عدم رعایت موازین بهداشتی در واحدهای تولید روغن کنجد سنتی دزفول

عصر جنوب – asrejonoob.ir: محمد اسماعیل شیخ ظهر امروز سه شنبه در سومین نشست شورای سلامت شهرستان دزفول که در محل فرمانداری برگزار شد، در خصوص وضعیت روغن های کنجد سنتی عرضه شده در بازار دزفول، اظهار کرد: زمانی می توانیم یک روغن کنجد سالم به دست مردم برسانیم که دانه های کنجد از نظر باقیمانده سموم و قارچ کاملا بهداشتی و سالم باشند.

وی افزود: در بحث سلامت روغن نیز باید به اسیدهای چرب و میزان سرب و سدیم موجود در آن  توجه کرد.

رئیس اداره استاندارد دزفول گفت: متاسفانه هیچگونه نظارتی بر روند تولید روغن های کنجد سنتی شهرستان از سوی واحدهای نظارتی و اداره استاندارد صورت نمی گیرد چرا که چندین مرتبه در زمینه برخورد با کارگاه های تولید روغن سنتی کنجد در سطح شهرستان اقدام کردیم اما اداره تعزیرات اعلام کرد که به دلیل سنتی بودن این کارگاه ها نمی توان اقدامی انجام داد.

شیخ با بیان اینکه در سطح شهرستان سه کارخانه تولید روغن کنجد وجود دارد، تصریح کرد: این سه کارخانه به طور کامل نیاز روغن کنجد دزفول را تامین می کنند بنابراین باید با انجام اقداماتی تولید روغن های کنجد بصورت سنتی را در سطح شهرستان به شدت محدود کنیم چرا که از نظر بهداشتی آسیب هایی به سلامتی مردم وارد می کنند.

وی یادآور شد: متاسفانه مکان های تولید روغن کنجد سنتی در دزفول فاقد واحد کنترل کیفی، خط تولید مجزا، آزمایشگاه و به طور کلی فاقد تجهیزات هستند و عمدتا در در زیرزمین واحدهای صنفی تولید می شوند که این امر به هیچ عنوان برای سلامتی و بهداشت مردم مناسب نیست.

رئیس اداره استاندارد دزفول ادامه داد: باید تدابیری اندیشیده شود تا ادامه روند تولید این واحدهای غیراستاندارد روغن های کنجد به صورت سنتی در سطح شهرستان با یک ساماندهی مدیریتی برچیده و یا محدود شوند.

لزوم استفاده فلافلی ها از سرخ کن استاندارد
شیخ در ادامه، در خصوص وضعیت سرخ کن های فلافلی های سطح شهرستان نیز گفت: واحدهای عرضه و فروش فلافل دزفول به دلیل استفاده چندین باره از روغن مصرفی و به کارگیری ظروف غیراستاندارد به جای سرخ کن، دمای روغن را از حد تحمل و مجاز به شدت بالاتر می برند که این امر زمینه ساز بروز سرطان است.

وی، خواستار تعیین مصوبه برای الزام واحدهای تولید و عرضه فلافل به استفاده از سرخ کن شد و افزود: سرخ کن دمای روغن را کاملا کنترل می کند و اجازه افزایش دما نمی دهد ضمن اینکه از فیلتر هوا برخوردار است و مواد جامد به جای مانده در دستگاه سرخ کن نیز کاملا جدا می شود و یک فلافل بهداشتی و بدون آسیب را تحویل مردم خواهد داد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.