واردات خودروهای خارجی در مناطق آزاد، باعث پیشرفت صنعت خودرو می شود

عصر جنوب: عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به مصوبه آزادسازی تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان، اظهار کرد: آزادسازی تردد خودروهای خارجی در مناطق آزاد کشور قطعا موجب رشد و پیشرفت خودرو‌سازی کشور می‌شود.

حسن فرازمند گفت: هر کسی در خصوص تردد خودروهای پلاک اروندی در استان خوزستان دیدگاهی دارد؛ به نظر می‌رسد مخالفت با هر مصوبه‌ای باید مبنا و اساسی داشته باشد و این موضوع که ورود خودروهای خارجی به تولید داخلی ضربه می‌زند قابل قبول نیست، چراکه این امر می‌تواند از جهات دیگر توان رقابتی صنعت خودروسازی کشور را بالا ببرد.

این اقتصاددان ادامه داد: واردات خودروهای خارجی بر خلاف چیزی که اکنون تصور می‌شود، می‌تواند بر تولید داخلی تاثیر مثبت داشته باشند، زیرا از این طریق صنعت خودروسازی ما مجبور می‌شود کیفیت و دانش فنی خود را برای رقابت با این خودروها بالا ببرد.

فرازمند تصریح کرد: علت اصلی این‌که تاکنون صنایع داخلی ما نتوانسته‌اند پیشرفت کنند این است که امکان رقابت با محصولات خارجی برای آن‌ها فراهم نشده است و همیشه فکر می‌کردند می‌توانند به صورت انحصاری عمل کنند و دولت موظف به حمایت از آنان باشد. این اقدام دولت باعث شده که صنایع خودروسازی به صورت جدی در راستای ارتقای دانش فنی و کیفیت محصولات تولیدی خود گام جدی بر ندارند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با طرح این سوال که آیا دولت طی ۵۰ سالی که از شرکت‌های خودرو‌سازی داخلی حمایت کرده، به اهداف خود رسیده است؟ اذعان کرد: دولت باید به این نکته توجه کند که آیا تاکنون صنایع خودروسازی در خصوص ارتقای دانش فنی و کیفیت تولیدات خود اقدامی کرده‌اند و این صنایع تاکنون توانسته‌اند سطح دانش فنی و کیفیت محصولات خود را بالا ببرند؟

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم کارشناسان نخبه‌ای در صنعت خودروسازی کشور ما وجود داشته باشند و صنایع خودرو ما از لحاظ کیفی و دانشی حتی رشد لازم را داشته باشند، در حالی که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های بالای مناطق آزاد تجاری، این دانش فنی را وارد کرد.

فرازمند خاطر نشان کرد: هدف اصلی مناطق آزاد تجاری بالابردن قدرت اقتصادی منطقه و کشور و به تبع آن افزایش قدرت صادراتی و افزایش درآمدهای غیر نفتی است. از سوی دیگر از طریق این مناطق می‌توان دانش فنی نیروی انسانی را بالا برد و به دانش فنی با کیفیت در حوزه تولید دست یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: مناطق آزاد تجاری ظرفیتی است که دانش فنی را به کشور وارد و از این طریق نخبگانی پرورش داده ‌شوند تا به تولید و ارتقای کیفی آن کمک کند.

وی در پایان تاکید کرد: با وجود این‌که تولید خوردوهای گران قیمت و باکیفیت پایین در کشور اشتغال ایجاد کرده اما از طرف دیگر هزینه‌های اضافی بسیاری بر جامعه تحمیل می‌کند؛ به طور مثال اگر قیمت واقعی یک خودرو در بازارهای جهانی ۱۰ میلیون تومان است ولی یک ایرانی برای حمایت از تولید داخلی باید این محصول را ۳۰ میلیون تومان خریداری کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.