خانه ای از آبادان در میان برگزیدگان جشنواره معماری جهان + تصاویر
عصر جنوب: جشنوارهی جهانی معماری ۲۰۱۴ بهعنوان بزرگترین رویداد در این حوزه، با حضور ۳۰۰ اثر برگزیده از کشورهای مختلف در ۳۰ گروه رقابتی با کاربریهای مختلف، در سنگاپور برگزار شد.
در این جشنواره که بهمدت سه روز ادامه داشت، آثار برگزیده از سراسر جهان در گروههای متنوع و با کاربریهای مختلف به رقابت پرداختند و در این میان، پنج اثر از ایران در این رویداد حضور داشتند.
ساختمانهای تجاری، آموزشی، درمانی، فرهنگی، خانه، هتل، اداری، تفریحی و مذهبی از جمله بخشهای این جشنوارهی جهانی هستند. در بخش «خانه» این جشنواره، از ایران «ویلای شمسآباد» کار مشترک «دخی سربندی» و «علی شریعتی» و «خانه شریفیها» با طراحی «علیرضا تغابنی» و «خانهی آبادان»از دفتر معماری «فرشاد مهدیزاده» شرکت داشتند.
پروژهی «باشگاه صخرهنوردی پلور» با طراحی «لیدا الماسیان» و «شاهین حیدری» و «شهر رویاهای اصفهان» با طراحی «فرشاد مهدیزاده» و «رها اشرفی» هر دو در بخش طرحهای «آینده» به ترتیب در بخشهای بناهای تفریحی و ساختمانهای تجاری چندمنظوره با آثار دیگر رقابت کردند و در نهایت، از میان پنج اثر ایرانی، پروژهی «شهر رویاهای اصفهان» موفق به کسب عنوان برگزیده در بخش «آینده» (ساختمانهای تجاری چندمنظوره) شد.
همهی این آثار رتبههای برتر جایزهی معمار سال ۱۳۹۲ (مهمترین مسابقهی معماری در داخل ایران) را به خود اختصاص داده بودند.
در مرحلهی نخست جشنوارهی جهانی معماری ۲۰۱۴، ابتدا در هر گروه از هر ۱۰ اثر، یک اثر برگزیده و پس از آن، در رقابت بین آثار برندهی هر بخش، یک بنا بهعنوان ساختمان جهانی سال معرفی شد.
امسال پروژهی تکمیلشدهی «Chapel» از کشور ویتنام موفق شد جایزهی اصلی این جشنواره یعنی عنوان «ساختمان جهانی سال» را کسب کند و در بخش پروژههای آینده که به پروژههای در حال ساخت اختصاص دارد، جایزهی نهایی به طرح معماری گالری «Greater Victoria» از کشور کانادا رسید.
از جملهی پروژههای برگزیدهی هفتمین جشنوارهی جهانی معماری میتوان به «خانه درختها» در بخش «خانه» از ویتنام، در بخش «سکونتگاه» بنای «Curve» از کشور نروژ، در بخش «اداری» «کاخ لیبرتی» از استرالیا، در بخش «فضاهای آموزشی» کتابخانه «دالارنا مدیا» از کشور سوئد، در بخش «ورزشی» «مرکز ورزشی» سنگاپور، در بخش «پروژههای درمانی و سلامت» بنای «کریس اوبراین» از کشور استرالیا، در بخش «حملونقل» پروژهی «Scale Lane Bridge» از کشور انگلیس، در بخش «فرهنگ» «موزه دریایی» دانمارک، در بخش «خرید» مجتمع «Yalikaval Marina» از کشور ترکیه، در بخش «مذهب» کلیسای «La Ascensión del Señorh» اسپانیا، در بخش «مدرسه» آکادمی «Chobham» از انگلیس و در بخش «هتل و مجموعه تفریحی» نیز رستوران «Son LA» از ویتنام اشاره کرد.
خانه آبادان
آپارتمان مسکونی در آبادان
معمار: فرشاد مهدیزاده، رها اشرفی
موقعیت: آبادان، ایران
تاریخ: ۱۳۸۹
مساحت: ۶۰۰ مترمربع
وضعیت: ساختهشده
کارفرما: خانم مینا فلاح
جوایز: رتبه اول گروه مسکونی جایزه معمار ۱۳۹۰
پایگاه معماری ایران دربراه این بنا نوشته است: برنامه طرح، ساخت یک ساختمان مسکونی در سه طبقه، به صورت سه آپارتمان مجزا و یک واحد سرایداری در طبقه همکف بوده است و دید به فرودگاه (در غرب ساختمان) از طبقه آخر، از جمله خواستههای کارفرما بود.
ساختمان به شکل حجمی طراحی شده که ابعاد آن بر حسب فضاهای مورد نیاز برنامه تعیین شدهاند. عملکردهای خدماتی از جمله دسترسیها، داکتها، آشپزخانه و …، بر حسب موقعیت زمین، دسترسیها و پتانسیلهای نورگیری در این حجم چیده شدهاند و سپس حجم مانند رولت تا خورده و فضاهای زندگی و تقسیم واحدها در ارتفاع شکل گرفته است. وجود جعبههای خدماتی بر حجم و فضاها تاثیر گذاشته و پستی و بلندیهایی به وجود آورده که گشودگیها را شکل دادهاند. با ایجاد پیشامدگی (کنسول)، قسمتهایی از حجم به سایبانهایی برای نورگیرها تبدیل شدهاند که مانع ورود نور مستقیم به داخل حجم میشوند.
از دیگر عوامل مهم در جهتگیری حجم، باند فرودگاه آبادان در غرب ساختمان است. گشودگیهای طبقه سوم به باند فرودگاه، نقش مهمی در جهت بخشیدن به حجم ایفا میکنند. جهت حجم بدون گشودگیهای طبقه سوم، شمالی ـ جنوبی و ناشی از جهت تاخوردگی است. پس از باز شدن گشودگیها، یکباره معماری در طبقه آخر تغییر جهت میدهد و قسمت بالای حجم، چرخشی بر خلاف جهت هندسی خود پیدا میکند.
از مهمترین مسائل اقلیمی در محیط گرم و مرطوب آبادان، گرما و نور است؛ دمای هوا در تابستان، به طور متوسط ۴۵ درجه است. استقرار پنجرهها در سمت غرب و دید به فرودگاه به دلیل خواست کارفرما، طراح را واداشته از کنسولها و سایبانهایی که از کنشهای خود فرم به وجود آمده و بر حسب حرکت خورشید در طول روز، موجب سایهاندازی روی نورگیرها و پنجرهها میشود، استفاده کند تا مانع ورود مستقیم نور به داخل ساختمان و بروز پدیده گلخانهای شود. تکنیک دیگر، طراحی دیتیل ویژه برای گشودگیهاست، با ایجاد یک ضخامت ۷۰ سانتیمتری از گشودگیهای متعدد و باریک که شیشه در انتهای آن قرار دارد. برای استفاده بهتر از فضا و دولایه کردن جداره، فضای بین گشودگیها نیز به کمد تبدیل شدهاند.