ساخت سد بختیاری متوقف شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی از توقف عملیات سد بختیاری خبر داد و گفت: مطالعات این طرح از سال ۷۶ انجام و دور اول آن سال ۸۱ تایید شد. مطالعات مرحله دوم این طرح در سال ۸۴ آغاز ‌شد و در سال ۸۷ از سازمان محیط زیست مجوز ‌گرفت.
«عباس پاپی‌زاده» اظهار امیدواری کرد در زمان توقف عملیات اجرایی سد بختیاری سازمان محیط زیست بررسی های لازم را درباره این پروژه انجام دهد.  وی همچنین به خشک شدن ۹۰ درصدی هورالعظیم نیز اشاره کرد و افزود: ورودی تالاب از سمت عراق خشک شده است. ما بر اساس پروتکل‌های قانونی می‌توانستیم به این موضوع اعتراض کنیم، اما چنین اتفاقی نیفتاد و وزارت نیرو در حال تحقیق و تفحص در این زمینه است.  پاپی زاده ادامه داد: اگر بتوانیم نتیجه این پیگیری‌ها را به قوه قضاییه ارائه دهیم، برخوردهای قانونی مفیدی صورت می گیرد تا سدسازی‌ها در آینده تکرار نشود.  وی همچنین با بیان این که طرح‌های انتقال آب در همه دنیا منسوخ شده است، گفت: انتقال آب فقط در برخی موارد خاص اتفاق می افتد. برای مثال ساخت سد دز یک کار درست و منطقی بود که علاوه بر کاربری خوب و تولید برق موجب ذخیره آب پایین دست برای کشاورزان نیز شده، اما سد گتوند یک سیاست غلط در زمینه انتقال آب است.  پاپی زاده با بیان این که پدیده ریزگرد‌ها به ۲۲ استان کشور آسیب رسانده است، از اهمیت نقش رسانه در اطلاع رسانی در این زمینه  گفت و اظهار کرد: وزارت نیرو و سازمان محیط زیست نمی‌خواهند مشکلات این حوزه را بپذیرند. مجلس شورای اسلامی در این زمینه پیگیری‌هایی کرده و اقداماتی نیز انجام داده است و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان محیط زیست نیز در حال انجام مطالعات هستند و نتایج نشان می‌دهد بحران‌های آینده ایران چون ریزگرد‌ها، تالاب‌ها، کشاورزی و حیات وحش اغلب زیست محیطی و بر پایه آب هستند.  سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: بحران آب، بحران‌های بعدی را نیز پایه گذاری کرده است و حتی موجب از بین رفتن گونه‌های جانوری نیز می شود.
پاپی زاده در بخشی دیگر از سخنان خود حاصل ۲ برنامه ۱۰ ساله دولت‌ها را کاهش خودکفایی در زمینه تولید دانه‌های روغنی از ۱۲ به ۳ درصد اعلام و اظهار کرد: پیش از اجرای این ۲ طرح در زمینه تولید دانه‌های روغنی ۱۲ درصد خودکفا بودیم و به عدد حدود ۳ درصد رسیده‌ایم که البته در آمار اعلام شده آن را ۸ درصد می دانند.  وی در پایان با بیان این که حاصل این طرح‌ها باید افزایش خودکفایی باشد، افزود: از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن مورد نیاز کشور فقط ۳۵ هزار تن آن تولید داخل است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.