سازمان محیط زیست دزفول مدافع صیانت از حریم رودخانه دز

عصر جنوب: رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول گفت:سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان و قدرت اجرایی و قانونی از حریم و حقوق رودخانه دز دفاع می کند.
فرهاد قلی نژاد از رودخانه دز به عنوان یکی از رودخانه های پر آب کشور و شاهرگ زندگی و حیات در شمال خوزستان نام برد و افزود:این رودخانه نقش کلیدی و حساسی در اقتصاد منطقه به ویژه توسعه کشاورزی و تامین آب شرب و گردشگری دارد.

وی افزود:در سالهای اخیر با افزایش توسعه شهری ، افزایش فاضلاب ها ، توسعه فعالیت های گردشگری ، رشد گیاهان آبزی ، احداث سد در بالا دست ، حیات رودخانه دز به خطر افتاده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول اظهار کرد:رشد گسترده گیاهان آبزی ،احداث سد های بزرگ در بالا دست ، افزایش تقاضا جهت احداث حوضچه های پرورش ماهی موجب نگرانی در خصوص حیات اکوسیستم رودخانه دز شده است.

وی گفت:تصمیم گیران در خصوص رودخانه ها و آب های شیرین محدود به یک ارگان و سازمان نبوده و ارگانهای مختلف از جمله وزارت نیرو ، شهرداریها ، محیط زیست ، جهاد کشاورزی ، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص تاثیر گذارند.

قلی نژاد گفت:رودخانه به عنوان یک موجود زنده دارای حقوق مشخص و قانونی است و هرگونه فعالیت عمرانی ، توسعه گردشگری و کشاورزی باید وفق موازین واصول فنی و قانون رودخانه انجام شود و حفاظت از رودخانه دز نیازمند مدیریت تمام حوزه آبریز است که فقط محدود به شهرستان دزفول و استان خوزستان نمی شود.

وی با اشاره به تاثیر سدسازی در بالادست رودخانه دز گفت:مشکلات و مسایل رودخانه دز در کارگروه حفاظت کیفی این رودخانه مطرح و راهکارهایی در این خصوص ارائه خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول افزود: اداره محیط زیست دزفول با تمام توان از حقوق قانونی رودخانه دز به عنوان یک اکوسیستم آب شیرین دفاع و ضمن پیشگیری از هرگونه آلودگی و تغییر حریم آبی دز با عاملان هرگونه آلودگی و تصرف عدوانی حریم و بستر رودخانه دز برخورد قانونی و حقوقی خواهد نمود.

رودخانه دز به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور و شاهرگ حیات اقتصادی شمال خوزستان که جریان آن نقش اساسی و مهمی در پویایی اکوسیستم و محیط زیست منطقه و نیز تولید بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی در شمال استان خوزستان دارد به دلیل بی توجهی در سالهای اخیر دستخوش آلودگی شده که حیات این رودخانه را تهدید می کند.

این رودخانه با آبی سرد و زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که عدم لایروبی آن موجب رشد بی رویه انواع جلبک و خزه در بخش وسیعی از این رودخانه شده به طوریکه جریان آب این رودخانه به شدت کند شده و خزه ها به محل انباشت انواع پسماند و زباله تبدیل شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.