کمبود آب داریم/ کشت تابستانه در حوضه جراحی و زهره همچنان ممنوع است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون بهره برداری و حفاظت از منابع سازمان آب و برق خوزستان از ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه های جراحی و زهره خبر داد و گفت: کشت تابستانه را در حوضه رودخانه های مارون، جراحی و زهره ممنوع اعلام کردیم.

مصطفی شبه با بیان اینکه بارندگی و سیلاب اخیر خشکسالی حوضه رودخانه مارون، جراحی را برطرف نکرده، افزود: هم اکنون فقط نصف مخزن سد مارون در حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره سازی انجام شده و همچنان برای کشت تابستانه کمبود آب داریم.
وی با اشاره به خشکسالی چندین ساله در این حوضه تصریح کرد: تامین آب کشت های دائم در اولویت است، این در حالیست که پارسال برای تامین این بخش نیز دچار مشکل شدیم و آب مورد نیاز نخیلات شادگان در جنوب خوزستان تامین نشد که دلیل آن برداشت غیرمجاز آب کشاورزی توسط ماهشهر و رامشیر بود.
شبه افزود: در حوضه رودخانه زهره نیز تابستان امسال امکان کشت تابستانه ندارد زیرا علاوه بر بارش ناکافی در این حوضه، سد کوثر در بالادست این رودخانه برای تامین آب شرب طراحی شده و منبع غیرقابل اطمینان برای تامین آب کشاورزی به شمار می رود.
وی همچنین با اشاره به وضعیت برخی رودخانه های خوزستان پس از سیل اخیر اظهار کرد: با کاهش بارندگی ها در بالادست، دبی رودخانه های دز و کارون نیز کم شده است.
معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: ورودی سد دز به ۵۲۵ مترمکعب برثانیه و خروجی آن ۵۰۳ مترمکعب برثانیه رسیده و دبی رودخانه کارون در اهواز نیز ۷۹۶ مترمکعب برثانیه است.
وی اضافه کرد: سد کرخه هنوز ظرفیت خالی برای نگهداشت آب دارد و ورودی این سد ۲۸۹ مترمکعب برثانیه و خروجی ۶۴ مترمکعب برثانیه است.
شبه با اشاره به آغاز آبگیری مخزن شماره ۳ تالاب هورالعظیم در پی سیلاب اخیر تاکید کرد: شرکت نفت در این مخزن در حال فعالیت است و در صورت همکاری می توانیم این مخزن را آبگیری کنیم.
این عضو ستاد بحران خوزستان در ادامه نسبت به کاهش منابع آب زیرزمینی این استان هشدار داد و گفت: منابع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ایذه و باغملک در شرق خوزستان از آب زیرزمینی تامین می شود و در سال های اخیر حتی تامین آب شرب نیز در این شهرستان ها با مشکلاتی همراه بود.
وی افزود: با توجه به بیلان منفی آب زیرزمینی در این شهرستان ها باید الگوی کشت بازنگری شود و توصیه می کنیم از کشت برنج خودداری شود.
بر اساس این گزارش با طغیان رودخانه دز از بامداد ۲۶ فروردین ورودی سد دز به هشت هزار مترمکعب برثانیه رسید اما روزهای بعد کاهش محسوسی نشان داد تا جایی که ۲۸ فروردین به یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب برثانیه کاهش یافت. در پی سیلاب، دبی کارون در مقطع اهواز ۲۹ فروردین به یک هزار و ۲۰۰ مترمکعب برثانیه رسید.
حوضه پنج رودخانه خوزستان در یک دهه گذشته با خشکسالی شدید روبه رو بوده و بارها ممنوعیت کشت در بخش هایی از این حوضه ها اعلام شده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.