خسارت ساخت و ساز بخش خصوصی به سازه های آبی دزفول/ بازهم پای شهرداری در میان است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: ساخت و ساز بخش خصوصی در حریم آسیاب ها و سازه های آبی در بستر رودخانه دز به این بناهای تاریخی و ثبت ملی شده در دزفول خسارت وارد کرده است.

تعدادی از آسیاب های آبی واقع در زیر پل شریعتی دزفول و مجاور موزه آب از سوی بخش خصوصی به رستوران تبدیل شده اند.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول چهارشنبه در این خصوص به ایرنا گفت:واگذاری بخشی از حریم سازه های آبی واقع در زیر پل شریعتی دزفول به بخش خصوصی از سوی شهرداری و اقدام به ساخت و ساز غیر قانونی بر روی این سازه ها و آسیاب های آبی به این آثار باستانی خسارت زده است.
یعقوب زلقی افزود:بخش خصوصی با استفاده از بلوک،سیمان و آجر اقدام به ساخت اتاقک و سایه بان در محل سازه ها و آسیابهای آبی دزفول از بناهای ثبت ملی شده کرده است که این اقدام به دلیل آسیب وارده به این سازه ها غیرقانونی است.
وی با بیان اینکه برای ساخت و ساز بر روی سازه های آبی هماهنگی با اداره میراث فرهنگی دزفول صورت نگرفته است گفت:در نامه ای به شهرداری دزفول این موضوع مطرح و برای جلوگیری از صدمه بیشتر به این بناها توقف عملیات ساخت و ساز مودر تاکید قرار گرفت.
زلقی با تاکید بر اینکه در حال حاضر عملیات ساخت وساز متوقف شده است گفت:طبق قانون مجازات اسلامی هرگونه تعرض ،تخریب و خسارت به آثار فرهنگی وتاریخی به ثبت رسیده جرم محسوب می شود .
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری دزفول اظهار کرد:برای مرمت مجموعه آسیابهای شهرستان دزفول در سال جاری حدود ۸۰۰ میلیون ریال از سوی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان اختصاص یافته که بنا به نیاز و اولویت ، آسیابهای آبی دزفول در حال مرمت هستند.
محمدرضا کرمی نژاد شهردار دزفول نیز به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: بخش خصوصی اجازه ساخت و ساز بر روی سازه های آبی را نداشته ضمن اینکه سایه بان های ایجاد شده بر روی این سازه ها از سوی بخش خصوصی توسط شهرداری دزفول تخریب شد.
آسیابهای آبی دزفول با قدمتی ۱۷۰۰ ساله به عنوان قدیمی ترین سازه های آبی جهان تا اواخر قرن ۱۹ میلادی همچنان مورد استفاده قرار می گرفتند.
این آسیاب ها در محل علی کله ، اطراف پل های باستانی و شریعتی ، رودبند ودیگر نقاط رودخانه دز پراکنده اند.
نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده که استفاده از آنها برای آرد کردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد منطقه را رونق بخشیده بود.
تعداد این آسیاب ها بین ۵۰ تا ۶۰ حلقه می باشد که به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آنها تخریب شد به گونه ای که هم اکنون تنها حدود ۲۰ حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.
قرارگیری موزه آب دزفول ( مجموعه آسیاب ها) در بستر رودخانه دز در مجاورت جاده ساحلی و پارک ساحلی رعنا و پل قدیم دزفول این مجموعه را به یکی از جاذبه های گردشگری دزفول تبدیل کرده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • پس چرا شما شکایت نکردین و فقط شما شعار میدین