رودخانه سردشت دزفول بطور کامل خشک شد + تصاویر

عصر جنوب: چند هفته ای است که رودخانه فصلی شهر سردشت دزفول برای اولین بار بطور کامل خشکیده شد. این در حالی است که خشک شدن کامل این رودخانه فصلی بی سابقه بوده و همواره علارغم کاهش آب این رودخانه در فصل گرما، هیچگاه بطور کامل بدون آب نبوده است.

خشک شدن کامل این رودخانه که بدلیل گرمای بی سابقه هوا، افزایش جمعیت و ساخت و ساز در شهر و برداشت فراوان آب برای آبیاری پارکها و مزارع از چند هفته پیش در این شهر بوقوع پیوسته، اثرات بدی بر روحیه ساکنین منطقه داشته و از طرفی بدلیل جیره بندی آب شرب شهر موجب افزایش مهاجرت ساکنین این شهر به شهرهای اطراف بویژه به دزفول شده است.

رودخانه سردشت دزفول - عصر جنوب

برخی ساکنین این شهر با ابراز گلایه از وضعیت آب در این شهر خواستار توجه مسئولین به حل این مشکل شدند. آنها انتقال آب “رودخانه جیروک” در فاصله چند کیلومتری شهر به سردشت را موجب برطرف شدن مشکل آب شرب و متحول شدن وضعیت اقتصادی منطقه دانستند و گفتند: وقتی این موضوع را به مسئولین شهرستان عنوان می کنیم می گویند که مقرون به صرفه نیست و هزینه زیادی دارد.

این اهالی، با طرح این پرسش که آیا انتقال چند صد کیلومتری آب کارون به اصفهان اقتصادی است و انتقال آب رودخانه جیرک به شهر سردشت غیر اقتصادی؟ گفتند: خانواده های زیادی از اهالی این منطقه که به دزفول مهاجرت کردند، علاقمند هستند که با برطرف شدن مشکل آب شهر سردشت دوباره به شهر خود بازگردند و انتقال آب این رودخانه که هزینه ای چند میلیاردی خواهد داشت، علاوه بر رونق اقتصادی شهر سردشت و روستاهای اطراف، مشکلات شهر دزفول ناشی از مهاجرتهای زیاد را تا حدودی برطرف می کند.

گفتنی است هر چند مشکل آب رودخانه و آب شرب منطقه در فصل زمستان و آغاز بارش باران کاهش می یابد ولی احداث سیل بندهای غیرکارشناسانه بر سر این رودخانه نه فقط مشکلی را حل نکرده بلکه خود موجب مشکل شده است.

برخی مسئولین انتقال آب جیروک به سردشت را به دلیل هزینه زیاد غیرکارشناسانه و غیرممکن عنوان می کنند با این حال اصرار بر انتقال آب کارون به اصفهان و انتقال آب از سرچشمه های دز به قم نشان دهنده عملی بودن این کار است اگر اراده ای بر اجرای آن باشد.

IMG-20141006-WA0002

دزفول امروز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.