ناپدید شدن بیش از یکهزار راس دام/خسارت به ۲۴ هزار و ۵۳۳ هکتار زمین کشاورزی در سیلاب دزفول

عصر جنوب – asrejonoob.ir: معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به خسارت سیل و تگرگ اواخر هفته گذشته به ۲۴ هزار و ۵۳۳ هکتار از اراضی و محصولات کشاورزی این شهرستان گفت:یکهزار و ۴۵ راس دام سنگین و سبک نیز در جریان سیلاب ناپدید شده اند.

علی کرمی با بیان اینکه سیل، توفان و تگرگ روزهای ۲۵ تا ۲۷ فروردین در دزفول خسارات فراوانی به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده که در دست بررسی کارشناسی است افزود:۵۳۵ راس دام سنگین و ۵۱۰ راس دام سبک در جریان سیلاب ناپدید شده اند.
وی افزود: محصولات باغی، گلخانه ها ،زیرساخت ها و سازه های بخش کشاورزی از جمله ابنیه ،تاسیسات و آبیاری ، زهکش ها ، مزارع و سایر تاسیسات در این شهرستان نیز دچار خسارت شده اند.
معاون جهاد کشاورزی دزفول با تاکید بر اینکه برآورد رقم ریالی خسارت به دلیل حجم گسترده خسارت در روزهای آینده ارزیابی و اعلام خواهد شد گفت:در بازدید میدانی که توسط کارشناسان بخش کشاورزی انجام شد چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گندم آبی دزفول بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد بر اثر سیل خسارت دیده است.
وی افزود:هشت هزار هکتار از مزارع گندم آبی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بر اثر توفان و تگرگ خسارت دیده ضمن اینکه به چهار هزار هکتار از مزارع گندم دیم دزفول ۲۵ درصد خسارت وارد شد.
کرمی اظهارکرد:یک هزار و ۱۷۰ هکتار از مزارع کلزای دزفول بین ۳۵ تا ۴۰ درصد خسارت دیده ضمن اینکه توفان و تگرگ به ۳۰ درصد از سطح ۲۵۰ هکتاری مزارع چغندرقند دزفول خسارت زده است.
وی گفت:بر اثر سیل دزفول ۱۸۵ هکتار از مزارع ذرت بهاره دزفول خسارت دید که میزان این خسارت ۶۵ درصد برآورد شده ضمن اینکه ۳۵۰ هکتار از اراضی ذرت بهاره دزفول با خسارت ۲۹ درصدی روبه رو شده است.
معاون فنی جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد:سیل به ۲۷۵ هکتار و تند باد و تگرگ نیز به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از باغ های مرکبات تا ۱۵ درصد خسارت وارد کرده، و تندباد و تگرگ نیز به ۲۰۰ هکتار از تاسیسات گلخانه ای دزفول تا ۲۰ درصد خسارت زده است.
کرمی با اشاره به اینکه ۸۰۰ هکتار از مزارع صیفی دزفول بر اثر سیل ۷۰ درصد خسارت دیده اند گفت:یکهزار هکتار از مزارع صیفی دزفول بین ۲۰ تا ۴۰ درصد آسیب دیده همچنین ۵۰۰ هکتار از مزارع سیب زمینی و پیاز دزفول نیز دچار خسارت شده اند.
وی خسارت ۶۰ تا ۸۰ درصدی به ۳۴ کیلومتر از انهار بتنی دزفول را از دیگر خسارات وارده ناشی از سیلاب و طغیان رودخانه دز برشمرد و افزود: هفت سیل بند ۷۰ درصد و یک دهانه آبگیر کشاورزی نیز تا ۱۰۰ درصد دچار خسارت شده است.
کرمی تخریب و خسارت ۳۵ درصدی به ۶۵ کیلومتر جاده بین مزارع دزفول و نیز خسارت و فرسایش ۶۰ تا ۸۰ درصدی ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را از دیگر خسارت وارده به بخش کشاورزی دزفول عنوان کرد و گفت:۱۵ ایستگاه پمپاژ آب در دزفول به دلیل سیل و هفت کیلومتر از تاسیسات کشاورزی شامل فنس، دیوارکشی و سایر تاسیسات نیز بین ۵۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیدند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.