خوزستان ۳۰ هزار هکتارظرفیت کشت چغندر قند را دارد/ساخت پنج کارخانه قند ضروری است

عصرجنوب-asrejonoob.ir:معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به افزایش ظرفیت تولید چغندرقند و نیشکر، ساخت دستکم پنج کارخانه جدید در کشور به ویژه استان های خوزستان و ایلام ضروری است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «عباس کشاورز» در جشن ملی تولید شکر که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، افزود: در خوزستان دستکم تا ۳۰ هزار هکتار ظرفیت کشت چغندر قند داریم و با ارتقای عملکرد ۹ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار باید ظرفیت کارخانه های فرآوری نیز افزایش پیدا کند.

** امکان افزایش چهار میلیون تنی کشت پاییزه چغندرقند در چهار سال آینده
وی گفت: در برنامه ششم توسعه سطح زیرکشت بهاره چغندر قند ثابت می ماند و با استفاده از روش های نوین آبیاری، کشت نشایی، روش های کشت ۲۵ در ۴۰ و ۲۰ در ۵۰ و همچنین کشاورزی حفاظتی در فصل های خارج از کشت می توانیم در سه تا چهار سال آینده میزان بازده کشت پاییزه را به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تا چهار میلیون تن افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه عملکرد کشت بهاره نیز باید حدود ۱۲ درصد افزایش یابد؛ در حالی که اکنون با مراعات الگوی کشت دریاچه ارومیه کشور ظرفیت تولید نزدیک ۶ میلیون تن چغندر بهاره را داریم.
به گفته وی، باید به تدریج به ۵۵ هزار هکتار سطح زیرکشت پاییزه چغندرقند برسیم که امسال این برنامه ناظر بر ۴۵ هزار هکتار است که ۲٫۵ برابر رشد را نشان می دهد. عملکرد این محصول در کشت پاییزه نیز باید به ۶۷ تا ۶۸ تن برسد.
وی اضافه کرد: البته امسال در خوزستان عملکرد تولید کشت پاییزه بالای ۷۱ تن بود که نشان می دهد این ظرفیت تولید در کشور وجود دارد.
وی سه سیاست افزایش بهره وری آب، تناوب کشت نیشکر و چغندرقند و ارتقای فناوری را به تولیدکنندگان توصیه کرد و گفت: به ازای هر مترمکعب آب در کشت بهاره چغندرقند نباید کمتر از ۸۰۰ تا ۸۵۰ گرم و در کشت پاییزه ۱۲۵۰ تا ۱۳۰۰ گرم تولید شود که این خط قرمز ماست.

** تولید ناموفق نیشکر
کشاورز اجرای طرح افزایش تولید نیشکر در کشور را چندان موفق ندانست و افزود: ما درباره نیشکر دستکم باید به تولید ۸۰۰ هزار تن برسیم.
به گفته وی، در سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۹۵ سرانه تولید نیشکر از ۲۵۰ گرم به ۲۸۰ گرم و میزان آب مصرفی از چهار به ۳٫۶ مترمکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: تولید شکر به ازای هر مترمکعب آب در برنامه سوم توسعه ۲۵۴ گرم، در برنامه چهارم ۳۳۳ گرم، در سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ نزدیک ۴۳۶ گرم و پس از آن ۵۶۱ گرم شد؛ اکنون بابت تولید هر یک کیلوگرم شکر ۱٫۸ مترمکعب آب باید مصرف شود.
کشاورز تاکید کرد با توجه به محدودیت منابع آب باید در تولید نیشکر بازنگری شود.

** هیچ بخشی به اندازه بخش کشاورزی مواظب آب نیست
معاون زراعی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگرچه برخی بخش کشاورزی را به بی توجهی به کمبود آب متهم می کنند اما فکر نمی کنم هیچ مدیریتی در کشور به اندازه این بخش مواظب آب باشد.
وی یکی از هنرهای دولت تدبیر و امید را افزایش تولید مفید دانست و گفت: توانستیم در سه سال بیش از ۲۵درصد به تولید شکر بیفزاییم.
وی اضافه کرد: سیاست های ما درباره نیشکر افزایش سطح زیرکشت از حدود ۴۲ هزارهکتار به نزدیک ۹۰ هزارهکتار بود اما نیشکر ما هنوز به سطح برنامه سوم نرسیده است.
به گفته وی، در برنامه سوم توسعه برای شکر ۲۵ کیلو و ۵۰۰ گرم تقاضا داشتیم که ۱۵ کیلوگرم تولید شد. در برنامه چهارم تقاضا ۲۹ کیلو و ۴۰۰ گرم بود که ۱۳ کیلوگرم تولید کردیم و در برنامه پنجم توسعه منتهی به سال ۱۳۹۲، ۲۹ کیلو و ۵۰۰ گرم تقاضا وجود داشت که ۱۵ کیلوگرم تولید شد که نشان می دهد بیش از ۵۰ درصد توفیق نداشتیم.
وی درباره میزان واردات شکر گفت: در برنامه ششم توسعه قرار است به ازای هر نفر هشت کیلوگرم شکر وارد شود که این میزان در ۲ برنامه قبلی توسعه ۱۷ تا ۲۰ کیلوگرم بود.
به گزارش ایرنا، جشن ملی تولید شکر یکشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رییس دفتر رییس جمهوری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این جشن «جمال الدین عباسیان، مهدی مفیدی و اسماعیل برادران حسینی» به عنوان تولیدکنندگان برتر شکر معرفی شدند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.