ها را ادامه خواهیم داد. از جمله این دیدار‌ها، ملاقات با آیت‌الله شاهرودی، شماری از مراجع صاحب نفوذ، همچنین علمای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. با آقای ناطق نوری هم که دیدار‌ها و گفت‌و‌گوی «طلبگی» داریم که در حوزه علمیه ایشان در لواسانات انجام می‌شود و شماری از طلاب آن حوزه هم در آن حضور دارند.

در این ملاقات‌ها روی چه موضوع‌هایی صحبت می‌شود؟
هر دو طرف معتقدند نیروهای میانه وارد شوند تا مجلس افراطی به‌وجود نیاید. تجربه گذشته نشان داد از دل رقابت‌های افراطی بین دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا، جریانی غیرانقلابی و توسعه نیافته رشد کرد که به هیچ کدام از قواعد و مبانی اصولگرایی پایبند نبود. بیشترین مفاسد مالی و اداری هم در غیاب دو جریان اصیل انقلابی کشور رخ داد. آقای ناطق نوری در این حیث با ما همفکر هستند و توصیه‌شان این است که میدان داری به اعتدالگرایان سپرده شود.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.