نماینده مرم دشت آزادگان: جذب نیروی غیربومی توسط شرکت‌های نفتی اوج بی‌عدالتی است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: نماینده مردم دشت‌ آزادگان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از جذب نیروی غیربومی توسط شرکت‌های نفتی این منطقه را اوج بی‌عدالتی دانست و گفت: اگر فکری به حال این وضعیت نشود، وزیر نفت را برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس فرا خواهیم خواند.

قاسم ساعدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار کرد: شهرستان دشت‌آزادگان با داشتن نرخ بیکاری ۳۶٫۷ درصدی از نظر نرخ بیکاری حائز رتبه دوم در میان شهرستان‌های استان است که با توجه به قابلیت‌ها، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در این منطقه نرخ بیکاری به هیچ وجه نباید به این میزان باشد، بلکه شهرستان دشت‌آزادگان و حتی هویزه باید رتبه اول اشتغال را در سطح استان داشته باشند.

وی با اشاره به وجود میادین نفتی و ۸۳ شرکت نفتی و غیرنفتی فعال در شهرستان‌های دشت‌ آزادگان و هویزه تصریح کرد: اگر مسئولین استانی با نگاه بومی ‌سازی اشتغال و بر حسب قوانین موجود در هیأت دولت ۶۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت‌های اشتغال را به جوانان بومی منطقه اختصاص دهند، این منطقه رتبه اول اشتغال را در سطح استان کسب خواهد کرد.

ساعدی، حذف جوانان دشت‌آزادگان و هویزه از ظرفیت‌های اشتغالزایی ایجاد شده و به کارگیری نیروهای غیربومی از سایر شهرستان‌ها و استان‌ها را بزرگترین چالش کنونی مردم دشت‌آزادگان و هویزه دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز با این پدیده بسیار شوم که طراوت و شادابی را از دل جوانان می‌گیرد مواجه هستیم و به کارگیری نیروهای غیربومی بزرگترین اجحاف ممکن در حق مردم منطقه است.

وی با اشاره به تبعات اجتماعی پدیده خطرناک به کارگیری نیروی غیربومی عنوان کرد: این موضوع اوج و غایت بی‌عدالتی را می‌رساند. شرکت نفت و گاز اروندان روزانه بیش از ۱۲۰ هزار بشکه نفت در منطقه دشت آزادگان استخراج می‌کند. با این وجود نه تنها در چارچوب وظایف اولیه خود در وزارت نفت در بعد عمرانی و آمایش سرزمینی اقداماتی انجام نمی‌دهد بلکه متأسفانه به اشتغال جوانان بومی منطقه هم توجهی نمی‌کند.

نماینده مردم دشت‌آزادگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود بیش از ۲۴۰۰ نیرو در شرکت نفت و گاز اروندان افزود: کمتر از ۱۰ درصد این ظرفیت به جوانان بومی دشت‌آزادگان و هویزه اختصاص دارد و مابقی نیروهای این شرکت متأسفانه از سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر است و این موضوع خلاف انسانیت، قانون، شریعت و اخلاق انسانی است.

ساعدی بیان کرد: شرکت‌های توسعه نفتی غرب کارون که تحت عنوان شرکت متن فعالیت می‌کنند؛ از بزرگترین شرکت‌های نفتی کشور محسوب می‌شود و کل نفت موجود در مناطق آزادگان شمالی و جنوبی، یادآوران و یاران را پوشش می‌دهد. طبق آمار واصله، این شرکت‌ها از نظر اشتغالزایی بومی در منطقه عملکرد خوبی ندارند و در صحبت‌هایی که با وزیر نفت داشتم، از به کارگیری نیروهای غیربومی در شرکت‌های نفتی انتقاد کردم که البته آقای زنگنه نیز این پدیده را خلاف قانون و اولویت را در جذب نیرو و با نیروهای بومی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: مدیران عامل شرکت نفت و گاز اروندان و شرکت‌های توسعه نفتی غرب کارون در زمان واگذاری پروژه‌ها و برخی امور به شرکت‌های پیمانکاری بر جذب نیرو نظارت نمی‌کنند، در صورتی که طبق مصوبه سنوات گذشته هیأت دولت، در مناطقی که شرکت‌های نفتی استقرار دارند، اولویت جذب نیرو توسط این شرکت‌ها باید با مردم بومی منطقه و ۷۰ درصد نیروها باید بومی باشد.

ساعدی گفت: اما نه تنها ۷۰ درصد نیروهای شرکت‌های نفتی مستقر در دشت‌آزادگان و هویزه بومی نیستند، بلکه متأسفانه نزدیک به ۹۰ درصد آن‌ها غیربومی هستند. یعنی این مصوبه به صورت معکوس به اجرا گذاشته شده که بسیار نگران‌کننده است.

وی ادامه داد: این پدیده که پیمانکارانی که از سایر استان‌ها به شرکت‌های استانی ورود و ظرفیت اشتغالزایی ایجاد شده را به نیروهای بومی استان خود اختصاص دهند، نشانگر اوج بی‌عدالتی است. اگر این شرکت‌ها در آینده نزدیک فکری به حال جذب نیروهای غیربومی در منطقه دشت‌‌آزادگان و هویزه نکنند، این موضوع را با مسئولان امنیتی کشور مطرح کرده و وزیر نفت را در صحن علنی مجلس فرا خوانده و خواهان پاسخگویی او در این زمینه خواهیم شد زیرا وزارت نفت باید بر این پیمانکاران نظارت کند.

نماینده دشت آزادگان تصریح کرد: اکنون شرکت‌های نفتی را در اوج فساد در اجرای قانون مشاهده می‌کنیم به صورتی که این شرکت‌ها از قوانین جدا شده‌اند و قانون ویژه و خاص خود را تعریف و اجرا کرده و حتی ناظری بر خود احساس نمی‌کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.