خطر انقراض “هوبره” به دلیل طمع شیوخ حاشیه خلیج فارس

عصر جنوب: پرنده مهاجری به نام “هوبره “باعث طمع شیوخ حاشیه خلیج فارس قرار گرفته و شکار می شود.
سید عادل مولا معاون حفاظت از منابع طبیعی اداره حفاظت محیط زیست خوزستان اظهارداشت: پرندگان مهاجر و کمیاب و در حال انقراضی نظیر هوبره هر ساله از مناطق سردسیر سیبری به خوزستان مهاجرت می کند.

وی اظهار داشت: این پرنده یک پرنده حمایت شده است که به جهت علاقه شدید شیخ های حاشیه خلیج فارس حیات آن مورد تهدید و خطر انقراض قرار دارد.
معاون حفاظت از منابع طبیعی اداره محیط زیست خوزستان افزود: این پرنده در کشور ایران یک نژاد خاص و کاملا وحشی است و همین امر موجب به اسارت گرفتن آن از سوی شکارچیان شده است.

مولا با اشاره به مهاجرت این پرنده به خوزستان ادامه داد: این پرندگان حدود ۲۰ روز است که وارد خوزستان شده و تا اواخر اسفند ماه سال جاری به حاشیه میانه مهاجرت خواهد کرد.

مولا از انجام برنامه های کنترل شدید و حمایت ازاین پرنده خبر داد و گفت : شکار پرنده مهاجر هوبره با جریمه دومیلیون تومانی همراه است و این در صورتی است که این جریمه درباره تخلفاتی چون برداشتن جوجه و تخم این پرنده نیز جهت تکثیر به حاشیه خلیج فارس و سایر نقاط غیر از زیستگاه این پرنده نیز اعمال می شود.

گفتنی است: هوبره عموماً پرنده‌ای مهاجر است که در بیابانها و دشتهای نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار و پاییز به سرزمینهایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند. در مناطق جنوب غرب استان هرمزگان به این پرنده چرز می‌گویند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.