لیست مشترک اصلاح‌طلبان و ناطق‌نوری؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: اصلاح‌طلبان می‌کوشند ضمن یک بازخوانی تاریخی از واقعیت‌های موجود کشور و انتقال این بازخوانی به تصمیمات تشکیلاتی و درون‌سازمانی خود در مجلس آینده ضمن یک حضور حداکثری با جریان اعتدالی موجود در کشور و همچنین جریان اصولگرای سنتی که روزگاری قبل از سال ۷۵ نیز با این جریان اشتراکات فراوانی داشتند تشکیل یک ائتلاف قدرتمند دهند تا اولاً بتوانند کشور را با مجلسی پویاتر روبه‌رو کنند و نمایندگانی به قوه مقننه وارد کنند تا کشور از قدرت قانونگذاری و اصلاحی مطلوبی برخوردار شود و همچنین ورود این افراد به مجلس ضمن تقویت و اصلاح کابینه، سد محکمی را در برابر ورود تندروها به مجلس به وجود آورند. یکی از پیشنهادها و تأکیداتی که در این مورد توسط فعالان سیاسی مطرح می‌شود لزوم ورود یکی از بزرگان و نام‌آوران جناح اصولگرا به ساختار آینده مجلس است؛ کسی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین ناطق‌نوری. به بهانه ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، دکتر داریوش قنبری از نمایندگان سابق مجلس با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

اصلاح‌طلبان و اعتدالیون می‌کوشند با مذاکرات خود حجت‌الاسلام ناطق‌نوری را برای ورود به مجلس ترغیب کنند. نظر شما در این باره چیست؟

بحث نزدیکی اصلاح‌طلبان به آقای ناطق‌نوری از چند سال پیش مطرح شده است. اصلاح‌طلبان می‌کوشند با توجه به موقعیت و جایگاه آقای ناطق‌نوری و همچنین تأثیرگذاری وی در شرایط حال حاضر کشور زمینه ورود دوباره وی به صحنه سیاسی کشور را فراهم کنند. از گذشته هم این ائتلاف نانوشته میان جریان اصلاح‌طلب کشور و اصولگرایان اعتدالی وجود داشته است.

نمونه‌ای برای نزدیکی جریان اصلاح‌طلب و اعتدالیون اصولگرا مانند ناطق‌نوری در گذشته وجود داشته است؟

بله در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم این ائتلاف به وجود آمد. سال گذشته شاهد بودیم که آقای ناطق‌نوری از کاندیدای موردحمایت جریان اصلاح‌طلب حمایت کرد و با ائتلافی که در میان اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و همچنین افراد تأثیرگذار و سنتی جریان اصولگرا مانند آقای ناطق‌نوری انجام گرفت نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان توانست به پیروزی پراهمیتی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته دست پیدا کند.

چه تحولی باعث نزدیکی اصلاح‌طلبان به سنتی‌های جریان اصولگرا مانند آقای ناطق‌نوری شد؟

تلاشی که افراطیون تندرو برای حذف اعتدالیون جریان اصولگرا انجام دادند ائتلافی میان سنتی‌های جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبان به وجود آورد. همانطور که در گذشته حضور چهره‌های اعتدالی مانند آقای ناطق باعث موفقیت شد باید در انتخابات سال آینده نیز این ائتلاف ادامه پیدا کند. اصلاح‌طلبان نیز باید تلاش کنند که چهره‌های معتدل جریان اصولگرایی را با خود همراه کنند. البته امکان این کار وجود دارد و اصلاح‌طلبان در این راستا درحال تلاش هستند و زمینه این همکاری به‌وجود آمده است.

چه لزومی به این دست ائتلافها احساس می‌شود؟

ضرورت‌ها و همچنین خواست اعتدالی جامعه ایجاب می‌کند که اعتدالیون به عرصه‌های تصمیم‌گیری کلان کشور بازگردند و تلاش برای حضور این‌گونه افراد باعث خواهد شد که تصمیمات خلق‌الساعه و نگاههای جناحی از عرصه‌های مدیریتی کشور دور شوند.

احسان اسقایی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.