انتقاد از عدم واکنش مسئولان استان نسبت به تعرض اخیر به حریم دانشگاه

عصر جنوب: رعایایی با بیان این‌که دانشگاه نباید به راحتی توسط افراد معلوم‌الحال مورد تعرض قرار بگیرد، اظهار داشت:در صورتی که اگر این موضوع بررسی شود کاملا مشخص است که این افراد حرفه‌ای هستند و کار و شغل‌شان زمین‌خواری است.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با یادآوری نقش پررنگ این دانشگاه در دوران دفاع مقدس به‌عنوان یکی از دانشگاه‌های خط مقدم جبهه، از برگزاری ”جشنواره فرهنگی و هنری نکوداشت هفته دفاع مقدس” در این دانشگاه از ۳۱ شهریور تا ۱۲ مهرماه خبر داد.
 دکتر محمد رعایایی‌اردکانی در نشست خبری که امروز ۳۰ شهریورماه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، با اهدای سلام به روح معمار کبیر انقلاب و آرزوی سلامتی و طول عمر با برکت برای رهبر معظم انقلاب و همچنین درود بر روان پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس به‌ویژه شهدای بزرگ دانشگاهی، اظهارداشت: دانشگاه شهیدچمران که در گذشته همراه با دانشگاه علوم پزشکی به نام جندی شاپور خوانده می‌شد با آغاز جنگ تحمیلی به پایگاه مهمی برای کمک به رزمندگان در جنگ و مکان و مأمن سردار بزرگ جنگ‌های نامنظم یعنی شهیدچمران تبدیل شد که به همین مناسبت نیز پس از شهادت این مرد بزرگ و به واسطه حضور وی در این فضا، به دانشگاه شهیدچمران تغییر نام یافت.
وی افزود: البته این دانشگاه پیش از این با دانشگاه علوم پزشکی تحت عنوان جندی‌شاپور یک دانشگاه مشترک محسوب می‌شد و بنابراین تمام خدماتی که در دوران جنگ ارایه شد از سوی هر دو دانشگاه و ذیل نام جندی‌شاپور انجام شد‎؛ نقش دانشگاه شهیدچمران در دوران دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و به عبارتی یکی از دانشگاه‌های خط مقدم جبهه بود که با توجه به خدمات ارزنده آن در دوران دفاع مقدس برای رزمندگان ایجاب می‌کرد پس از پایان جنگ تحمیلی به نحو مناسبی از سوی مسؤولان مورد رسیدگی قرار گیرد و عقب‌ماندگی‌های آن به طور مطلوب جبران شود در حالی که این اتفاق هیچ‌وقت به آن صورت محقق نشد.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز خاطرنشان کرد: تمام امکانات دانشگاه در دوران دفاع مقدس در خدمت جنگ و در راستای کمک به رزمندگان استفاده شد؛ بیمارستان‌های آْن زمان یعنی بیمارستان گلستان و امام خمینی (ره) کنونی به‌طور کامل در اختیار رزمندگان و مداوای مجروحان جنگی قرار گرفت؛ همچنین فضای فعلی دانشگاه به‌عنوان مقر پشتیبانی لجستیکی جنگ در اختیار رزمندگان بود. باشگاه دانشگاه نیز به‌عنوان مقر ستاد فرماندهی نیروهای جنگ در دفاع مقدس استفاده می‌شد.
رعایایی ادامه‌‌داد: همچنین امکانات تجهیزاتی و ماشین‌آلات دانشگاه در اختیار رزمندگان قرار داشت به‌طوری که هم اکنون تعداد زیادی از ماشین‌های سوخته و اوراق‌شده دوران جنگ در ضلع شمالی دانشگاه از آن دوران به یادگار مانده‌است؛ مهم‌تر از همه، اعزام شماری از دانشگاهیان اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان به صحنه دفاع مقدس بود به طوری‌که سرداران بزرگ و شهیدانی مانند علم‌الهدی، مصدق طاهری و شهید بقایی و سردارانی همچون دریادار شمخانی از این دانشگاه بودند که افتخار همه ملت ایران هستند.
