فسیل۳۰ میلیون ساله خوزستان ثبت می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، از ثبت فسیل ۳۰ میلیون ساله برد کژدم واقع در این استان خبر داد.

عاطفه رشنویی معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، گفت: اثر تاریخی و با ارزش برد کژدم در شهرستان دزفول به ثبت می رسد.

وی با بیان اینکه با توجه به قرار گرفتن اثر در رسوبات آسماری، قدمت سنگواره به دوران الیگومیوسن برمی گردد و سن آن ۲۰ تا ۳۰ میلیون سال تخمین زده می شود، افزود: این اثر در شهرستان دزفول، در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر دزفول و در بخش شهیون در دامنه کوه لنگر واقع است.

رشنویی، با اشاره به اینکه سنگواره بردکژدم یکی از ماکروفسیل های با ارزش ایران است، تاکید کرد: این اثر به همراه مجموعه ای از فسیل های کوچکتر موجود در منطقه می تواند نشاندهنده تاریخ زیستی و دیرین شناسی و تکاملی منطقه باشد.

وی درباره مشخصات این فسیل تصریح کرد: فسیل دارای طول حدود ۷۵ تا ۹۵ سانتی متر و دارای ۱۴ جفت بازو به ضخامت هر بازو چهار سانتی متر است، شکل سنگواره ستون فقرات و قفسه سینه یک مهره دار بزرگ را نشان می دهد.

وی بیان کرد: هر نوع اثر فسیلی نشانه ای با ارزش و میراثی تجدید ناپذیر است که در صورت تخریب و نابودی قابل احیا نخواهد بود؛ نه فقط فسیل برد کژدم بلکه منطقه ای که این فسیل در آن قرار گرفته از نظر مطالعه های دیرین شناسی و پالئواکولوژیک دارای اهمیت بسیار است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، اضافه کرد: مشاهده فسیل گاو دریایی بیانگر وجود شرایط محیطی مناسب این موجودات که شامل آب های گرم و کم عمق با پوشش علفی در بستر دریاست در دریاهای الیگو میوسن است.

وی با بیان اینکه فسیل برد کژدم با توجه به اندازه و قدمت، از حساسیت، اهمیت و ضرورت بالایی برای حفاظت برخوردار است، عنوان کرد: در بین سنگواره های مشابه یافت شده در دیگر نقاط ایران مانند همدان، اصفهان، بستک بندرعباس، فسیل برد کژدم از قدمت بیشتری برخوردار است.

وی درباره برنامه های حفاظتی برای این فسیل، اظهار کرد: از آنجایی که ماهیت اثر به گونه است که می تواند همزمان توسط هر دو سازمان میراث فرهنگی و محیط زیست زیر پوشش برنامه های مدیریتی قرار گیرد، برای جلوگیری از موازی کاری و یا تداخل برنامه ها و همچنین تقویت برنامه های حفاظتی طی جلسه های مشترک برنامه های حفاظتی آن تصویب شد و در جلسه هایی بنا به ضرورت از کارشناسان سازمان زمین شناسی نیز دعوت شود.

رشنویی، گفت: آثار فسیلی برای همه گردشگران جالب توجه نیستند بنابراین لازم است در مورد ماهیت اثر با استفاده از عکس و بروشور به اندازه کافی اطلاع رسانی به مراکز برگزاری تورهای گردشگری صورت گیرد و به این ترتیب با توجه حساسیت این اثر و دیگر آثار فسیلی منطقه، افراد علاقه مند و یا پژوهشگران به محدوده وارد شوند.

وی یاد آور شد: تثبیت کردن سنگ حاوی سنگواره در جهت جلوگیری از تخریب و شکنندگی آن از حوادث در دستور کار قرار دارد؛ صحبت با روستاییان و اهالی محل به منظور جلب همکاری آنها برای حفظ سنگواره و جلوگیری از تخریب آن توسط آنها نیز از سایر اقداماتی است که انجام خواهد شد.

** عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

 

پایان پیام/۷۲

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.