کیانوش‌راد: با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفم/ بهتر است طرح به صورت آزمایشی در چند استان اجرا شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: محمد کیانوش‌راد (کربلایی) نماینده مردم اهواز در مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی یادداشتی را منتشر نموده است که در ادامه خواهد آمد؛

محمد کیانوش‌راد فعال سیاسی اصلاح طلب در باره استانی شدن انتخابات مجلس نوشت: بحث استانی شدن انتخابات در مجلس ششم نیز مطرح بود، اصلاح طلبان هم عموما موافق، البته من مخالف بودم و اکنون نیز مخالفم.

در این خصوص اولا باید گفت در میان دو جناح سیاسی کشور ، و فارغ از بحث جناحی مخالف وموافقانی دارد،

اما اصلی ترین دلایل موافقان:

١- مساله پرداختن نمایندگان به کار اصلی انها، یعنی قانون گذاری و نظارت است.

٢- شکل گیری سیستم حزبی در کشور

٣- راهیابی افراد متخصص تر به مجلس و مواردی از این قبیل است.

اما همه این موارد بی وجه و قابل نقض است، ضمن آنکه اشکالاتی اساسی هم بر این طرح وجود دارد.

به عنوان مثال باید گفت:

١- ارتباط رودر روی مردم با نمایندگان کاهش می یابد.

٢-  عملا امکان رسیدگی نمایندگان استان به حوزه های محروم و دور افتاده کم می شود. ( اگرچه این طرح این نقص اساسی را هم دارد که نمایندگان نه استانی می شوند و نه شهرستانی، بلکه هر دو خواهد شد که کار را مشکل تر خواهد ساخت.)

اولاً؛ از نظر قانون اساسی نمایندگان وظیفه قانون گذاری و نظارت را دارند.

در گذشته و در حال حاضر هم نمایندگانی هستند که از حوزه خای بسیار کوچک نماینده می شوند اما تاثیرات ملی دارند و یا انکه اصولا روش و منش انها چنین است، پس این هیچ ربطی به استانی شدن یا شهرستانی بودن ندارد.

ثانیاً؛ مساله شکل گیری حزب به این مساله ربطی ندارد و اگر هم بتوان ربطی یافت، ارتباطی ضعیف دارد.

مشکل شکل نگرفتن حزب در جامعه ما، علاوه بر موانع حکومت، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و کم کاری و کژ کارکردی نخبگان سیاسی و فرهنگی است، ضمن انکه در فرض شهرستانی بودن هم احزاب می توانند برای سراسر استان لیست واحدی بدهند، و منعی قانونی نیز وجود ندارد.

٣- افراد متخصص امروز با فراوانی زیاد در هر حوزه و شهرستان و در رشته های مختلف وجود دارد، از این جهت هیچ مشکلی نیست، در حال حاضر هم گاه در شهری کوچک یک متخصص به مجلس می رود و از انسوی در شهری بزگ و بعضا دانشگاهی افراد غیر متخصص.

بطور خلاصه همه دلایل موافقان قابل نقض است،

اما اشکالات دیگری وجود دارد. از جمله آنکه؛

١- مسایل طایفه ای که اکنون در شهر های کوچک وجود دارد و نیازی به طرح مثال نیست، از سطح طایفه به سطح قومی ارتقاء می یابد در استانهای مثل خوزستان مشخص است که چه اتفاقی خواهد افتاد و در استان های مرزی هم هکذا.

٢- سطح دخالت قدرت های اقتصادی در انتخابات بدلیل ضرورت هزینه بیشتر ، افزایش خواهد یافت.

٣- نماینده در حال حاضر به یک حوزه کوچک به سختی رسیدگی می کند در شرایط استانی شدن، عملا این مشکل صد چندان می شود.

۴-  اینکه گفته می شود نمایندگان در وضعیت استانی، شعار و وعده اجرایی نخواهند داد، بیشتر به یک شوخی شبیه است. در آن شرایط نیز برای کسب رای بیشتر باز هم وعده های اجرایی داده خواهد شد و هیخ فرقی از این نظر ندارد.

۵-  اینکه فکر کنیم با استانی شدن، مسایل کلان تر دیده خواهد شد و جامعه بسمت حزبی تر شدن خواهد رفت هیچ توجیه علمی ندارد زیرا  نه مطالعات جامع میدانی انجام پذیرفته و نه حتی بصورت آزمایشی این طرح انجام شده است.

این فعال سیاسی در ادامه آورده است: به هرحال دلایل موافقان بسیار ضعیف و قابل نقض است، بهتر آن است که مجلس با تصویب مصوبه ای آن را با تصویب کمیسیون بصورت آزمایشی در دو یا سه استان در کشور به مدت دو دوره اجرا نماید و پس از آن با بررسی نتایج مثبت و منفی آن تصمیمی کلان برای کل کشور اتخاذ نماید. البته بحث در این زمینه به درازا خواهد کشید و در این مجال از حوصله خوانندگان نیز خارج است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.