پیش بازی منچستر سیتی - چلسی؛

توخل بهمراه چلسی به تاریخ می پیوندد یا منچسترسیتی بهمراه گواردیولا؟

شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰ از ساعت ۲۳/۳۰ دو تیم انگلیسیِ منچستر سیتی و چلسی جهت کسب عنوان قهرمانی فصل ۲۰۲۰/۲۱ لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه دراگو بندر پورتو کشور پرتغال به مصاف هم می روند.

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: امین یزدانی : توخل نیز همانند هم سلفان آلمانی اش، چون هاینکس، رانگنیک، کلوپ، فلیک و ناگلزمن ووو، از تاکتیکی کلیدی بنام گگن پرسینگ که خاص فوتبال آلمان است در بازی استفاده می کند.

توخل و پپ دو تن از بهترین مربیان حال حاضر فوتبال جهان در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل هم قرار خواهند گرفت تا تکلیف قهرمان این فصل سی ال مشخص شود.

این دو مربی در استفاده از شکل و نوع پرسینگی که امروز نقشی تعیین کننده در فوتبال مدرن جهان ایفا می کند، بخوبی دیده میشوند،تاکتیکی که می تواند در رقم خوردن نتیجه‌ و‌ همچنین تحمیل بازی هرکدام بر دیگری تعیین کننده باشد. بدین معنی که شیوه تیم های پپ و توخل زیاد با همدیگر تفاوت ندارد، حتی کیفیت فنی بازیکنان دو تیم‌ نیز بسیار به هم نزدیک اند،اما مدل بازی، مناطق شکل گیری پرس دو مربی و تجربه  بازیکنان دو تیم با همدیگر متفاوت است.

شاگردان توخل نیز همانند شاگردان کلوپ زمانی که توپ را در یک سوم دفاعی حریف از دست می دهند، به سرعت پرس را از همان منطقه بر روی صاحب توپ با شدت فراوان انجام می دهند، به خاطر این که بتوانند از این طریق راه ضدحمله حریف را ببندند و هم حمله سریعی را از همانجا سازماندهی کنند.

اما تیم گورادیولا چنین عطشی ندارد. منظور آن است که پپ برخلاف توخل به جای پرس بر روی توپ،  مسیر پاس و فضاهای اطراف توپ را پرس می کند و سعی دارد تا از طریق محدود و مسدود کردن مسیر پاس، مالکیت توپ را مجددا ازحریف گرفته و توپ را به تیمش برگرداند تا به کنترل و اداره و‌ تحمیل بازی خود برحریف بپردازد.

در حقیقت، سبک و فلسفه بازی گواردیولا مبتنی بر شکل و شیوه پرسینگ تیمش بنا شده است.

در‌ واقع نوع و شکل کانتر پرس گواردیولا اندکی نسبت به توخل، استراتژیک تر است، زیرا او چنین روشی از پرسینگ خود را با این هدف انجام می دهد که پس از باز پس گیری توپ، بتواند حمله و بازی تیمش را سازماندهی کند و به نوعی اداره و‌ کنترل بازی را در دست بگیرد.

گواردیولا اساسا از مدل پایه ۳-۳-۴ استفاده می کند، اما در این اواخر او بیشتر ترکیب و‌ مدلی را بکار می گیرد که در آن از نوک هدف تخصصی خبری نیست. مدل بازی پپ بیشتر به  ۰-۶-۴ شبیه است و دائما در طول بازی، دی بروین، فودن و‌حتی گوندوغان به تناوب در فضاهای بین مدافعین میانی حریف و‌ درون محوطه جریمه رقیب، جولان می دهند تا از این طریق خط دفاعی حریف را گیج، سراسیمه و آشفته سازند.

از طرفی گواردیولا نیز معتقد است ساختار و سازماندهی دفاعی، اساس و زیربنای شیوه و سبک فوتبالی است که او به دنبال آن است. برای همین منظور نیز همیشه گرانترین مدافعین جهان را به خدمت گرفته، زیرا بازیسازی از عقب زمین توسط مدافعین، زیربنای سبک و شیوه بازی این نابغه کاتالانی است.

