گردوخاک سلامت آهوان دشت میشداغ را هم به خطر انداخته

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان از لزوم توجه به آثار پدیده گرد و غبار در سلامت آهوان منطقه میشداغ تاکید کرد.

مهرشاد احمدوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ بی‌شک تداوم پدیده گرد و غبار بر سلامت آهوان دشت میشداغ بی‌تاثیر نخواهد بود و لازم است در این زمینه تحقیقاتی انجام شود تا از بروز مشکلات احتمالی برای آهوان جلوگیری شود.

وی افزود:‌ تمامی اکوسیستم در محیط زیست به یکدیگر وابسته است و مسلما آهوان میشداغ نیز تحت تاثیر گرد و غبار قرار می‌گیرند.

احمدوندی ادامه داد:‌ همچنین باید توجه داشت که خطر کانال آبی که از زیستگاه آهوان می‌گذرد،‌ همچنان پابرجاست. این کانال متعلق به سازمان آب و برق استان خوزستان است و در مرز منطقه میشداغ قرار دارد و آب رودخانه کرخه را به موتورخانه طرح آبرسانی غدیر منتقل می‌کند.

وی گفت:‌ سال گذشته آهوان به دلیل بی‌آبی منطقه برای آشامیدن آب به این کانال می‌آمدند که متاسفانه تعداد بسیاری از آهوان به دلیل لغزندگی حاشیه کانال،‌ لیز خورده و در کانال تلف شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دشت‌آزادگان اظهار کرد: ‌با وجود مکاتبات و اقدامات انجام شده، ‌متاسفانه سازمان آب و برق خوزستان هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی این کانال در مسیر زیستگاه آهوان انجام نداده و اگر امسال نیز با خشکسالی روبه‌رو شویم، آهوان دوباره در خطر خواهند بود.

احمدوندی افزود: با تلاش بسیار، آبشخورهایی برای آهوان در مناطق به صورت مصنوعی ایجاد کرده‌ایم تا از نزدیک شدن آهوان به کانال جلوگیری شود. این اقدام موجب شده که امسال تلفات آهوان به صفر برسد.

وی گفت:‌ طبق آخرین سرشماری، ‌۳۵ راس آهو در سایت میشداغ وجود دارد که البته با توجه به زاد و ولدهای امسال، ‌این تعداد اکنون به بیش از ۵۰ راس رسیده است.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.