بخشی از آثار باستانی دزفول بر اثر طرح های عمران شهری آسیب دید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مشاور ارشد اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: اجرای برخی طرح های عمران شهری در ساحل غربی رودخانه دز موجب وارد آمدن خسارت و تخریب بخشی از حوضچه های باستانی کارگاه های نیل سازی شده است.

نادر پورموسوی در گفت و گو با ایرنا افزود: از آنجا که پل قدیم و بقعه علی مالک مشرف به رودخانه دز از آثار باستانی و ثبت ملی شده دزفول می باشند حریم این آثار از جمله کارگاه نیل سازی نیز باید مورد حفاظت قرار گیرد اما شهرداری دزفول اخیرا بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی اقدام به فعالیت عمرانی و تخریب بخش هایی از سازهای باستانی کرده است.

مشاور ارشد یونسکو برای ثبت جهانی دزفول ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری دزفول در حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد:اردیبهشت سال ۹۲ نیز بخشی از حوضچه های نیل سازی دزفول در ساحل غربی رودخانه دز تخریب شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت:ایوان جنوبی علی مالک به وسعت یک هزار و ۷۵۰ متر،ایوان شمالی به وسعت ۲۰۰ متر و خود مقبره علی مالک با وسعت ۴۰۰ متر جزو آثار میراث فرهنگی هستند که باید مورد توجه و حفاظت قرار گیرند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا در خصوص آسیب وارده به حوضچه های نیل سازی گفت:هیچ گونه تخریبی در سازه های آبی غرب رودخانه دز توسط شهرداری دزفول صورت نگرفته است.

یعقوب زلقی افزود:شهرداری دزفول با هماهنگی اداره میراث فرهنگی اقدام به مسطح کردن ساحل غربی رودخانه دز جنب پل جدید و بالادست بوستان ساحلی رعنا کرده است که این اقدام با نظارت میراث فرهنگی و با حضور کارشناسان صورت گرفته است.

وی افزود:کارشناسان و یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول در محل حاضر بوده تا در صورت بروز مشکل و آسیب به سازه های آبی موجود در محل از فعالیت بیل مکانیکی جلوگیری بعمل آورند تا به این آثار باستانی آسیبی وارد نشود.

زلقی اظهار کرد:کلیه فعالیت های شهرداری دزفول در ساحل رودخانه دز با همکاری ونظارت میراث فرهنگی انجام می شود وهیچ گونه خطری سازه های آبی این حوزه را تهدید نمی کند.

سازه های آبی غرب رودخانه دز منحصر بفرد و معروف به کانالهای اونتاش ناپیرشاه و اونتاش گال آثاری ارزشمند از مهندسی و کشاورزی صنعتی در دوره عیلام قدیم می باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.