وی خاطرنشان کرد: ‌اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از دوران دفاع مقدس در آستانه بزرگداشت مقام این شهدا و ایثارگران و پاسداری از فرهنگ شجاعت، ایثار و پایداری با‌عنوان جشنواره فرهنگی و هنری بزرگداشت هفته دفاع مقدس هستیم و برنامه‌هایی شامل پخش فیلم‌های معروف مستند(مانند سرزمین خورشید)، اکران فیلم‌های معروف مستند(آبادانی‌ها)، اجرای نمایش‌های خیابانی(مانند گلادیاتور) و برخی مراسم‌های ویژه، برپایی نمایشگاه‌ها و غیره در حوزه فرهنگی اجرا می‌شود.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان این‌که فکر می‌کنم واقعا دانشگاه هم در این عرصه عهده‌دار این رسالت است و هم جای کار بسیار دارد که بزرگداشت دفاع مقدس را به طور کامل و کمال برگزار کند به حضور دانشگاهیان این دانشگاه در جبهه‌های جنگ اشاره و اظهار کرد: در مجموع تعداد رزمندگان، جانبازان، آزادگان و شهدا از هیأت‌علمی و کارکنان ۱۵۰ نفر، شهدای دانشجو بیش از ۵۰ نفر و تعدادی کمتر نیز شهید کارمند تقدیم انقلاب شد.
رعایایی همچنین با گریزی بر وضعیت فعلی این دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ دانشگاه شهیدچمران اهواز در زمینی به مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار در سال ۱۳۳۴ تأسیس شد که در سال آینده آیین بزرگداشت  شصتمین سال تأسیس آن را برگزار خواهیم کرد. در این مدت دانشگاه فراز و نشیب‌های بسیاری را گذرانده‌است و اکنون یکی از دانشگاه‌های مادر از لحاظ وسعت، تعداد دانشجو و هیأت‌علمی با قریب به ۱۷ هزار دانشجو و نزدیک به ۵۰۰ عضو هیأت‌علمی است.
وی افزود: همچنین در مجموع تعداد رشته‌های دانشگاه در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری به بیش از ۲۵۰ رشته می‌رسد و در سال اخیر پذیرش دانشجو در مقاطع دکتری، کارشناسی‌ارشد و کارشناسی به ترتیب ۲۵۲، هزار و ۶۸۴ و هزار و ۷۷۷ نفر بوده‌است که پذیرش کارشناسی و کارشناسی‌ارشد با توجه به تغییرات سال‌های اخیر از نظر کیفی‌سازی آموزش تقریبأ برابر شده‌است.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با یادآوری وضعیت دانشگاه در سال ۶۱ هم‌زمان با آغاز به کار آن پس از جنگ تحمیلی تصریح کرد: ‌در این سال تعداد دانشجویان کارشناسی‌ارشد دانشگاه به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسید و می‌توان گفت در مقطع دکتری هم یک رشته بیشتر وجود نداشت که می‌توان رشد کمی و کیفی و توسعه دانشگاه را در این مدت مقایسه کرد؛ همچنین در سال ۵۴ در مجموع تعداد دانشجویان دانشگاه حدود چهار هزار نفر بود که اکنون به ۱۷ هزار نفر افزایش یافته‌است.
رعایایی ادامه‌داد: با این حال در مجموع از رشد کمی و کیفی دانشگاه راضی نیستیم و به‌ویژه در مقایسه با دانشگاه‌های همجوار این رشد و توسعه رضایت‌بخش نیست و آنچه حق دانشگاه است اتفاق نیفتاده است زیرا معتقدم که حق و لیاقت خوزستان حداقل برای دانشگاه مادر آن بسیار بیش از این است و بسیار بهتر و بیشتر باید کار می‌شد که امیدواریم در این مدت بتوانیم بخشی از این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.