آیا پپ قادر است با استفاده از کانترپرسی که شیوه بازی اش بر آن استوار است این مرتبه با استفاده از تجربه تلخ دو باختِ متوالی برابر  توخل، این بار این آلمانی سمج و کاربلد را ببرد تا از ورزشگاه دراگوی پورتو، وارد تاریخ باشگاه منچستر سیتی شود؟ خواهیم دید.

در آن‌ سوی میدان، شاگردان توخل قرار دارند که این آلمانی جسور توانست با استفاده از دو کلمه عطش و‌ انرژی از چلسیِ لمپارد عبور کند و به این چلسی برسد که برای دبل قهرمانی، یک ایستگاه باقی‌ است.

تیم توخل هم اکنون منظم ترین، منسجم ترین و حتی مستحکم‌ترین خط دفاعی بین تیم های باشگاهی اروپا را دراختیار دارد. خط دفاعی سه نفره که متشکل از تیاگو سیلوا، رودیگر و آزپلیکوئتاست، آنها از هارمونی و هماهنگی کم نظیری برخوردارند و به درک متقابلی از همدیگر رسیده اند.

آنها بشکلی عالی در کنار هم قادراند زهرناک ترین خطوط تهاجمی فوتبال جهان را با استفاده از دفاع تیمی، کنترل کنند.

آبی‌های شهر لندن با استفاده از جورجینیو، کانته در مرکز زمین و‌ رفت و آمدهای متوالی دو فولبک فوق العاده ای بنام چیلول و جیمز، از خط میانیِ خستگی‌ناپذیر استفاده می کنند.آبی ها در خط جلویی خود نیز با بکارگیری بازیکن زیرک و باهوشی بنام مانت که فضاهای کلیدی یک سوم دفاعی حریف را بخوبی بلد است، قادر است ورنر و هاوراتس(زیاش) را در موقعیت مناسبی جهت رسیدن به دروازه حریف رهنمون سازد و خاصه اینکه خود نیز بخوبی در مناطقی بنام نیم فضاها قرار می گیرد.

توخل در مدتی که در راس کادر فنی چلسی قرار گرفته، بخوبی از سیستم چرخشی در تیم استفاده کرده تا از‌ این مسیر بتواند به تمامی بازیکنانش دسترسی داشته باشد.

توخل به‌خوبی توانسته که مدل بازی ۳-۳-۴ لمپارد را بشکل  ۳-۴-۳(۱-۲-۴-۳ و ۲-۱-۴-۳) تغییر داده و‌ بازیکنانش نیز بخوبی در این مدل بازی کنار آمده و آن را به بهترین شکل ممکن در زمین پیاده می کنند. توخل فقط در یک منطقه از زمین از پرسینگ استفاده نمی کند، بلکه او هرگاه که بخواهد و با توجه به شرایط بازی در سه منطقه زمین، بشکلی آموزشی این تاکتیک کاربردی را انجام می دهد.

او هم درحملات سریع، عالی است و هم در ضد حملات زهردار بوده و هم از شروع مجددهای فوق العاده ای برخوردار است.

او پلن های مختلفی را دائما در جریان بازی بکار می گیرد و مربیان حریف را سردرگم می کند. آیا پپ نیز از این دست مربیان خواهد بود؟ ممکن است، زیرا توخل، هم در نیمه نهایی جام حذفی انگلستان و هم در بازی برگشت لیگ برتر جزیره، چنین ترفندی را مقابل پپ بکار برده بود.

البته نباید از یاد برد که پپ ممکن است سورپرایزی در این دیدار داشته باشد.

درنهایت، آیا توخل درفینال بندر پورتو در نقش گرانت ظاهر می شود که به نایب قهرمانی قناعت کند یا همچون دی متئوی ایتالیایی با جام قهرمانی وارد لندن میشود؟ اگر او بتواند همانند دو دیدار گذشته مجددا مچ‌ گواردیولا را بخواباند، فاتحانه به دومین مربی تاریخ چلسی تبدیل می شود که لیگ قهرمانان اروپا را در ویترین افتخارات آبی های لندن اضافه خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی