چرا نان گران شد؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سخنگوی دولت دلیل افزایش قیمت نان را درخواست اتحادیه نانوایان و همچنین برای جلوگیری از کاهش وزن خمیر نان و کم‌فروشی برخی از نانوایان اعلام کرده بود.

این درحالی است که دبیر انجمن صنفی کارخانجات آرد خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مدعی شده که افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان به همراه کاهش ۱۵ درصدی وزن چانه به اجرا درآمده است، یعنی نانوایان برای تامین هزینه‌های تولید علاوه بر افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان، وزن چانه را به میزان ۱۵ درصد کاهش داده‌اند.

حسنعلی نویدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن ابراز نارضایتی از قیمت جدید مصوب برای آرد، گفت: پیش از این قیمت هر کیلو آرد ۵۶۰ تومان بود و با تصویب افزایش قیمت، نرخ جدید ۸۰۰ تومان تعیین و اعلام شد اما از نظر تولیدکنندگان آرد این قیمت کارشناسی شده نیست و جوابگوی هزینه تولید را نمی‌دهد.

وی افزود: پس از آخرین نرخ‌گذاری آرد در خرداد ۹۱ هزینه‌های تولید ۵ برابر شده است. از سوی دیگر در حال حاضر شرکت غله و خدمات بازرگانی هر کیلوگرم گندم را ۶۶۵ تومان، یعنی ۲۰۰ تومان گران‌تر از گذشته به کارخانه‌های آرد تحویل می‌دهد؛ با وجود این هزینه‌ها چطور می‌توان به تولید ادامه داد.

نویدی تصریح‌کرد: هزینه‌های انرژی، دستمزد کارگردان و مواد اولیه تولید آرد به حدی زیاد است که قیمت جدید با آن اصلا همخوانی ندارد. متاسفانه هیچ‌کدام از موارد و هزینه‌های تولید در نرخ‌گذاری جدید لحاظ نشده و تولیدکنندگان آرد فقط جهت همکاری و صیانت از تولید با این قیمت موافقت کردند اما مکاتباتی جهت تغییر قیمت در حال انجام است.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان با کاهش ۱۵ درصدی وزن هر چانه خمیر در حالی تصویب شده که مصرف‌کننده اطلاعی از آن نداشته و این درحالی است که مسوولان استانی و کشوری بارها گفته‌اند که افزایش قیمت نان صرفا برای تامین هزینه‌های تولید نیست و هدف ارتقای کیفیت و رضایت مصرف‌کننده است.

از سوی دیگر مسوولان استانی نیز اظهار دارند که در نرخ‌گذاری جدید سود قانونی هم نانوایان و هم کارخانجات آرد لحاظ شده اما در این میان هیچ صحبتی از جلب رضایت مصرف‌کننده به ازای افزایش قیمت نان مطرح نشده است.

قیمت جدید هر قرص نان لواش با وزن ۱۵۰ گرم، ۱۶۰۰ ریال، هر قرص نان لواش ۸۵ گرمی تهیه شده با دستگاه‌های اتوماتیک ۱۲۰۰ ریال، هر قرص نان تافتون با وزن ۱۷۰ گرم ۱۸۰۰ ریال، نان بربری با وزن ۴۰۰ گرم ۴۰۰۰ ریال، نان سنگک با وزن ۶۰۰ گرم ۶۵۰۰ ریال، هر قرص نان نیمه‌حجیم با وزن چانه ۴۰۰ گرم ۴۰۰۰ ریال و نان خراسانی (تافتون گرد) با وزن ۳۰۰ گرم ۴۰۰۰ ریال تعیین شده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.