پروژه قُرُق در مراتع هندیجان اجرایی شد؛ علوفه رایگان برای دامداران آماده تحویل است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: پروژه قُرُق در مراتع هندیجان اجرایی شد؛ علوفه رایگان برای دامداران آماده تحویل است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان گفت: علوفه و جو رایگان برای دامدارانی که پروژه قُرُق در مراتع آن‌ها اجرایی شده است آماده تحویل هستند.

امین عبادی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های بسیار خوب سال گذشته و رشد مناسب پوشش گیاهی در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار ضروری شد بخشی از مراتع شهرستان هندیجان تحت پوشش پروژه «قُرُق» قرار گیرد.

وی افزود: قُرُق «یعنی برای مدت مشخص دام اجازه ورود و خروج در مرتع مشخصی نداشته باشد» در اینجا ما زمین‌های دامداران را که صاحبان آن‌ها با ما همکاری کنند قُرُق می‌کنیم؛ و اگر دامدار با ما همکاری اختیاری داشته باشند، علوفه رایگان به آن‌ها می‌دهیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان بیان کرد: مراتع با هدف تقویت پوشش مرتعی نسبت به گذشته، جایگزین نمودن گونه‌های خوش‌ خوراک بجای گونه‌های مهاجم و کم ‌ارزش، استقرار گونه‌های چند ساله و دائمی، حفظ و تأمین علوفه مورد نیاز دامدار در سال‌های بعدی انجام می‌گیرد.

وی گفت: در این راستا به میزان ۲۷ هزار هکتار از مراتع شهرستان هندیجان ممیزی شده و به شکل پراکنده در چندین منطقه به‌ طور کلی قُرُق شده و با مشارکت بهره‌ برداران، اداره منابع طبیعی و قُرُقبانان به مدت یک سال هیچ‌گونه دامی در آن مراتع وارد نمی‌شود.

عبادی عنوان کرد: در مناطق قُرُق با استفاده از اعتبارات دولتی به ‌منظور جلوگیری از توسعه آتش‌ سوزی به هنگام حریق‌های احتمالی پروژه آتش‌بر اجرا شده یعنی ما برای آتش‌سوزی‌ها در مناطق قُرُق شده که تحت نظارت مستقیم منابع طبیعی است پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته داده‌ایم.

وی ادامه داد: از سویی دیگر جهت کمک به دامداران کم‌ درآمد منطقه که سال‌ها مراتع آن‌ها با پدیده خشک ‌سالی روبرو بوده و به شکل فقیر در آمده است، جو و علوفه به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان که از محل اعتبارات ملی ریز گرد خریداری‌ شده و بسته‌ بندی گردیده که آماده توزیع است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان تصریح کرد: به دامدارانی که پروژه قُرُق در مراتع آن‌ها صورت گرفته از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری هندیجان جو و علوفه جهت تأمین غذای دام‌های آنان به‌ صورت رایگان در نظر گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: ۱۵ عدد تابلوی راهنمای بتنی بزرگ و کوچک بروی محورهای مواصلاتی به عنوان تابلوی راهنمای مدیریت «پروژه مدیرت چراگاه» و همچنین در مناطق خاص قُرُق نصب می شود.

 

مطالب پیشنهادی