وی در توضیح این عقب‌ماندگی‌ها به طرح جامع دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: طرح جامع دانشگاه در سال ۳۴ هم‌زمان با تأسیس آن باید آغاز می‌شد اما اکنون با وجود گذشت ۶۰ سال هنوز درصد بسیار زیادی از آن باقی مانده‌است؛ البته این طرح، طرح بلندمدتی بوده‌است اما نه به اندازه ۶۰ سال. از سوی دیگر وقتی این دانشگاه را به‌طور مثال با استانی مانند یزد مقایسه می‌کنم شاهد هستیم که سال ۵۴ که دانشگاه شهیدچمران به‌عنوان یک دانشگاه مادر فعالیت می‌کرد در استان یزد تنها یک دانشسرای عالی وجود داشت که فقط فوق دیپلم برای آموزش‌وپرورش تربیت می‌کرد اما اکنون همان دانشسرا به یک دانشگاه در اندازه دانشگاه شهیدچمران تبدیل شده‌است.
رعایایی‌اردکانی افزود: البته جای خرسندی است که در خوزستان یک دانشگاه به شش تا هفت دانشگاه تبدیل شده‌است اما حق خود دانشگاه شهیدچمران بیش از این بود زیرا در زمان جنگ به علت عدم امکان اجرای کار عمرانی و توسعه‌ای بودجه دانشگاه مصرف نشد و در نتیجه بودجه به تهران بازگشت داده می‌شد که از این جهت دانشگاه متضرر شد و از سوی دیگر هنگامی‌که کار بودجه‌بندی دانشگاه‌ها آغاز شد مبنای کار براساس بودجه آخرین سال قرار گرفت؛ به طور مثال آخرین بودجه دانشگاه‌ها در سال ۶۸ ملاک و مبنای بودجه‌بندی شد؛ در حالی که مبنای دانشگاه‌های دیگر بسیار بالا تر بود و اکنون در مقایسه با دانشگاه‌های هم تراز، بودجه  دانشگاه شهیدچمران در وضعیت بسیار نامطلوبی است.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز در پاسخ به سؤوالی در خصوص برنامه‌های مدیریت دانشگاه برای جبران عقب‌ماندگی‌ها خاطرنشان کرد: ‌باید درنظر داشت که یک سیاست کلی در سطح کشور و یک سیاست منطقه‌ای در سطح استان وجود دارد؛ در سطح کشور یکی از مشکلات عمومی فرار مغزهاست که به سادگی نمی توان با آن برخورد کرد زیرا بسیاری از فاکتورها در آن دخیل است.
رعایایی افزود: در خوزستان هم این مشکل وجود دارد و از سوی دیگر با توجه به اقلیم ویژه و جغرافیای خاص استان که شش ماه از سال دمای هوا به بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد باید امکاناتی جذاب برای نخبگان ایجاد کرد که ماندگاری آن‌ها را در استان افزایش دهد؛ البته در خوزستان مشکل تنها افزایش ماندگاری متخصصان غیربومی نیست بلکه در میان بومی‌‌ها نیز در آستانه شدت‌یافتن گرمای هوا یک افزایش سینوسی در تقاضای انتقال ایجاد می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه تنها می‌تواند امکانات رفاهی به نسبت بهتری در مقایسه با مناطق دیگر برای نخبگان فراهم کند؛ همچنین ایجاد یک فضای روانی خوب و مناسب که اعضای هیأت‌علمی احساس آرامش و اشتراک مساعی کنند و بدانند گفته‌ها و حرف‌ها  و نظرات آن‌ها در کار آن‌ها و در جهت پیشرفت دانشگاه دخالت داده می‌شود می‌تواند مؤثر باشد و معتقدم اگر این زمینه‌ها فراهم شود بسیاری از افراد در استان ماندگار خواهند شد.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی از برنامه‌ریزی برای تشکیل کلاس‌ها از اول مهر خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال تقریبأ تا حدودی فرایند ثبت‌نام، انتخاب واحد و حذف و اضافه زودتر آغاز شد که کلاس‌ها حتمأ از اول مهر به‌طور کامل تشکیل شود و هیچ بهانه‌ای برای عدم تشکیل کلاس‌ها وجود نداشته باشد؛ همچنین یک برنامه افتتاحیه آغاز سال تحصیلی در دانشکده علوم برگزار می‌شود و دانشکده‌ها  نیزبه فراخور خود و برای توجیه دانشجویان جدیدالورود برنامه‌هایی را تدارک خواهند دید.
