ورود ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تن کالا به منطقه ویژه بندر امام

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از ورود ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تن کالا که عمده آن را محموله‌های فرآورده‌های نفتی از مبدأ عراق به مقصد کشورهای حوزه خلیج‌فارس تشکیل می‌دهد، به منطقه ویژه بندر امام خبر داد.

سعدالله عبداللهی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، با قرار گرفتن در محور ترانزیتی جنوب آسیا و همجواری با کشور عراق، ضمن فعلیت بخشیدن به ظرفیت ترانزیتی بالقوه خود با مشارکت بخش خصوصی، موفق به کسب جایگاه نخست ترانزیتی در سطح کشور شده است.

وی با اشاره به ترانزیت نزدیک به ۱۰ میلیون تن کالا از مرزهای بین‌المللی کشور طی ۹ ماه گذشته، افزود: از این میزان، ۳ میلیون و ۳۷۵ هزار تن کالا که عمده آن را محموله‌های فرآورده‌های نفتی از مبدأ عراق به مقصد کشورهای حوزه خلیج‌فارس تشکیل می‌دهد، از طریق مرزهای باشماق، پرویزخان، تمرچین، جلفا، سرخس و بازرگان به منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی وارد شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان در ادامه حجم مبادلات صورت گرفته از مرزهای بین‌المللی کشور با این مجتمع بندری را معادل ۳۴٫۱ درصد از کل مبادلات بازرگانی برشمرد و تصریح کرد: به دنبال انجام این حجم گسترده مبادلات ترانزیتی، رتبه نخست ترانزیت در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، ایجاد زمینه مهیا برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های فعال در زمینه ترانزیت فرآورده‌های نفتی در اراضی پشتیبانی این مجتمع بندری طی سال‌های اخیر را از عوامل مؤثر در کسب این موفقیت برشمرده و افزود: شرکت‌های فعال در این زمینه ضمن استقبال گسترده از سرمایه‌گذاری در این بخش و احداث مخازن و اسکله نفتی به منظور حمل و نقل و ترانزیت فرآورده‌های نفتی، به ارتقای جایگاه بزرگ‌ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور در ترانزیت این نوع کالا کمک شایانی کرده و موجبات توسعه و رونق این فعالیت‌ها را فراهم آورده‌اند.

عبداللهی با اشاره به نیاز کشور عراق به مبادلات کالا با کشورهای همجوار از جمله کشورهای حوزه خلیج‌فارس و افزایش روزافزون این تقاضا در این کشور اظهار امیدواری کرد: با رفع مشکلات داخلی کشور عراق، به زودی شاهد افزایش مبادلات بازرگانی از مرزهای غربی کشور با عراق و ارتقای جایگاه بیش از پیش این مجتمع بزرگ بندری در زمینه ترانزیت مواد نفتی خواهیم بود.

وی متذکر شد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت کشور نقش قابل توجهی ایفا کند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.