آجیل شب یلدا و چند توصیه بهداشتی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  یک کارشناس تغذیه گفت: در شب یلدا از آجیل خام باکیفیت به جای آجیل‌های نمکی استفاده کنید.

 

مجید کاراندیش گفت: در تغذیه، میزان حداکثری برای مصرف نمک وجود دارد و هر فرد در یک شبانه‌روز نباید بیش از ۶ گرم نمک دریافت کند ولی در ایران از طریق غذاهای مختلف به خصوص نان و پخت‌وپز، بیش از این مقدار نمک وارد غذای مردم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود تا آنجا که ممکن است در شب یلدا مغزهای گیاهی و آجیل‌های کم‌نمک مصرف شود.

 

وی عنوان کرد: چنانچه قصد خرید آجیل خام دارید، باید هنگام خرید مراقب سالم و تازه بودن آجیل باشید زیرا مواد غذایی خام مستعد آلودگی بیشتری از جمله قارچ‌ها و کپک‌ها هستند. در هنگام خرید، از کیفیت آجیل‌های خام اطمینان حاصل کنید و آجیل تازه خریداری و مصرف کنید.

 

این کارشناس تغذیه درباره میزان مصرف آجیل اظهار داشت: توصیه می‌شود در هر روز حداقل ۳۰ گرم از مغزهای گیاهی مانند پسته، بادام، فندق، و انواع تخمه ها مصرف شود ولی با توجه به این که آجیل جزو منابع روغن‌ها و چربی‌ها به حساب می‌آید، افرادی که نسبت به اضافه وزن و چاقی نگرانی دارند نباید در مصرف آجیل‌ها و مغزهای گیاهی زیاده‌روی کنند.

 

کاراندیش عنوان کرد: البته با توجه به موضوع فرهنگی و جایگاه شب یلدا در میان ایرانیان، توصیه‌های علمی در تغذیه و حتی توصیه‌هایی که برای خواب به طور معمول وجود دارد، تغییر می‌کند ولی در کنار احترام به سنت‌ها و آیین‌های باستانی، نباید توصیه‌های بهداشتی نادیده گرفته شود.

 

وی درباره زمان صرف آجیل در شب گفت: به طور معمول توصیه می‌شود که بین وعده شام و خواب باید حداقل یک ساعت و نیم فاصله باشد و بهتر است نزدیک زمان خواب، خوراکی مصرف نشود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.