“شرکت نفت” مانع پیشرفت هفتکل

عصر جنوب: جای سوال است با خدمتی که این سرزمین به شرکت نفت کرده است ، شرکت نفت چه خدمت و یا مساعدتی تا کنون به منطقه نموده است؟ براساس اسناد تا سال ۱۳۴۸ شرکت نفت با حفر چاههای  متعدد با استقرار تأسیسات پمپاژ یکبار سیر سفر و مهاجرت را در پیش گرفت و حتی مدیریت خانه های سازمانی فرسوده را به ارتش واگذار نمود ، که آن هم در جایگاه خود باید دفتر و خطی دیگر را باز کرد.

عیدی محمد اصلانی عضو سابق شورای شهر هفتکل و اینک عضو مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استانها در خصوص رشد و پیشرفت شهرستان هفتکل اظهار داشت: مهمترین عامل پیشرفت منطقه هماهنگ و همدل بودن مسئولین با حمایت مردم بزرگوار و برنامه ریزی مطلوب و پیگیری و توجه نماینده محترم مجلس و اعضای شورای شهرامکان پذیر می باشد.

نماینده سابق استان خوزستان در شورای عالی استانها افزود: اما براساس تجربه و بومی بودنم صراحتاً عرض می نمایم، تاریخ به مرور زمان اقدامات و فعالیتهای انجام شده وماندگارمسئولین و دست اندرکاران چه مطلوب وچه غیرمطلوب را زنده جهت نسل فغلی وآینده به نمایش خواهدگذاشت.

وی ادامه داد: حقیر در دوران تصدی و خدمتگزاری چندین عامل را همیشه مانع پیشرفت این خطه عنوان می نمودم که مسئولین وقت توجه نمی کردند، یکی از آنها از جمله شرکت نفت بوده و هست.

اصلانی گفت: در این خصوص اگر بینش منصفانه از گذشته تا به حال داشته باشیم متوجه می شویم هفتکل با ورود کنسرسیوم نفتی به خوزستان در سال ۱۳۰۶خورشیدی با حفر اولین چاه توسط شرکت (B.p) به عنوان دومین منطقه نفت خیز جنوب را ازآن خود کرد و سالهای سال نگین زیبای انگشتر خوزستان بشمار می رفت که این چاه از لحاظ ساختاری تقریباً در مرکز شهر بوده، که خود بعد از زمان حفر مانع پیشرفت از لحاظ شهریت گردیده بود.
اصلانی خاطرنشان کرد: بطوری که خادمین شورای دوره ی دوم و سوم با نشستهای مکرر بامسئولین شرکت نفت مسجدسلیمان خواهان تهیه و ساخت نماد نفتی جهت چاه مزبور شدند که در این خصوص قولهایی داده شد ولی متأسفانه عملی نشد تا اینکه شورای دوره ی دوم با انجام مطالعات و تعیین بودجه تبدیل به پارک آن هم بنام پارک نفت نامگذاری شد.

عضو مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استانها تصریح کرد: این چاه همزمان باچاههای حفرشده درمنطقه چه درحریم شهر و چه درخارج ازحریم جمعاً از بدو کار روزانه بیش ۱۵۰۰۰۰ بشکه تا به امروز که حدود ۷۰۰۰۰ بشکه نفت رسیده ، و با قلب سخاوتمند خود خون سیاه رگهایش را عاشقانه ایثارمیکند و خم به ابرو نمی آورد و همیشه با مردم مستضعف بزرگوار همگام و همدل درفقر بسر می برد.

وی افزود: جای سوال است با خدمتی که این سرزمین به شرکت نفت کرده است ، شرکت نفت چه خدمت و یا مساعدتی تا کنون به منطقه نموده است؟ براساس اسناد تا سال ۱۳۴۸ شرکت نفت با حفر چاههای  متعدد با استقرار تأسیسات پمپاژ یکبار سیر سفر و مهاجرت را در پیش گرفت و حتی مدیریت خانه های سازمانی فرسوده را به ارتش واگذار نمود ، که آن هم در جایگاه خود باید دفتر و خطی دیگر را باز کرد.

وی گفت: درهمین رابطه اگر نقشه ی هوایی از منطقه را تهیه کنیم فقط چاههای پلمپ شده یا چاههای در حال بهره برداری با لوله های حدود ۸ تا ۱۲ اینچی سیاه رنگ چند ردیفه و با داشتن حریم های قانونی که خود مانع رشد و پیشرفت و یکپارچه شدن شهر و شهرسازی گردیده است ، مشاهده خواهیم کرد.

اصلانی اظهار کرد: عرایضم براین است که شرکت نفت اگر چه تا کنون همکاری لازم را با منطقه نداشته ، اخیراً هم درحال حفر یک حلقه چاه در زمینهای زراعی مستعد کشاورزان کوی شهید هاشمپور می باشد، که خود همانند چاه پارک نفت در حریم شهر قرار دارد.
این مقام مسئول افزود: آیا درحریم شهرهای استان خوزستان چاهی همانند این چاهها حفر گریده است؟ آیا این اقدام هم به نوبه خود مانعی برای برنامه ریزی و پیشرفت مسئولین و همچنین مانع رشد شهریت و شهرسازی در آینده برای مسئولین بوجود نمی آورد.

عضو مجمع نمایندگان ادوار شورای عالی استانها در پایان گفت: از مسولین محترم دولتی و مردمی انتظار دارد درصورت امکان با برنامه ریزی و تشکیل جلسات با تصمیم گیری قابل قبول مانع از حفر چاه مربوطه باشند، تا اینکه سدی جهت رشد شهریت و تصمیم گیری مسئولین آینده این شهرستان را در بر نداشته باشد.

گفت و گو از: علی عوض نژاد – ندای هفتکل

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.