سفر استاندار به سوسنگرد؛ «غدیر» در راه دشت آزادگان / سبقت صادرات چذابه از شلمچه

عصر جنوب – asrejonoob.ir: استاندار خوزستان گفت: شبکه آبرسانی غدیر به زودی به شهرستان دشت آزادگان می رسد و مردم این شهرستان می توانند از آبی با کیفیت مناسب تر استفاده کنند.

غلامرضا شریعتی در حاشیه بازدید نیم روزه خود از شهرستان سوسنگرد، طرح آب رسانی غدیر، مرز چذابه و کلنگ زنی دو پروژه راه در این شهرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چهار بانده کردن جاده سوسنگرد که یک جاده پرترد و با تصادفات بسیار بود، از جمله پروژه های کلنگ زنی شده است.

وی افزود: بهسازی و آسفالت محور سوسنگرد به هویزه چون محل تردد خودروهای بی شماری است که اغلب آنها در فعالیت های اقتصادی حضور دارند، مورد نیاز بود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: یکی دیگر از بازدیدها، طرح آب رسانی غدیر بود که اکنون به دشت آزاگان رسیده و آب شرب این شهرستان ظرف دو تا سه هفته آینده به سیستم شبکه و طرح غدیر متصل می شود.

شریعتی با اشاره به اینکه طرح آب رسانی غدیر تمام منطقه دشت آزادگان از جمله هویزه، رفیع، سوسنگرد و تمام روستاها را پوشش می دهد، گفت: خط لوله قدیم برای روستاها استفاده می شود و خط لوله جدید هم برای شهرها برقرار شده است.

وی بیان کرد: طرح فوق تنها مشکل در سیستم پمپ ها داشت که برای پمپاژ آب اختلال ایجاد می کرد. وظیفه اصلاح این اشکال بر عهده آب و فاضلاب است ولی چون این امکان را ندارد از مجری طرح غدیر خواستم که آن را انجام دهد. مجری طرح نیز با قبول این پیشنهاد وعده اصلاح سیستم پمپاژ آب را داد.

استاندار خوزستان ابراز امیدوری کرد: امیدوارم بعد از به بهره برداری رسیدن طرح آب رسانی غدیر، شاهد یک آب باکفیت برای مردم شهرستان سوسنگرد باشیم.

شریعتی با اشاره به کاهش شوری آب سوسنگرد بعد از افتتاح طرح آب رسانی غدیر خبر داد: در حال حاضر شوری آبی که مردم منطقه از آن استفاده می کنند دو هزار و ۳۰۰ ای سی است ولی آبی که بعد از افتتاح طرح و ظرف دو تا سه هفته آینده به دست مردم می رسد، ای سی آن یک هزار و ۱۰۰ خواهد بود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر میزان کدورت آب دشت آزادگان ۵۰ است ولی با وصل کردن سیستم جدید، میزان این کدورت به ۶ کاهش پیدا می کند. بعد از افتتاح طرح غدیر آب بسیار با کیفیت تری از لحاظ شوری و سایر ویژگی ها مثل میزان پائین کدورت خواهیم داشت.

کلنگ زنی کمربندی دشت آزادگان

استاندار خوزستان در ارتباط با پروژه دیگر گفت: تکمیل کمبرندی دشت آزادگان است را نیز امروز کلنگ زنی کردیم. مطالعات احداث پل دوم اتصالی نیز در حال انجام است که در آینده شروع می شود.

شریعتی تأکید کرد: چون مرز چذابه یکی از مرزهای فعال خوزستان است و خصوصا امسال خیلی فعال تر شده و نقش بسیار مؤثری در صادرات عراق داشت.

وی ادامه داد: مرز چذابه در سه ماه اخیر ۲۳۰ میلیون دلار صادرات داشته و از مرز شلمچه با صادارت حدود ۱۶۰ میلیون نیز سبقت گرفت. چذابه در طول سال گذشته تنها ۷۰ میلیون دلار صادرات داشت ولی امسال با افزایش این رقم آن هم در سه ماه اول رشد بسیار خوبی را ثبت کرد.

استاندار خوزستان تأکید کرد: به تبع این رشد صادرات قطعا حمل و نقل در این مسیر به ویژه تردد ماشین های سنگین هم افزایش پیدا می کند و اگر از این محور بی تفاوت عبور و زیرساخت های لازم را فراهم نکنیم قطعا با افزایش حوادث مواجه خواهیم شد.

شریعتی اضافه کرد: به دلیل همین ترددهای بالا، صلاح کار بر بهبود زیرساخت های جاده ای در شهرستان دشت آزادگان بود؛  بنابراین تمام تلاش خود را در راستای اصلاح این راه به کار گرفتیم تا متناسب با حجم خودرو و باری که در مسیر است، بتوانیم زیرساخت های مسیر را افزایش دهیم.

وی تأکید کرد: قطعا با بهبود زیرساخت های جاده ای، شاهد کاهش تصادفات و مشکلات و در عین حال افزایش ایمنی جاده خواهیم بود. همچنین ارتقای وضعیت جاده ای باعث ایجاد جاذبه برای افزایش صادرات از این مرز می شود.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: به پیمانکار پروژه و مدیرکل راه و شهرسازی برای رعایت کیفیت کار تأکید می کنم. متأسفانه مسیرهای جاده ای وجود دارد که یک سال از افتتاح آن به علت زیرساخت های ضعیف با کیفیت بد کار مواجه می شویم.

تاکید بر کیفیت در جاده سازی

شریعتی افزود: چون حوزه راه یکی از زیرساخت توسعه برای استان است، بنابراین راه های خوزستان باید باکیفیت خوبی ساخته شود. در پروژه راهسازی محور اهواز به هفتکل نیز به مسئله کیفیت کار تأکید بسیاری داشتم.

وی بیان کرد: اصرارم به مدیرکل راه و شهرسازی و پیمانکاران حوزه راه، توجه به سرعت عمل در آماده سازی هست ولی قبل از آن روی مسئله کیفیت کار تأکید می کنم. در حقیقت بعد از گذشت حدود دو سال از افتتاح پروژه نباید جاده تکان خورده باشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: در کشورهای خارجی یک جاده بعد از گذشت ۳۰  سال کار، تکان نمی خورد ولی متأسفانه جاده های ما وقتی هنوز یک سال از افتتاح آنها نگذشته یا موج برمی دارد و یا اینکه نشست می کند.

شریعتی درخواست کرد: از رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی تقاضا دارم تا روی این مسائل و پروژه ها دقت کنند. در این بین راه و شهرسازی خوزستان یا برای آبروی کاری خود اهمیت قائل است و کار را خوب انجام می دهد و یا اینکه باید پاسخگوی مردم باشد.

وی در پایان به مزاح خطاب به خبرنگاران گفت: اگر مدیرکل راه و شهرسازی خوب کار نکرد مرتب یقیه اش را بگیرید چون وی باید خوب کار کند. هر کسی از یک فردی می ترسد و مدیرکل راه و شهرسازی باید از خبرنگاران بترسد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.