افزایش هزینه های چندصد میلیاردی برای دولت،اگر خط راه آهن از هفتکل نگذرد+ توضیحات کامل

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: از سوی دیگر هزینه های احداث ریل و سایر هزینه های حمل و نقل ریلی هم بسیار سرسام آور می باشد، و دولت باید در جهت احداث شبکه حمل و نقل ریلی در صدد انتخاب کوتاه ترین مسیر ممکن باشد تا بتواند هم در کوتاه مدت هم در دراز مدت باعث کاهش هزینه های نجومی خطوط ریلی باشد.

خبرگزاری ندای هفتکل: محمد ممبینی
احداث خط ریلی ضمن ایجاد امنیت بیشتر نسبت به جاده ها دارای مزایایی چون کاهش ترافیک جاده ای و به ازای هریک میلیارد واحد حمل (از جمع جبری تن کیلیو متر و مسافر کلیومتر بدست می آید) حدود ۴۰ نفر کشته و ۴۰۰ نفر زخمی کاهش تلفات جاده ای داریم و در کل باعث صرفه جویی اقتصادی در منابع ملی می شود.
از سوی دیگر هزینه های احداث ریل و سایر هزینه های حمل و نقل ریلی هم بسیار سرسام آور می باشد، و دولت باید در جهت احداث شبکه حمل و نقل ریلی در صدد انتخاب کوتاه ترین مسیر ممکن باشد تا بتواند هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت باعث کاهش هزینه های نجومی خطوط ریلی باشد.

لذا احداث پروژه راه آهن اهواز – اصفهان در صورتیکه که از مسیر شهر رامهرمز عبور کند باعث افزایش مسافتی حدود ۳۰ تا ۵۰ کلیومتر نسبت به شهرستان هفتکل می شود و با توجه به اینکه هزینه احداث هر یک کیلومتر خط آهن بین ۵۰ میلیارد تا ۱۰۰ میلیارد ریال است (بسته به شرایط مسیر متغیر می باشد).

لذا افزایش مسافت فوق با توجه به صعب العبور بودن مسیر، هزینه ای بین ۳هزاز میلیارد تا ۵ هزار میلیارد ریال در افزایش قرارداد احداث را داریم.

هزینه های دراز مدت ناشی از افزایش مسافت فوق باعث اتلاف وقت و سرمایه های ملی و هزینه های بالقوه بسیار دیگر می شود که اهم آنها شامل:

۱)      افزایش مصرف سوخت قطار در هر تن کیلومتر که برای یک دوره ۱۰ ساله باعث ایجاد هزینه های چندهزار میلیاردی که محاسبات آن از حیطه این موضوع خارج است

۲)      افزایش هزینه های استهلاک قطار و ریل و هزینه های نگهداری آنها

۳)      افزایش هزینه دستمزد لوکوتیو رانان و خدمه قطار

۴)      افزایش آلایندگی های زیست محیطی و چندین هزینه دیگر

که مجموع این هزینه ها در طی یکسال میتواند هزینه های نجومی سرسام آوری را به بدنه دولت تحمیل نماید، لذا تاکید می شود که صعب العبور بودن مسیر و نداشتن توجیه اقتصادی از مهم ترین مشکلات این طرح می باشد.

ضمن اینکه در صورت امکان اتصال خط آهن بندر امام – هفتکل از طریق عبور از شهر رامهرمز بهترین مسیر می باشد.
متاسفانه احداث خط آهن اهواز- اصفهان دقیقا همانند جاده اهواز – اصفهان دستخوش زد و بندهای سیاسی گردید و علیرغم اینکه تمام تلاش های دست اندرکاران رامهرمزی بر آن بود که جاده اصفهان از مسیر رامهرمز عبور کند، با ریزش کوه و کشته شدن راننده ماشین راه سازی در گردنه های رامهرمز نقشه های آنها نقش بر آب شد.

لذا موضوع احداث خط آهن از مسیر رامهرمز شک برانگیز است و احتمال دارد دستکاری هایی در نقشه مصوب به وجود آمده باشد که نیاز به پیگیری دست اندرکاران دارد که این موضوع را در سطح وزارتی تحقیق و تفحص و تدبیر نمایند و صحت و سقم آن را به اطلاع عموم مردم فهیم هفتکل برسانند.

و در پایان ما جوانمردان غیور هفتکل از دولتمردان جمهوری اسلامی خواهانیم که نگذارند منافع و مصالح مملکتی فدای باند بازی های جناحی و زور و قدرت گردد.

والسلام

محمد ممبینی

تابستان ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.