شهرک های کشاورزی خوزستان پیوست منطقه آزاد اروند می شوند

عصر جنوب: کیخسرو چنگلوایی اظهار داشت:در خوزستان ۲۰۰ هزار بهره بردار داریم که در زمینه زراعت، باغبانی، گلخانه ،تولید عسل ،شیلات و مرغداری سنتی و… فعال هستند که اطلاعات همه اینها استخراخ خواهد شد و طبق آن برنامه پنج ساله ششم مشخص خواهد شد.
کیخسرو چنگلوایی  رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با مهم خواند طرح سرشماری کشاورزی در استان اظهار داشت: برای توسعه هر بخشی و برنامه ریزی منسجم نیاز به آمار و اطلاعات صحیح داریم آمار دقیق و به موقع امری ضروری است.

وی ادامه داد:برنامه ریزی های ما باید بر اساس محدودیت ها ،مشکلات،داشته ها وظرفیت ها باشد آمار کم و زیاد دادن منجر به اختلال در برنامه ریزی ها می شود و نتایج مطلوب حاصل نمی شود.

چنگلوایی گفت:در خوزستان ۲۰۰ هزار بهره بردار داریم که در زمینه زراعت، باغبانی، گلخانه ،تولید عسل ،شیلات و مرغداری سنتی و… فعال هستند که اطلاعات همه اینها استخراخ خواهد شد و طبق آن برنامه پنج ساله ششم مشخص خواهد شد.

وی در خصوص طرح منطقه آزاد کشاورزی در استان توضیح داد: منطقه آزاد کشاورزی ایده استاندار خوزستان است با توجه به امکاناتی که استان دارد به نظرم این ایده می تواند عملی شود  قرار شد بر اساس منطقه بندی که در استان هست یک سری شهرک های کشاورزی تعریف کنیم تا این شهرک ها پیوست منطقه آزاد اروند شود تا  بتوانند از امکانات تسهیلات و بخشودگی که دارد استفاده کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد:با توجه به حجم و تنوع تولیدی که استان دارد برای ساماندهی خریدوفروش بازاریابی صادرات ارزش افزوده برای ما این شهرک ها ضروری هستند امیدواریم این طرح هرچه زودتر انجام شود.

چنگلوایی  در خصوص آخرین وضعیت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در استان گفت:امروز در ۱۹ شهر استان طرح ۵۵۰ هزار هکتار به صورت جدی دنبال می شود حدود ۱۱۶ هزار هکتار شبکه فرعی توسط پیمانکارها در حال اجراست ۸۶ هزار هکتار شبکه زیرزمینی زهکشی در حال انجام است و به همین مقدار تجهیز و نوسازی و یکپارچه سازی اراضی در حال اجراست.

وی افزود:در شش ماهه اول امسال علی رغم اینکه سه ماهه اول اعتباری نداشتند اما موسسه جهاد نصر حدود ۱۴هزار و ۷۵۰ هکتار شبکه فرعی انجام دادند روند کار را خیلی خوب می بینم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:شهرستان هایی مثل ایذه ،باغملک، لالی، اندیکا ،مسجدسلیمان، کارون و ماهشهر شامل این طرح بزرگ نمی شوند چرا که طرح ۵۵۰ هزارهکتاری منحصر به جاهایی است که وزارت نیرودر گذشته کانال های یک و دو را اجرا کرده است و امروز متناسب با آنها باید شبکه های فرعی انجام شود.

وی ادامه داد:اگر بشود یک ردیف اعتباری برای این شهرستان ها در نظر گرفت یا اگر امکانش باشد از همین محل یک طرحی دیده شود و بعضی از فعالیت های قابل اجرا را در این شهرستان ها انجام داد ولی تا قبل از اینکه مجوزی داده شود این کار امکان پذیر نیست.

چنگلوایی در پایان گفت:امسال برخلاف سال های گذشته با توجه به آغاز کشت پاییزه هیچ مشکلی در تامین نهاده های کشاورزی  وجود ندارد و به میزان کافی کودهای شیمیایی مورد نیاز در انبارهای ما وجود دارد خواهش ما این است که کشاورزها سریعتر برای تحویل نهاده های خود مراجعه کنند و در تاریخ دقیق کشت خود را انجام دهند.

رهیاب

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.