کم آبی و سوء مدیریت ها کشاوری هندیجان را به نابودی کشید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشکل آبیاری اراضی کشاورزی هندیجان و کمی آب رودخانه زهره این روزها نقل محافل شهروندان این منطقه شده است و به‌ویژه روستائیان از این وضعیت بسیار به تنگ آمده‌اند.

طی روزهای گذشته نیز کشاورزان این خطه با تماس‌های مکرر با خبرگزاری فارس استان خوزستان به طور جدی خواستار انعکاس این گلایه‌مندی‌ها و تلاش جدی مسئولان برای رفع این مشکل شده‌اند که به حق و انصاف فرماندار این شهرستان نیز با جدیت هر چه تمام در حال پیگیری این موضوع است.

در همین ارتباط با تنی چند از مسئولان و کشاورزان این منطقه گفت‌وگوهایی انجام داده که در گزارش امروز به آنها پرداخته شده است.

* دریچه‌های سد بر روی رودخانه زهره باز شد

فرماندار هندیجان اظهار کرد: جلسه‌ای را با حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع ایران در تهران داشته و تبادل‌نظرهایی انجام گرفت تا هر چه سریع‌تر مشکل آب رودخانه زهره حل و فصل شود.

احمد جعفری‌نسب اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد برای حل مشکل کشاورزان، سد کوثر و یا آسک رهاسازی شود زیرا در مدت زمان یک ماه رودخانه زهره هندیجان خشک شده و همین امر به بخش کشاورزی شهرستان لطمه وارد کرده بود.

وی گفت: این امر مصوب و بلافاصله محقق شد و خوشبختانه تا به امروز هیچ مشکلی از بابت تامین آب رودخانه پیش روی کشاورزان هندیجانی قرار ندارد.

عالی‌ترین نماینده دولت در هندیجان ادامه داد: اما به دلیل اینکه این رودخانه حدود یکماه خشک بوده تا به‌وسیله بازگشایی دریچه‌های سد پرآب شود، زمان‌بر است و به همین دلیل از کشاورزان و مردم منطقه انتظار داریم صبوری بیشتری به خرج دهند.

* مشکل کشاورزان همچنان پابرجاست

در همین ارتباط دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در هندیجان، از مشکلات آب کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: تا امروز مدت یک ماه است که رودخانه هندیجان(زهره) به کلی خشک شده و در قسمت پایین دست نیز با توجه به نفوذ  آب دریا  Ecآن به بالاتر از ۲ هزار رسیده است.

فتح‌الله الهیاری افزود: لازم است مسئولان دقت نظر بیشتری کنند و خشک شدن را با کم آبی اشتباه نگیرند.

وی تصریح کرد: در خصوص خشک کردن رودخانه هندیجان(زهره) مکاتباتی با تمام عوامل مرتبط از قبیل فرمانداری، استانداری، سازمان آب و برق و مدیریت جهاد و کشاورزی هندیجان و استان انجام گرفته که تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

الهیاری ادامه داد: حتی کسی گوشش بدهکار این حرف‌ها نیست فقط فرماندار پیگیری‌هایی در خصوص رهاسازی آب در رودخانه انجام داده که متاسفانه به دلیل ناهماهنگی در شهرستان به‌ویژه اداره آب ناحیه جنوب شرق و اداره تامین آب رودخانه‌های هندیجان(زهره) و جراحی، کشاورزان نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

وی گفت: آبی که چند روز گذشته از سد آسک در رودخانه رها شده طی پنج روز فقط به چند روستا رسیده که این آب هم تنها به صورت یک نهر کوچک بوده و Ec آن ۱۳هزار پانصد است.

* ۷۰ درصد کشاورزان با مشکل آبیاری اراضی مواجه هستند

دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان ادامه داد: همچنین آبی که سر آسک جریان پیدا کرده غیرقابل استفاده برای کشاورزی بوده و به همین دلیل ۷۰ درصد کشاورزان هنوز با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی همچنین عنوان کرد: مسئولان به جای مصاحبه کردن و نمک پاشیدن بر زخم کشاورزان که مشکل کشاورزان حل شده بهتر است بیایند در روستاها و اصل واقعیت را ببینند که چگونه زندگی مردم و کشاورزان در حال نابودی است.

الهیاری اضافه کرد: چه خوب بود مسئولان استانی و کشوری برای روشن شدن قضیه شخصا به شهرستان و روستاهای تابعه مراجعه می‌کردند.

وی افزود: مسئولان در مصاحبه‌های خود می‌گویند که طبیعی است انهار سنتی منطقه زیدون در بالادست پرآب باشد جای تاسف دارد که این انهار سنتی و طبیعی نیستند بلکه اینها توسط  بعضی از مردم در بالا دست بدون مجوز قانونی و غیراصولی  و برداشت بی‌رویه آب و انحراف رودخانه به سمت خود به علت چشم‌پوشی و نبود مدیریت صحیح در سازمان آب و برق استان و ادارات تابعه دو رودخانه احداث شده  است.

دبیر نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: آبی هم که فرماندار گفته رهاسازی شده باید ظرف ۴۸ ساعت از سرچشمه کل مسیر رودخانه را تا دریا طی کند که متاسفانه هنوز پس از گذشت پنج روز از سد آسک نتوانسته خود را به روستای چم تنگو که یک سوم مسیر است برساند.

* مسئولان استانی و کشوری مسئول این بحران هستند

کشاورزان ضمن تحویل فیلم گرفته شده امروز از خشک بودن رودخانه عنوان کردند: مسئولان استانی و کشوری مسئول این بحران هستند.

* تنها پناه ما رسانه‌ها هستند

در همین ارتباط یکی از کشاورزان روستای کره پا از توابع بخش مرکزی اظهار داشت: تنها جایی که صدای ما را به گوش مسئولان می‌رساند مطبوعات و خبرگزاری‌ها هستند که جای تقدیر و تشکر دارد.

ابراهیم خلیلی گفت: تا به امروز سابقه نداشته که رودخانه هندیجان که زبانزد خاص و عام است تا بدین حد نابود شود آن هم نه به صورت طبیعی بلکه با بستن دریچه‌های دو سد کوثر و آسک.

وی اضافه کرد: کشاورزی و تمام دارایی مردم در حال نابود شدن است اما چه کسی می‌خواهد ضرر و زیان کشاورزان و مردم را جبران کند.

امید است چشم امید کشاورزان که این روزها تنها به رسانه‌هاست با پیگیری مسئولان روشن شود و باری از مشکلاتی که این روزها هر چه بیشتر بر دوششان سنگینی می‌کند کاسته و برداشته شود.

– فارس

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.