فعال شدن کانون های گرد و غبار بر اثر خشکسالی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگرد گفت: خشکسالی کانون های گرد و غبار در خوزستان را فعال کرده است بنابراین بهتر است دستگاه های ذیربط به وظایف خود عمل کنند.

ضیاءالدین شعاعی در خصوص پدیده گرد و غبار در چند روز گذشته در اهواز و برخی شهرهای خوزستان افزود: این میزان گرد و غبار و سرعت باد در چند سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به جریان های باد در کشور گفت: به عنوان مثال بادهای کشور، از شمال به سمت جنوب وارد و در امتداد مرزهای ایران از شمال خلیج فارس خارج می شوند.

وی افزود: این جهت باد در زمستان معکوس بوده و از جنوب به سمت شمال است اما حادثه سه شنبه گذشته ( ۷ بهمن ) در اهواز به صورتی غیر طبیعی و با سرعت بالای ۱۱ کیلومتر بر ساعت وارد جنوب خوزستان شد.

شعاعی با بیان اینکه خشکسالی کانون های گرد و غبار در خوزستان را فعال کرده است، گفت: خشکسالی، عدم بارش باران و مساعد بودن زمین غباری استثنایی با میزان ۱۰ هزار میکرون گرم بر متر مکعب ایجاد شد که در نوع خود بی سابقه بوده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و ریزگرد بیان کرد: به علت ابری بودن آسمان کشور در چند روز گذشته، تشخیص دقیق منشا ریزگردها مشکل بود اما بررسی ها نشان داد بخشی از این گرد و غبار از عربستان و مقدار زیادی از آن منشا داخلی و از کانون های داخل ایران نشات گرفته است.

شعاعی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع و وزارت نفت باید وظایف خودشان را در قدم اول با مالچ پاشی و کاشت درختان مناسب با وضعیت کنونی انجام دهند تا بتوان کمی از شدت این معضل کاسته شود.

وی افزود: در جلسه ای که در این هفته با دستگاه های ذیربط برگزار خواهد شد برنامه های اجرایی سال ۹۳ و ۹۴ بررسی خواهد شد و برنامه های کوتاه مدت برای خروج از این بحران نیز مطرح و مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

شعاعی گفت: در صورت اجرای تصمیمات اتخاذ شده توسط دستگاه های ذیربط می توانیم این موضوع را در هیات دولت مطرح و بودجه مورد نظر اجرایی برنامه را تامین کنیم.

از سه شنبه هفته گذشته ( ۷ بهمن ماه ) گرد و غبار زیادی اهواز و بخشی از خوزستان را در بر گرفت که مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد کرد.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان غلظت آلاینده ها به ۱۰ هزار میکروگرم بر متر مکعب رسیده بود.

میزان آلایندگی استاندارد ۱۵۰ تا ۲۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.