موضوع انتقال آب کارون به صحن علنی مجلس می رود

عصر جنوب: نماینده مردم ماهشهر، امیدیه و هندیجان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان خوزستان مساله ساخت تونل سوم کوهرنگ را در صحن علنی مجلس در روز آتی مطرح و پیگیری می کنند.
به گزارش عصر جنوب به نقل از ایرنا؛ حبیب آقاجری اظهار داشت: طبق آنچه که در اخبار شنیدم تفاهم نامه ای بین نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو برای انتقال آب به زاینده رود امضا شده که گویا ساخت تونل سوم کوهرنگ یکی از مفاد آن است.

وی افزود: پیگیری این مساله به دلیل تعطیل بودن مجلس امکان پذیر نبود بنابراین درفردا این مساله از سوی نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد.

آقاجری با اشاره به مخالفت نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با هر گونه انتقال آب از سرشاخه های کارون به منظور مصرف غیر شرب گفت: با هر گونه طرحی در این ارتباط به شدت مخالفیم.

حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه گذشته از امضای تفاهم نامه جریان دائمی آب زاینده رود بین نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو خبر داده و درخواست دائمی شدن آب ، پرداخت خسارت به کشاورزان زیان دیده ، اصلاح شبکه های فرسوده آبرسانی و اختصاص اعتبار ویژه در بودجه سال ۹۴ به منظور ساخت سد تونل سوم کوهرنگ را از دیگر مفاد این تفاهم نامه عنوان کرد.

به گفته وی این تفاهمنامه پس از بازدید وزیر نیرو و حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رییس مجلس شورای اسلامی از محور زاینده رود و مناطق شرق اصفهان در هفته گذشته به امضاء رسیده است.

طراحی و ساخت سد و تونل سوم کوهرنگ بوسیله مهندسان مشاور زایندآب و تهران برکلی در سال های دهه ۶۰ بررسی و گزارش این بررسی ها و نقشه های طرح مقدماتی سد، سازه های وابسته و تونل انتقال آب در سال ۶۷ منتشر شد.

این تونل به منظور انتقال آب به میزان حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب در سال برای تامین قسمتی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران برای مصارف شرب صنعت، کشاورزی و افزایش حجم آب تنظیم شده سد زاینده رود اصفهان با استفاده از سد مخزنی کوهرنگ ۳، طراحی و عملیات اجرایی آن آغاز شده و گویا در آستانه بهره برداری قرار دارد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.