می‌شد بدون ایجاد کانون ریزگرد در “هورالعظیم” نفت استخراج کنند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: استخراج نفت از تالاب هورالعظیم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی منجر به خشک شدن این تالاب شد در حالی که می‌شد با دستگاه‌های مخصوص بدون ایجاد یک کانون ریزگرد ۱۰ هزار هکتاری برای استان خوزستان، نفت استخراج کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: استخراج نفت از تالاب هورالعظیم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی منجر به خشک شدن این تالاب شد در حالی که می‌شد با دستگاه‌های مخصوص بدون ایجاد یک کانون ریزگرد ۱۰ هزار هکتاری برای استان خوزستان، نفت استخراج کنند.

کیامرث حاجی زاده در سمینار مدیریت بحران که امرور(پنجشنبه، ۱۱ آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بارها گفته‌ام که خوزستان یک استان دائم‌البحران شده است. علت آن نیز مشکلاتی است که به دلیل شرایط جغرفیایی یا زیرساخت‌های استان ایجاد شده است.

وی افزود: در خوزستان پنج مدل آب و هوایی مختلف وجود دارد. همچنین زیرساختهای خوزستان پیش از انقلاب اسلامی ساخته شده است که‌ این زیرساخت ها در زمان جنگ از بین رفتند. خوزستان در این دوران توسعه پیدا کرد و جمعیت استان نیز افزایش یافت اما زیرساخت‌های ما توسعه پیدا نکردند و این مساله مشکلاتی را برای خوزستان ایجاد کرده است.

حاجی زاده بیان کرد: درگیری‌های تروریستی در کشورهای همسایه و عدم ثبات مدیریت در این کشورها، سدسازی غیرکارشناسانه که موجب خشک شدن تالاب هورالعظیم که دو سوم آن در عراق قرار دارد شده است و این تالاب را به یک کانون گرد و غبار برای استان تبدیل کرد. مسئولان این کشور هیچ احاطه‌ای بر مسائل زیست محیطی ندارند و حتی دستگاه های پالایش و هواشناسی را نیز در این مناطق مستقر نکرده‌اند و این مساله موجب بروز مشکلاتی برای سیستم‌های پایش و سیستم هواشناسی ما شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برخی کارهای غیرکارشناسی شده در کشور نیز مانند استخراج نفت از تالاب هورالعظیم بدون در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی منجر به خشک شدن این تالاب شد در حالی که می‌شد با دستگاه‌های مخصوص بدون ایجاد یک کانون ریزگرد ۱۰ هزار هکتاری برای استان خوزستان، نفت استخراج کنند.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده تاکنون ۸۰ درصد این تالاب آبگیری شده است تا بخشی از کانون‌های ریزگرد فوق حاد خوزستان کنترل شود.

وی بیان کرد: با رقم بالایی که سال گذشته از سوی دولت برای حل مشکلات خوزستان در نظر گرفته شد، وزارت جهاد کشاورزی در دو بخش نهالکاری و آبرسانی به کانون‌های ریزگرد فوق حاد خوزستان مسئول کنترل ریزگردها در استان شد. در همین راستا حدود پنج هزار هکتار از اراضی جنوب شرق اهواز نهالکاری شدند و پس از تابستان نیز نهالکاری‌ها دوباره از سر گرفته شده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: همچنین برای آبرسانی به کانون‌های ریزگرد فوق حاد خوزستان کانال بزرگ ۴۰ کیلومتری با پهنای ۳۰ متر احداث شده است. فکر می‌کنم تا پایان آبان‌ماه آبرسانی کانون‌های ریزگرد جنوب شرق اهواز آغاز شود. در مرحله اول قرار است ۴۲ هزار هکتار از این اراضی و برای تکمیل کار نیز در نهایت ۱۰۰ هزار هکتار از این اراضی آبرسانی شوند.

وی گفت: در کارهای مدیریت بحران عدم وجود یک کمیته علمی پژوهشی احساس می‌شد که این کمیته را با حضور حدود ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مجموعه‌ای از نخبگان تشکیل دادیم و این سمینار سومین سمیناری است که از دل این کمیته برگزار شده است. همچنین شورای اطلاع رسانی و تامین و توزیع ماسک در استان خوزستان با مشارکت بخش خصوصی راه‌اندازی شده است.

حاجی‌زاده ادامه داد: درخت کنوکارپوس یکی از مولفه‌‌های ایجاد مشکلات تنفسی است. دلایل دیگر فلرهای نفتی هستند که شهر اهواز را احاطه کرده‌اند. در دزفول تعداد درختان کنوکارپوسی کاشته شده از تعداد این درختان در آبادان و خرمشهر بیشتر است اما چرا مردم در اهواز، آبادان و خرمشهر دچار تنگی نفس می‌شوند؟ علت آن وجود صنایع مختلف نفت و گاز، پتروشیمی و … در این شهرها است. درست است که این صنایع موجب ثبات، امنیت و نگهداشتن نخبگان در استان خوزستان هستند اما باید به پیوست‌های زیست محیطی نیز توجه کرده و آن‌ها را رعایت کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه برخی مسئولان به تعهدات خود در زمینه مشکلات تنفسی پایبند نبوده اند، بیان کرد: برخی شرکت‌ها حاضر نشدند در تامین و تهیه ماسک کوچک‌ترین کمکی به ما کنند که از این شرکت‌ها گلایه داریم. شما و خانواده‌هایتان نیز در خوزستان زندگی می‌کنید و این برخورد‌ها درست نیست.

وی با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز گفت: اگرچه مشکلی که در منطقه منبع آب رخ داد یک بحران نیست اما اگر دنبال نشود می‌تواند به عنوان یک بحران در سطح استان خوزستان مطرح شود. درباره این منطقه در گذشته مصوباتی داشتیم و تخصیص اعتباراتی نیز در نظر گرفته شده بود اما در نهایت تمام این مسائل تنها روی کاغذ باقی ماندند. باید با در نظر گرفتن تسهیلاتی برای ساکنان این منطقه شرایط جابه‌جایی آن‌ها را فراهم کنیم. امیدواریم در آینده بتوانیم مشکلات آنها را برطرف کرده و ساکنان این منطقه را از این شرایط خارج کنیم.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: شاید نتوانیم بحران‌ها را از بین ببریم اما می‌توانیم با پیشگیری و پیگیری در دوران بحران آگاهی بخشی لازم را انجام دهیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.