مرگ کارون ، با برداشت بی‌رویه آب

عصر جنوب: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: حیات خوزستان بزرگ بستگی کامل به نحوه تداوم جریان رودخانه کارون دارد و باید اذعان کنیم که تمدن‌های باستانی دشت خوزستان مدیون رودخانه کارون و سایر رودخانه‌های جاری در آن است.

پیمان رجبی اظهار کرد: همان‌طور که در تصاویر ماهواره‌ای شواهد آن کاملا مشخص است، رودخانه کارون بارها دچار تغییر مسیر شده‌است.

رجبی افزود: بنابراین رودخانه همان قدر که در شکل‌گیری، رشد و گسترش تمدن‌های این ناحیه موثر بوده، در نابودی بخش‌هایی از تاریخ و تمدن‌های موجود در مسیر هم سهمی داشته است. رودخانه کارون در طول تاریخ به علل مختلف زمین‌شناسی شامل سهولت فرسایش‌پذیری و رسوب‌گذاری که به بافت و نوع خاک منطقه بستگی داشته و همچنین عوامل تکتونیکی، دچار تغییر مسیرهای متعددی خصوصا از رودهای سرچشمه آن شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور خوزستان ادامه داد: عوامل فرسایش‌پذیری در منطقه نقش محسوس‌تری را نسبت به سایر عوامل در این فرایند ایفا نموده است؛ چرا که سدهای فراوانی که در این منطقه و بر مسیر رودخانه قرار دارند با تجمع رسوبات فرسایش یافته در پشت دیواره خود، شاهد کاهش محسوس عمر بازدهی خود خواهند بود که برای رفع این موانع و مشکلات نیازمند صرف زمان و هزینه‌های هنگفت هستیم. این مورد یکی از چالش‌های بزرگ در مسیر ادامه حیات رودخانه کارون است، به ویژه این‌که دشت خوزستان را می‌توان یکی از قطب‌های کشاورزی ایران دانست.

پیمان رجبی گفت: از دیگر چالش‌های موجود در مسیر حیات رودخانه کارون می‌توان به بحث آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از دفع سموم کشاورزی، فاضلاب‌های سنتی و صنعتی، برداشت بی‌رویه آب جهت استفاده‌های خارج از رده و منسوخ شده کشاورزی نظیر آبیاری غرق‌آبی اشاره کرد.

وی یادآورشد: امید است در کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر در خصوص رودخانه کارون به راهکارهایی موثر در این زمینه پرداخته شود چرا که پیشگیری بهتر از درمان است.

به گزارش ایسنا کنفرانس ملی ”فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون در توسعه شهرها و حومه هم مسیر” قرار است ۱۳ و ۱۴ اسفندماه در اهواز برگزار شود.

ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.