جابجایی فرودگاه اهواز در موجی از بلاتکلیفی گم شده است
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز از هماهنگی های بین بخشی و حفاری ۱۰حلقه چاه نفتی در محدوده فرودگاه اهواز حفاری خبرداد.
بیژن عالی پور اظهارکرد: میدان نفتی کشف شده در محل فعلی فرودگاه اهواز جزو میدان های واقع در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون است و مذاکره برای فعالیت های نفتی در این محدوده در حال انجام است.
حمید بورد، عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل سابق شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اسفند سال ۱۳۹۱ اعلام کرد که طبق توافق وزارت نفت و راه و شهرسازی فرودگاه بین المللی اهواز به دلیل قرار گرفتن در یک لایه نفتی به نقطه دیگر از شهر منتقل می شود.
از سوی دیگر، احمد سیاحی معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در اردیبهشت امسال بیان کرد: تمام منطقه محدوده فرودگاه اهواز نفتی است و مسوولان شرکت نفت مدعی اند در زیر مناطق زوئیه، علی آباد و فرودگاه مخازن نفتی وجود دارد.
ناصر صفاری مدیرکل سابق فرودگاههای خوزستان گفته بود” وزارت نفت اعلام میکند که اعتباری در دست ندارد. این در حالی است که ما انتظار داریم همانطور که به دیگر پروژههای مربوط به نفت اعتبار اختصاص داده میشود، اعتباری نیز به پروژه فرودگاه اهواز اختصاص یابد. این موضوع درحالی از سوی مسوولان نفتی کشور مطرح میشود که در صورت جابهجایی فرودگاه، درآمد حاصل از استحصال نفت موجود ذخایر نفتی در فرودگاه فعلی بهراحتی این هزینه را جبران خواهد کرد و در درازمدت درآمد حاصله از فروش نفت و محصولات آن عواید مناسبی را برای استان و کل کشور دربر خواهد داشت و از طرف دیگر آسایش و رفاه حال بیشتر مردم را موجب میشود.”
و اما امروز به رغم گذشت حدودا سه سال از زمان تصمیم گیری دولت مبنی بر جابجایی فرودگاه اهواز، این جابجایی هنوز در پرده ای از ابهام باقی مانده است؛
مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان در پاسخ به این سوال که طرح جابجایی فرودگاه اهواز به کجا رسید، گفت: کارگروهی با ریاست معاون عمرانی استانداری خوزستان، سه نفر از اعضای هیات مدیره شرکت فرودگاه ها در تهران، فرماندار و شهرداراهواز، راه و شهرسازی و تعدادی از مدیران حوزه های خدمات رسانی شهری تشکیل شد که ضمن بررسی و انجام مطالعات نهایی، در خصوص سرمایه گذاری نیز مذاکراتی با دو سه گروه خارجی برای ساخت فرودگاه صورت گرفت.
محمدسعید شرفی با بیان این که هنوز کار ساخت فرودگاه آغاز نشده است، بیان کرد: فرودگاهی با ابعاد ۱۲۰۰هکتاری یکسری مطالعات نیاز دارد و فعلا زمان بندی خاصی برای این جابجایی در نظر گرفته نشده است.
وی تصریح کرد: هم اکنون در فاز مطالعات و پیگیری اخذ مجوزهای لازم از محیط زیست هستیم که بعد از آن در صورت آماده بودن مقدمات کار، بهره برداری از فاز اول حداقل ۵ سال از زمان پایان مطالعات خواهدبود و این مطالعات نیز قطعا کمتر از یک سال نخواهدبود.
شرفی هزینه ساخت فرودگاه جدید اهواز را ۲۹هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: فرودگاه در دو فاز تعریف شده که فاز اول حداقل ۱۷هزارمیلیاردریال و فاز دوم نیز ۱۲هزارمیلیاردریال برآورد اعتبار شده است.
مدیرکل فرودگاه های خوزستان با تاکید بر این که علت جابجایی فرودگاه اهواز به بحث کشف نفت در محوطه آن مرتبط نیست، عنوان کرد: از آن جایی که فرودگاه اهواز کوچکترین فرودگاه کشور است و امروز دیگر ظرفیت جابیجایی مسافر را ندارد، توسعه زیرساخت های فرودگاهی ما به عنوان یک چالش جدی پیش رو است؛ لذا باید این زمین ۲۸۰هکتاری را ترک کرده و فرودگاه را به زمین ۱۲۰۰ هکتاری که استان در نظر گرفته، انتقال داد.
شرفی در خصوص حفر حلقه های چاه نفت در محوطه فرودگاه اهواز اظهارکرد: هنوز حفاری چاه و ساخت دکل در محوطه فرودگاه اهواز شروع نشده است ودر اطراف فرودگاه نیز از قدیم الایام حفاری انجام می شد.
وی ادامه داد: پیش تر قراربود وزارت یا شرکت نفت، زمین فرودگاه را خریده و از نفت های زیرزمینی این منطقه استفاده کند اما ظاهرا با برخوداری از تکنولوژی جدید قادرند حفاری را به صورت اریب و خارج از محوطه انجام داده و نفت زیر فرودگاه را بدون تملک زمین استخراج کنند؛ لذا از خرید زمین فرودگاه سرباز زدند. در صورت تمایل دوباره به حفر چاه در محوطه، تا زمانی که شرکت نفت زمین را نخرد اجازه حفر چاه نخواهیم داد.
فرشته موسوی