رعایایی با ابراز گلایه‌مندی از عدم واکنش مسئولان و مدیران استان نسبت به تعرض و حرمت‌شکنی‌های اخیر به حریم دانشگاه توسط برخی که کار و شغل آن‌ها را زمین‌خواری دانست، خاطرنشان کرد: در استان خوزستان  و به ویژه اهواز یک نوع ذهنیت در اذهان مدیران وجود دارد که شاید چون در اهواز از قبل از انقلاب  و نزدیک به ۵۰، ۶۰ سال دانشگاه وجود داشته است شاید خیلی ارزش واقعی دانشگاه را نمی‌دانیم و به آن قائل نیستیم به همین دلیل در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال اخیر حرمت و حریم دانشگاه از سوی افرادی که کار و شغل آن‌ها زمین‌خواری است، مورد تعرض قرار گرفت.
وی افزود: این در حالی است که دانشگاه در سال ۳۴ تأسیس شد و زمین‌ها در همان زمان به تملک دانشگاه درآمد و از آن زمان تاکنون این محوطه و اراضی به‌عنوان دانشگاه و متعلق به دانشگاه است؛ معتقدم حرمت یک مؤسسه ملی علمی و یک دانشگاه نیز مانند حوزه‌علمیه و مسجد، مقدس و محترم است و وقتی چنین مکانی مورد تعرض قرار می‌گیرد و هیچ مسئولی واکنشی نسبت به موضوع نشان نمی‌دهد بسیار جای تعجب است.
سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز در ادامه به حادثه تعرض شبانه به کوی اساتید دانشگاه با کمک نیروی انتظامی در بامداد ۲۸ اسفند سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در واقع این فرد زمین‌هایی که در آن زمان تملک شده و ایرادات آن نیز رفع شده‌است به بهانه تطبیق نداشتن به طور مثال یک امضاء‌، مدعی شده‌است و اقدام به سند گرفتن برای بخشی از زمین‌های دانشگاه و تعرض به آن کرده‌است؛ در حال حاضر نیز برای دو بخش دیگر دانشگاه مدعی شده‌است.
رعایایی با بیان این‌که دانشگاه نباید به راحتی توسط افراد معلوم‌الحال مورد تعرض قرار بگیرد، اظهار داشت: حتی با شورای تأمین استان در این خصوص صحبت شد. البته از قوه قضاییه نیز خواهشمندیم این موضوع را مورد توجه و پیگیری جدی قرار دهند زیرا این قبیل تعرض‌ها به حریم دانشگاه گرفتاری بزرگی ایجاد می‌کند که بخش عمده ای از فکر، وقت و انرژی دانشگاه درگیر آن می‌شود. در صورتی که اگر این موضوع بررسی شود کاملا مشخص است که این افراد حرفه‌ای هستند و کار و شغل‌شان زمین‌خواری است. نکته دیگر این است که این فرد سال ۸۹ از قوه قضاییه حکم گرفته است اما آن را حالا اجرا کرده‌است که انتظار می رود مسؤولان استان نسبت به موضوع واکنش مناسب‌تری نشان دهند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.